7 ECTS credits
195 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1008042ANR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Toegepaste Mechanica
Onderwijsteam
Tom Verstraten (titularis)
Onderdelen en contacturen
42 contacturen Hoorcollege
32 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
20 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Het opleidingsonderdeel bestaat uit 4 modules:


1. Kinematica van het punt

De begrippen plaatsvector, snelheidsvector en versnellingsvector alsook hun componenten worden gedefiniëerd en uitvoerig besproken.

2. Dynamica van het punt: Algemene begrippen

De basiswetten van de klassieke Newtoniaanse mechanica worden ingevoerd. De bewegingsvergelijkingen van een materieel punt en de stellingen van de kinetische resultante en het kinetisch moment en het begrip energiebehoud worden geintroduceerd.
De gedempte harmonische oscillator wordt als voorbeeld bestudeerd.

3. Kinematica en dynamica van het punt: Toepassingen

Een aantal klassieke (en minder klassieke) mechanische problemen worden in detail behandeld. Onder andere de rechtlijnige beweging, de harmonische oscillatie, de kromlijnige beweging, de gebonden beweging, de beweging in een centraal krachtsveld, de hemelmechanica alsook de relatieve beweging worden aan de hand van treffende voorbeelden geïllustreerd.

4. Stelsels glijdende vectoren, massamiddelpunt(en) en statica

In de statica worden de evenwichtsposities en de stabiliteit van deze posities bestudeerd. De methode van de virtuele arbeid wordt geïntroduceerd.

Studiemateriaal
Handboek (Aanbevolen) : Statica, Russel C. Hibbeler,, 14de, Pearson Education Benelux, 9789043037280, 2020
Handboek (Aanbevolen) : Dynamica, Russel C. Hibbeler,, 13de, Pearson Education Benelux, 9789043032889, 2016
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides, Prof. Tom Verstraten, 2020
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Cursus Mechanica: kracht en beweging, Prof. Dirk Lefeber, 2020
Bijkomende info

De slides die tijdens de hoorcolleges behandeld worden dienen als referentie voor de leerstof. Deze worden samen met het studiemateriaal voor de oefeningen online ter beschikking gesteld.

Wat betreft de theorie kunnen de studenten voor verdere uitleg en achtergrond gebruik maken van de cursusnota’s geschreven door Prof. D. Lefeber (eveneens online ter beschikking gesteld). Een aantal hoorcolleges worden eveneens in de vorm van video’s aangeboden op een online platform.

Tot slot wordt volgend referentiewerk aanbevolen : Dynamica + Statica Russel C. Hibbeler, Pearson Education Benelux.

Leerresultaten

Leerresultaat 1

De Bachelor in de Ingenieurswetenschappen heeft een brede fundamentele kennis en begrip van de wetenschappelijke principes en de methodologie van de exacte wetenschappen met inbegrip van de specificiteit van hun toepassingen in de ingenieurswetenschappen : De student heeft kennis van en inzicht in de belangrijkste theorieën en bevindingen ten aanzien van de fundamentele mechanica en haar toepassingen. 

 

Leerresultaat 4

De Bachelor in de Ingenieurswetenschappen heeft een brede fundamentele kennis en begrip van fundamentele basismethoden en -theorieën om problemen of processen te schematiseren en te modelleren : in het opleidingsonderdeel mechanica leren de studenten de bewegingsvergelijkingen van een punt op te stellen alsook de methodologie om het evenwicht van een punt en van een stelsel van starre lichamen in vergelijkingen te modelleren. Hij of zij kent de begrenzingen van deze theorieën en weet in welke omstandigheden ze kunnen toegepast worden. De bachelorstudent heeft een inzicht in de wiskundige bewijsvoering voor mechanische problemen.

Leerresultaat 5

De Bachelor in de Ingenieurswetenschappen kan ingenieurstechnische problemen definiëren, classificeren, formuleren en oplossen en de beperkingen identificeren en is in staat om de taken te formuleren en af te bakenen teneinde deze te onderwerpen aan een kritisch onderzoek en om de voorgestelde oplossingen voor hun duurzaamheid en maatschappelijke relevantie te controleren : De student kan de beginselen van de mechanica toepassen. Hij kan zowel de kinematisch, dynamische als statische grootheden en wetmatigheden voor een laagdimensionaal mechanisch probleem bepalen. De student heeft kennis van en inzicht in de belangrijkste theorieën en bevindingen ten aanzien van de fundamentele mechanica en haar toepassingen. 

Leerresultaat 6

De Bachelor in de Ingenieurswetenschappen kan de resultaten van de analyse en de modellering opvolgen, interpreteren en toepassen met het doel om op gestage wijze verbeteringen te kunnen aanbrengen : Hij of zij kent de begrenzingen van deze theorieën en weet in welke omstandigheden ze kunnen toegepast worden. De bachelorstudent is in staat wetenschappelijke artikels of standaardwerken over de mechanica op zijn niveau, na te rekenen, inhoudelijk te begrijpen en hierover te rapporteren. De bachelorstudent is in staat om zelfstandig een basiskennis te verwerven van een deelgebied van de toegepaste mechanica dat binnen de opleiding thans nog niet aan bod gekomen is.

Leerresultaat 12

De Bachelor in de Ingenieurswetenschappen kan op een logische, abstracte en kritische wijze redeneren :  Hij of zij kent de begrenzingen van deze mechanische theorieën en weet in welke omstandigheden ze kunnen toegepast worden. Hij kan de bekomen resultaten kritisch toetsen door grootteorde en dimensieanalyse.

Leerresultaat 17

De Bachelor in Ingenieurswetenschappen heeft een kritische houding ten aanzien van de eigen resultaten en die van de anderen : Hij of zij kent de begrenzingen van deze mechanische theorieën en weet in welke omstandigheden ze kunnen toegepast worden :

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Inclusief tentamen en permanente evaluatie. Voor details raadpleeg de rubriek ‘Aanvullende info m.b.t. evaluatie’.

Aanvullende info mbt evaluatie

Examenvorm 1ste zittijd:

Op het einde van het 1ste semester is er een schriftelijk tentamen over de kennis overgedragen tijdens de hoorcolleges ('theorie') en de WPO's ('oefeningen') van het 1ste semester. Het theoretisch gedeelte van het tentamen is volledig gesloten boek. Bij het oefeningendeel mag enkel gebruik gemaakt worden van een door het onderwijsteam beschikbaar gesteld standaardformularium.

Op het einde van het 2de semester wordt een mondeling examen (gesloten boek) afgenomen over de kennis overgedragen tijdens het hoorcollege van het 2de semester. Er wordt eveneens een schriftelijk examen oefeningen afgenomen (gesloten boek, waarbij de studenten weliswaar gebruik mogen maken van een door het onderwijsteam ter beschikking gesteld standaardformularium).

Verder wordt 10% van de punten toegekend op basis van permanente evaluatie.

 

Examenvorm tweede zittijd:

Er wordt een mondeling examen (gesloten boek) afgenomen over de kennis overgedragen tijdens de hoorcolleges. Er wordt eveneens een schriftelijk examen oefeningen afgenomen (gesloten boek, waarbij de studenten weliswaar gebruik mogen maken van een door het onderwijsteam ter beschikking gesteld standaardformularium).

 

Puntenverdeling :

1ste zittijd:
Permanente evaluatie: 10%
Schriftelijk tentamen (1ste sem): 40%
Mondeling examen theorie: 25% (gesloten boek)
Schriftelijk examen oefeningen: 25% (gebruik van standaardformularium is toegelaten)

2de zittijd:
Mondeling examen theorie: 50% (gesloten boek)
Schriftelijk examen oefeningen: 50% (gebruik van standaardformularium is toegelaten)

 

Bovenstaande regels gelden enkel indien aan alle examenonderdelen wordt deelgenomen. Indien niet aan alle onderdelen werd deelgenomen wordt de student als afwezig beschouwd voor het ganse opleidingsonderdeel.

Overdracht voor een examencijfer op een onderdeel van een academiejaar naar een ander kan niet, overdracht van een examencijfer op een onderdeel van eerste naar tweede zittijd kan enkel mits goedkeuring van de docent.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde-elektrotechniek
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: bouwkunde
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: chemie en materialen
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: elektronica en informatietechnologie
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: elektronica en informatietechnologie Profiel profiel computerwetenschappen
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: Startplan
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: biomedische ingenieurstechnieken