3 ECTS credits
75 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1008084BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Om een inschrijving te kunnen nemen voor het technologieproject Bouwkunde moet men ingeschreven of geslaagd zijn voor Mechanica van materialen, vloeistoffen en constructies.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Mechanica van Materialen en Constructies
Onderwijsteam
Tine Tysmans (titularis)
Onderdelen en contacturen
48 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

Het doel van het Technologieproject Bouwkunde is om de student in aanraking te laten komen met verschillende aspecten die kenmerkend zijn voor de Opleiding Bouwkunde en het beroep van Burgerlijk Bouwkundig Ingenieur. Er worden één of meerdere constructietypes bestudeerd, die elk jaar kunnen vernieuwd worden (bruggen, cantilevers, hoge gebouwen, ...). Binnen het gekozen constructietype krijgen de studenten een opdracht die ze in groep moeten uitvoeren. De opdracht is gelijklopend voor elke groep, maar niet noodzakelijk identiek. Naast de groepstaak kan de opdracht uitgebreid worden met beperkte individuele taken.

De volgende elementen komen aan bod:
- studie van één of meerdere bestaande constructies: krachtwerking, historisch, technisch
- berekening van een eenvoudige constructie van het gevraagde type, met de nadruk op parameterstudie en optimalisatie. In de regel wordt een optimum van materiaalgebruik gevraagd, met inachtname van minimum criteria omtrent stijfheid en draagvermogen
- praktische studie van het uitvoeren van de constructie
- realisatie van het ontwerp op verkleind model
- testen van de performantie van het gerealiseerde prototype

Bijkomende info

Studiemateriaal beschikbaar via Canvas. De studenten krijgen een inleidende tekst over de opdracht en het gekozen constructietype. 

Aanvullend studiemateriaal:
Bibliotheken (VUB, MEMC, ARCH)
Internet (1 PC per groep)

Leerresultaten

Algemene competenties

De leerdoelen vallen onder vier noemers, nl. het bijbrengen van kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes.

Kennis:
Zowel theoretische als praktische kennis, beiden zijn rechtstreeks aan mekaar gekoppeld. Facetten: toepassen van voorheen gedoceerde stof, analyse van een bestaande constructie en situering in de historische context, ontwerpen en bouwen van een eenvoudige constructie. Deze kennis is typerend voor de studierichting bouwkunde en moet de student helpen bij het kiezen van zijn/haar specialisatie.

Inzichten:
Het betreft hier vooral de relatie theorie-praktijk. Door de gehanteerde werkwijze (een praktische opdracht wordt gegeven en de nodige theorie om deze tot een goed einde te brengen wordt gaandeweg aangeleerd) zal de student direct de praktische implicatie van de theorie beseffen en daardoor ook vlot, vanuit theoretische beschouwingen, een ontwerp verbeteren. Het experimenteel verifiëren van in welke mate het theoretisch voorspelde gedrag in de praktijk bereikt wordt moet leiden tot een inschatting van het belang van vereenvoudigingen in het ontwerp en imperfecties in de uitvoering.

Vaardigheden:
Het klassiek technisch-wetenschappelijk onderwijs is een één probleem-één oplossing onderwijs terwijl het typische ingenieurswerk, nl. projecten en ontwerpopdrachten, gekenmerkt wordt door één probleem-vele oplossingen. Dit vergt een complexe vaardigheid die aangeleerd kan worden door onderwijs dat de werkelijke situaties benadert. Deze complexe vaardigheid, hier een combinatie van technische en sociale vaardigheden, bestaat erin dat de student in staat moet zijn om een project in ploegverband efficiënt uit te voeren, daarbij zich de nodige technische kennis aan te leren en deze ook toe te passen en over het project(werk) te rapporteren. De hierbij nodige technische vaardigheden bevatten de aanpak van een technisch project (definitie, situering, analyse en identificatie deelproblemen, globaal ontwerp, fasering en planning, realisatie) en het daarbij zelfstandig zoeken, vatten en toepassen van theoretische kennis. Ook het gebruiken van typische ingenieurstools zoals proefmachines en computerprogramma's hoort bij de technische vaardigheden. Onder de sociale vaardigheden worden elementen als het werken in groep, het communiceren, het vergaderen en het verdelen van taken gerekend. Tenslotte moeten de resultaten meegedeeld worden. Dit betekent verslaggeving en mondelinge presentatie van een project en dit sluit aan bij het opleidingsonderdeel ingenieur-toolbox uit het eerste bachelorjaar.

Attitudes:
Het werkcollege moet een kader creëren dat gunstig is voor het aanleren en oefenen van een aantal attitudes. Het kader wordt gevormd door het projectwerk (één probleem-vele oplossingen) in teamverband. Tot de beoogde attitudes behoren zelfstandig werken, zelfwerkzaamheid en ondernemingszin, betrouwbaarheid, leergierigheid en creativiteit, kritische ingesteldheid, respect voor andere ideeën, uitvoeren van een opdracht en respecteren van de deadline.

Algemene competenties

De Bachelor in de Ingenieurswetenschappen heeft een brede fundamentele kennis en begrip van geïntegreerde ontwerpmethoden die inspelen op de behoeften van de gebruikers met de mogelijkheid om kennis en begrippen van andere technische disciplines toe te passen en te integreren in de eigen specialisatie.

De Bachelor in de Ingenieurswetenschappen heeft een brede fundamentele kennis en begrip van fundamentele basismethoden en -theorieën om problemen of processen te schematiseren en te modelleren. 

De Bachelor in de Ingenieurswetenschappen kan de resultaten van de analyse en de modellering opvolgen, interpreteren en toepassen met het doel om op gestage wijze verbeteringen te kunnen aanbrengen .

De Bachelor in de Ingenieurswetenschappen kan kwantitatieve methoden en relevante computer software in verband met de discipline toepassen op ingenieurstechnische problemen.

De Bachelor in de Ingenieurswetenschappen kan op correcte wijze over de ontwerpresultaten rapporteren aan de hand van een technisch verslag of via een paper.

De Bachelor in de Ingenieurswetenschappen kan gebruikmakend van hedendaagse communicatiemiddelen resultaten op een wetenschappelijk verantwoorde wijze presenteren en verdedigen.

De Bachelor in de Ingenieurswetenschappen kan in team werken, toont creativiteit en ondernemerschap en beschikt over intellectuele mobiliteit.

De Bachelor in Ingenieurswetenschappen heeft de draagwijdte van de ethische, sociale, ecologische en economische context van het werk begrepen en streeft naar duurzame oplossingen voor de ingenieurstechnische problemen, waaronder de veiligheidsaspecten.

De Bachelor in Ingenieurswetenschappen heeft een creatieve, probleemoplossende, resultaatgerichte en op bewijsvoering gesteunde houding die gericht is op innovatie.

De Bachelor in Ingenieurswetenschappen heeft een kritische houding ten aanzien van de eigen resultaten en die van de anderen.

De Bachelor in Ingenieurswetenschappen heeft de middelen verworven voor het verzamelen van kennis gericht naar het levenslang leren.

De Bachelor in Engineering Sciences heeft een meer geavanceerde fundamentele kennis en begrip van het gedrag van constructies, bouwmaterialen, grond, en vloeistoffen (Civil Engineering) en kan deze kennis toepassen om elementaire ingenieursvragen op te lossen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Evaluatie opdracht(en) met een wegingsfactor 3 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: het dagelijks werk en het technisch niveau van het verrichte werk met inbegrip van het eindproduct en de demonstratie op groepsbasis

Aanvullende info mbt evaluatie

Gedurende de loop van het project wordt ingegrepen en bijgestuurd door de begeleiders met als doel het leerproces te optimaliseren, het eindproduct te verzekeren en op die manier mislukkingen aan het einde van het traject te vermijden. De evaluatie is te zien als de afsluitende activiteit die op formele wijze de appreciatie van het geleverde werk in al zijn vormen en van zijn/haar bijdrage daarin vastlegt. Dit betekent dus dat niet enkel het eindproduct zal geëvalueerd worden maar ook het proces en het groepsgebeuren, d.w.z. de werking van de groep, de houding en de bijdrage van de individuele leden, de efficiëntie van de organisatie en het uitvoeren van de taken en dergelijke meer. De evaluatie gebeurt door een jury bestaande uit de titularis en de betrokken begeleiders. Gezien de aard van het project zal het eindcijfer bestaan uit een deel groepsquotatie en een deel individuele quotatie.

Gezien de aard van het werkcollege bestaat er in principe geen herkansing in 2de zittijd. De regeling voor de 2de zittijd is als volgt. De cijfers voor het dagelijkse werk en het technische niveau van het verrichte werk behaald in eerste zittijd worden overgedragen naar de 2de zittijd met een gewicht van 50% van het eindcijfer. De overige 50% van de evaluatie in 2de zittijd bestaat uit een kwotatie van een door de jury besliste bijkomende opdracht, dewelke voor elke student individueel gebeurt.

Aanwezigheid is verplicht. Per halve dag ongewettigde afwezigheid wordt het eindcijfer gereduceerd a rato van 1/10de per halve dag, d.w.z. vermenigvuldigd met 9/10de voor één halve dag afwezigheid, met 8/10de voor twee halve dagen, enz. Wie omwille van ongewettigde afwezigheden niet geslaagd is voor het werkcollege in de eerste zittijd heeft geen recht op herkansing in tweede zittijd en behoudt dus het in eerste zittijd behaalde eindcijfer.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde-elektrotechniek
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: bouwkunde
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: chemie en materialen
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: elektronica en informatietechnologie
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: elektronica en informatietechnologie Profiel profiel computerwetenschappen
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: verkort traject bouwkunde na vooropleiding industriële wetenschappen
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: Startplan
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: biomedische ingenieurstechnieken