3 ECTS credits
85 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4008367FNR voor alle studenten in het 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt ‘Trainingsleer en begrippen van de revalidatietraining’ gevolgd, alvorens dit opleidingsonderdeel op te nemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Kinesitherapie, Menselijke Fysiologie en Anatomie
Onderwijsteam
Romain Meeusen
Dirk Verdaet
Nathalie Pattyn (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
13 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud
  • Cardiale pathologie - N. Pattyn - 13 HOC
  • Cardiale revalidatie - R. Meeusen - 13 HOC + 13 WPO
Epidemiologie van cardiale aandoeningen, inzicht in de specifieke research, kritisch kunnen beoordelen van de literatuur. Aan de hand van de internationale "normering" een revalidatieprogramma opstellen, het kunnen ingrijpen bij en het bijsturen van programma's.
Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Powerpoint presentaties
Cursustekst (Vereist) : Module cardiologie, Cursus
Praktisch cursusmateriaal (Aanbevolen) : Module cardiologie, Recente internationale literatuur
Bijkomende info

Niet van toepassing

Leerresultaten

Algemene competenties

De leerdoelen van dit OO zijn:
Het verwerven van kennis en inzicht betreffende de verschillende vormen van cardiale aandoeningen en hun behandeling. 
Kennis en inzicht in de anatomie van het hart, ECG interpretatie, ritme- en geleidingsstoornissen, acute coronaire aandoeningen en hun behandeling, hartkleppatholieen, hartfalen, Hartrevalidatie bij coronaire aandoeningen, post hartchirugie en bij specifieke doelgroepen (hartfalen), Risicoanalyse bij hartrevalidatie, Epidemiologie van hartaandoeningen, Fysieke activiteit als primaire en secundaire preventie, Interpretatie van recente literatuur en reviews.
Van de student wordt verwacht
  • de pathologie van elke patient te begrijpen
  • informatie te kunnen verschaffen aan patienten betreffende hun pathologie en/of ingreep en hen verder te begeleiden
  • ritmestoornissen en geleidingsstoornissen te kunnen herkennen, en gepast handelen
  • een revalidatieprogramma op te stellen  en correct te begeleiden rekening houdend met het risico van fysieke activiteit
  • relevante literatuur te raadplegen ifv de aandoening
  • het revalidatieprogramma te kunnen evalueren aan de hand van objectieve parameters
Dit OO draagt bij aan de volgende leerresultaten:
  • Clinicus (C1 Advies verstrekken en C2 zorg verstrekken):
    • De student inventariseert de klachten van de patiënt/cliënt (3)
    • De student voert een kinesitherapeutisch onderzoek uit (3)
    • De student bouwt correcte klinische redeneringen op (3)
    • De student formuleert verantwoorde behandelingsdoelstellingen (3)
    • De student stelt een verantwoord kinesitherapeutisch behandelingsplan op (3)
    • De student past kinesitherapeutische behandelingstechnieken toe (3)
    • De student past zijn kinesitherapeutisch handelen aan in functie van de doelstelling en context (3)
    • De student evalueert het behandelingsresultaat en stelt zo nodig bij (3)
    • De student communiceert correct en relevant (2)
    • De student reflecteert op het kinesitherapeutische handelen (3)
  • Wetenschapper (W1 onderzoeksmethodologie, W2 data verzamelen en verwerken en W3 rapporteren):
    • De student voert een systematische analyse van wetenschappelijke bronnen (bibliotheek, databanken, ICT) uit (Niveau)
    • De student voert een systematische literatuurstudie uit (2)
    • De student formuleert onderzoeksvragen (2)
    • De student verricht wetenschappelijk onderzoek (Niveau)
    • De student interpreteert wetenschappelijke gegevens (3)
    • De student dissemineert het gevoerde onderzoek (Niveau)
    • De student reflecteert op zijn wetenschappelijk handelen (1)
  • Professional (P1 beroep ontwikkelen en innoveren, P2 managen, P3 coachen):
    • De student promoot een gezonde levensstijl (3)
    • De student begeleidt een patiënt/cliënt (3)
    • De student is sociaal vaardig (2)
    • De student houdt zich aan afspraken (3)
    • De student is efficiënt en nauwkeurig (3)
    • De student formuleert educatieve doelstellingen (2)
    • De student handelt methodisch-didactisch (2)
    • De student begeleidt het pedagogisch proces (Niveau)
    • De student participeert aan het beleid (Niveau)
    • De student is georganiseerd (2 )
    • De student communiceert bewust, doelgericht en gepast (2)
    • De student stelt een evaluatie op (2)
    • De student gaat probleemoplossend te werk (2)
    • De student verwerft de attitude van levenslang leren (3)
    • De student is zelfkritisch en creatief ten aanzien van de kwaliteit van zijn beroepssituatie (2)
    • De student reflecteert op zijn professioneel handelen (Niveau)
  • Attitudes verwerven om het belang van de cardiale revalidatie in zowel de primaire, secundaire als tertiaire preventie te kunnen uitdragen en toepassen.Kennisverwerving betreffende de verschillende vormen van cardiale revalidatie.  Het verwerven van vaardigheden om verschillende revalidatieprogramma's in de cardiale revalidatie toe te passen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 50% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling examen met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Praktijk examen met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: zie aanvullende info

Aanvullende info mbt evaluatie
Indien er onvoldoendes zijn op bepaalde examenonderdelen (een cijfer lager of gelijk aan 7/20), wordt er afgeweken van het gewogen gemiddelde en geldt het deelresultaat als examenresultaat.
Het aandeel van theorie en praktijk is gelijk verdeeld.
De beoordeling van de student gebeurt uitsluitend op basis van het mondeling examen (theorie + praktijk) (praktijk = ECG interpretatie, interpretatie medisch dossier en onderzoeken, opstellen revalidatieschema voor coronaire patienten en specifieke doelgroepen, risicoanalyse bij hartrevalidatie)
 
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij ouderen
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij neurologische aandoeningen
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij inwendige aandoeningen
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij musculoskeletale aandoeningen - optie manuele therapie
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij musculoskeletale aandoeningen - optie sportkinesitherapie
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Verkort traject revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij inwendige aandoeningen
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Verkort traject Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij musculoskeletale aandoeningen met optie sportkinesitherapie
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: verkort traject revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij musculoskeletale aandoeningen met optie manuele therapie
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Verkort traject revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij neurologische aandoeningen
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Verkort traject Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij ouderen