6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1008978BNR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Alvorens studenten van de faculteit Letteren en Wijsbegeerte zich mogen inschrijven voor 'culturele en artistieke actualiteit' moeten zij minimum 30 studiepunten behaald hebben in de bachelor 'Taal & letterkunde'
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Elvira Crois (titularis)
Onderdelen en contacturen
16 contacturen Hoorcollege
10 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

Deze cursus biedt inzichten in de rol van kunst en cultuur in de hedendaagse samenleving. We werken rond de vragen: “Hoe reflecteert kunst op de hedendaagse samenleving?” en “Hoe kunnen artistieke media ingezet worden voor sociale verandering?”. 

Tegelijkertijd is de cursus opgevat als een introductie in verschillende kunsttakken (theater, dans, muziek, beeldende kunst, film, ...), met bijzondere aandacht voor de beleidsaspecten in deze verschillende sectoren.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides, beeldmateriaal en verplicht studiemateriaal, Canvas
Bijkomende info

Nvt

Leerresultaten

Algemene competenties

- De student kan basisbegrippen uit de culturele en artistieke wereld definiëren en belangrijke figuren situeren. 

- De student ontwikkelt kennis van hedendaagse cultuurproducten en theoretische concepten.
- De student kan de rol van kunst en cultuur in de hedendaagse samenleving beschrijven.
- De student kan op basis van weloverwogen argumenten kritisch reflecteren over de artistieke actualiteit en maatschappelijke vraagstellingen die daarin aan bod komen. 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 25% van het eindcijfer

ZELF Praktijkopdracht bepaalt 75% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 25 en aldus 25% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Opdracht met een wegingsfactor 75 en aldus 75% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën: 
Examen Schriftelijk bepaalt 25% van het eindcijfer
ZELF Praktijkopdracht bepaalt 75% van het eindcijfer 

Schriftelijk examen, meerkeuze zonder giscorrectie. 
Individuele schrijfopdracht met verschillende onderdelen.

Afwezigheid op tenminste één der verplichte examenonderdelen (schriftelijk meerkeuze examen en opdrachten) heeft afwezigheid voor de totaalbeoordeling tot gevolg. 

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Sociale Agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Culturele Agogiek
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Culturele Agogiek
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de gedragswetenschappen: Agogische wetenschappen
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Culturele Agogiek
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de onderwijskunde: Standaard traject