3 ECTS credits
78 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4018347DNR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten geslaagd zijn voor 'Onderzoeksmethodologie in de bewegingswetenschappen'.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Bewegings- en Sportwetenschappen
Onderwijsteam
Benedicte Deforche (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
13 contacturen Lecture
13 contacturen Practical exercises
13 contacturen Self study
Inhoud

Na een korte inleiding in gezondheidsbevordering, wordt aandacht geschonken aan de verschillende determinanten van gezondheidsbevordered gedrag zoals fysieke activiteit en sedentair gedrag (intrapersoonlijke-, psychosociale-, omgevingsvariabelen). De belangrijkste theorieën (o.a. Health Belief Model, Theory of Reasoned Action, Theory of Planned Behaviour, Sociaal-cognitive theorie, ASE-model, Zelf-determinatie theorie, I-change model) om te verklaren waarom individuen wel of niet fysiek actief zijn worden toegelicht en geïllustreerd aan de hand van praktijkvoorbeelden en recente wetenschappelijke studies. Strategieën en technieken die gebruikt kunnen worden vanuit de gezondheidsbevordering om mensen aan te zetten tot gedragsverandering worden besproken (introductie tot intervention mapping). Gesprekstechnieken om individuen te motiveren tot gedragsverandering worden aangeleerd (motivational interviewing) alsook individuele gedragstherapeutische technieken voor gedragsverandering. 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : power point presentations
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Self-regulation assessment and intervention in physical health and illness: A review., Maes, S., & Karoly, P., Applied Psychology: An international Review, 54, 267-299, 2005
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : From theory to intervention: Mapping theoretically derived behavioural determinants the behaviour change techniques., Michie, S., Johnston, M., Francis, J., Hardeman, W., & Eccles, M., Applied Psychology: An International Review, 57, 660-680, 2008
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Social cognition models and health behaviour: a structured review., Armitage, C.J., & Conner, M., Psychology and Health, 15, 173-189., 2000
Handboek (Aanbevolen) : Gezondheidsvoorlichting en gedragsverandering, Een planmatige aanpak, Brug J, van Assema P, Lechner L, 9de, Assen: Van Gorcum, 9789023254102, 2016
Handboek (Aanbevolen) : Planning health promotion programs, An Intervention Mapping Approach, Bartholomew, L.K., Parcel, G.S., Kok, G., Gottlieb, N.H., & Fernandez, M.E., 4de, San Francisco: Jossey-Bass, 9781119035497, 2016
Handboek (Aanbevolen) : Health behaviour, Theory, Research and Practice, Glanz, K., Rimer, B.K., & Visworoth (Eds.), 5de, John Wiley & Sons Inc, 9781118628980, 2015
Bijkomende info

Behalve de kost voor het eventueel uitprinten van digitaal cursusmateriaal op het leerplatform, zijn er geen extra kosten verbonden aan dit opleidingsonderdeel.

Leerresultaten

Algemene competenties

Studenten:

-        kunnen de belangrijkste theorieën van gedragsverklaring en -gedragsverandering beschrijven.

-        hebben inzicht in de belangrijkste individuele, psychosociale en omgevingsdeterminanten van fysieke activiteit en sedentair gedrag.

-        kunnen theorieën van gedragsverklaring en gedragsverandering toepassen op eenvoudige voorbeelden en illustraties in de context van fysieke activiteit.

-        zijn in staat om geschikte theorieën betreffende gedragsverklaring en gedragsverandering te selecteren en toe te passen in het kader van een specifieke uitwerking van een interventie.

-        kunnen de verschillende stappen van het intervention mapping model, dat uiteenzet hoe interventies kunnen opgesteld worden voor het verhogen van fysieke activiteit en het verminderen van sedentair gedrag, beschrijven.

-        kunnen voorbeelden geven van toepassingen van de verschillende stappen binnen het intervention mapping model op fysieke activiteit en sedentair gedrag.

-        kunnen een interventie ontwikkelen om stijging in fysieke activiteit en een daling in sedentair gedrag te promoten binnen een gegeven, welomschreven context en doelgroep.

-        kunnen motivationele technieken om een individu te motiveren tot gedragsverandering toepassen.

-        kunnen zelfstandig de gegeven literatuur omtrent diverse thema’s begrijpen, uitleggen en toepassen op de leerdoelen van de les.

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 50% van het eindcijfer

WPO Praktijkopdracht bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling examen theorie met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Groepsopdrachten met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Het theoretisch examen bestaat zowel in eerste als tweede zittijd uit een mondelinge proef over het geheel van de leerstof. Dit theoretisch examen staat op 50% van ECTS credits. De overige 50% van de ECTS credits staat op de evaluatie van de praktische oefeningen. Er is een 100% aanwezigheid vereist tijdens de praktische oefeningen. Bij wettige afwezigheid dient het WPO ingehaald te worden voor de start van de examenperiode. Bij het niet inhalen van één of meerdere WPO's of bij onwettige afwezigheid, krijgt men een nulscore voor het geheel van de WPO's. 

De eindscore is de som van het resultaat behaald op het theorie examen en het resultaat behaald op het geheel van de praktische oefeningen (deelscores worden niet afgerond, enkel eindscore wordt afgerond). Voor beide onderdelen apart moet minimum 10/20 worden behaald, zoniet wordt het laagste van beide deelcijfers gehanteerd als totaalcijfer. Een onderdeel waarvoor minimum 10/20 werd behaald, wordt automatisch overgedragen van 1ste naar 2de zittijd, alsook naar het volgende academiejaar. Een student kan niet afzien van deze automatische overdracht van het deelresultaat.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel sporttraining en coaching
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel sportbeleid en sportmanagement
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel fysieke activiteit, fitheid en gezondheid
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel fysieke activiteit, fitheid en gezondheid
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel onderzoeksmatige verdieping
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel onderwijs