5 ECTS credits
128 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4018352DNR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Kinesitherapie, Menselijke Fysiologie en Anatomie
Onderwijsteam
Kevin De Pauw (titularis)
Toon Ampe
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
16 contacturen Lecture
35 contacturen Practical exercises
10 contacturen Self study
Inhoud

I. HOC:

Er zal ingegaan worden op de verschillende (patho-)fysiologische processen en (medische) complicaties van het bewegingsapparaat bij Specifieke doelgroepen en de invloed van fysieke fitheid (prestatievermogen), fysieke activiteit en sport op de gezondheid van deze Specifieke doelgroepen. Er zal gekeken worden naar de (internationale) Aanbevelingen voor Fysieke Activiteit, het Meten van Fysieke Activiteit en het opstellen van Oefenprogramma’s voor elke Specifieke doelgroep. Binnen elke Specifieke doelgroep zal gekeken worden naar fitte en niet-fitte mensen. Naast de fysiologische processen zal er ook aandacht zijn voor kennis en inzicht in psycho-sociale aspecten van bewegen bij deze Specifieke doelgroepen.

De student wordt verwacht om verschillende evaluatiemethoden voor fysieke fitheid en specifieke modaliteiten van lichamelijke oefening bij Specifieke doelgroepen te kennen en toe te kunnen passen.

II. PRAKTIJKSTAGES:

Twee types praktijkstage kunnen gekozen worden:

  • binnen bestaande structuren van Specifieke doelgroepen mensen begeleiden tijdens hun sport- en bewegingsactiviteiten en het meten van fysieke activiteit en/of fysieke fitheid bij Specifieke doelgroepen;
  • onderzoeksstage bij Specifieke doelgroepen

III. ZELF

De ZELF bestaat uit het uitwerken van een Stageverslag, bestaande uit een verslag van de verschillende stageplaatsen en het uitwerken van een ‘casus’ van 1 persoon die tijdens de stage van extra dichtbij gevolgd werd. Over de ‘casus’ zal wetenschappelijke literatuur opgezocht worden zodat er een grondig, wetenschappelijk beeld (ziektebeeld, psycho-sociale situatie, SES, …) van de ‘casus’ gevormd kan worden. Het oefenschema moet deel uitmaken van het Stageverslag.  

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Printouts van de powerpointpresentaties worden ter beschikking gesteld, Canvas
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Begeleidende internationale wetenschappelijke literatuur wordt ter beschikking gesteld, Canvas
Bijkomende info

Niet van toepassing. 

Leerresultaten

Algemene Leerresultaten

I. HOC:

Het doel van de hoorcolleges (HOC) is dat de student de kennis en inzicht in de verschillende (patho-)fysiologische processen en (medische) complicaties van het bewegingsapparaat bij Specifieke doelgroepen kan beschrijven.

De student kan zelfstandig de evidence-based (inter)nationale wetenschappelijke onderzoeksinformatie over de Specifieke doelgroepen en specifieke gevallen verzamelen en analyseren. 

De student kan voor elke Specifieke doelgroep de meest geschikte evaluatiemethode voor fysieke fitheid selecteren.

De student kan op een professionele manier een aangepast (preventief) oefenschema evidence-based ontwikkelen, plannen, uitvoeren, bijsturen (in functie van vooruitgang van de persoon) en evalueren bij groepen en individuen uit elke Specifieke doelgroep.

De student kan de determinanten (psycho-sociale en omgevingsfactoren) van fysieke activiteit duiden.

II. PRAKTIJKSTAGES:

Het doel van de Stages is om de kennis en het inzicht gedoceerd tijdens de HOC toe te kunnen passen (toepassing) en vaardigheden en attitudes (competenties) te integreren in een omgeving die een dagelijkse beroepspraktijk is.

De student vertoont een wetenschappelijk-kritische en respectvolle attitude ten aanzien van lichaamsbeweging bij Specifieke doelgroepen en de student kan op een adequate manier met mensen uit de Specifieke doelgroepen communiceren.

Er wordt van de student verwacht om op basis van die kennis en inzichten een aangepast (preventief) evidence-based oefenschema op te stellen en uit te voeren bij de groep of het individu. Het oefenschema moet op een adequate manier gecommuniceerd kunnen worden en bijgewerkt worden in functie van de vooruitgang van de casus.

III. ZELF

Het doel van de Zelf is om te reflecteren over de Specifieke doelgroepen die tijdens de stage gevolgd worden en het uitwerken van een ‘casus’.  

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 60% van het eindcijfer

WPO Stage bepaalt 20% van het eindcijfer

ZELF Verslag bepaalt 20% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling Examen met een wegingsfactor 6 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: met schriftelijke voorbereiding

Binnen de categorie WPO Stage dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Stagebeoordeling met een wegingsfactor 2 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie ZELF Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Verslag van de stages met een wegingsfactor 2 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

- Wanneer één van de drie deelscores minder dan 8/20 bedraagt, dan wordt geen gemiddelde gemaakt en wordt het laagste deelcijfer als eindcijfer gebruikt.

- Indien de student ≥10/20 scoorde voor een onderdeel (examen, praktijkstage of zelf), maar niet slaagt voor het totale vak, wordt dit cijfer (≥10/20) automatisch overgedragen naar de tweede zittijd.

- De wijze van examineren is identiek in de eerste en de tweede zittijd.

- Er worden geen deelpunten overgezet van het ene academiejaar naar het andere.

Examen:
Het examen bestaat uit een mondelinge proef na schriftelijke voorbereiding. Hierbij wordt zowel kennis, inzicht als toepassing mbt de leerstof alsook het praktisch redeneren in een concrete fitness-setting of wetenschappelijke studie(s) bij de student geëvalueerd. Ook wordt de student geconfronteerd met een beschrijving van een concrete praktijksituatie en wordt van hem verwacht de strategie van zijn handelen en de wetenschappelijke onderbouwing daarvan te verwoorden.

Praktijkstages:
Het algeheel functioneren van de student binnen de stage wordt geobserveerd (door de begeleider te velde) en beoordeeld. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een stage evaluatieformulier, die de beoordelingscriteria bevatten.

ZELF:

Het stageverslag en casuïstiek worden tijdens het mondeling examen overlopen met de student. Daarbij gaat de docent dieper in op de verschillende elementen van het stageverslag.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel sporttraining en coaching
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel sportbeleid en sportmanagement
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel fysieke activiteit, fitheid en gezondheid
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel fysieke activiteit, fitheid en gezondheid
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel onderzoeksmatige verdieping
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel onderwijs