6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1008978BNR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Alvorens studenten van de faculteit Letteren en Wijsbegeerte zich mogen inschrijven voor 'culturele en artistieke actualiteit' moeten zij minimum 30 studiepunten behaald hebben in de bachelor 'Taal & letterkunde'
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Elvira Crois (titularis)
Onderdelen en contacturen
16 contacturen Hoorcollege
10 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

Deze cursus biedt inzichten in de rol van kunst en cultuur in de hedendaagse samenleving. Binnen dit opleidingsonderdeel wordt de student (1) ingeleid in het hedendaagse artistieke en culturele landschap van Brussel en (2) maakt de student kennis met hedendaagse cultuurproducten en theoretische concepten.

(1) Enerzijds is de cursus opgevat als een introductie in het culturele landschap en de verschillende kunsttakken (theater, dans, muziek, beeldende kunst, film, ...), met bijzondere aandacht voor de beleidsaspecten in deze verschillende sectoren. De student leert basisbegrippen uit de culturele en artistieke wereld te definiëren en belangrijke spelers te situeren.

(2) Anderzijds werkt de cursus rond de vragen: “Hoe reflecteert kunst op de hedendaagse samenleving?” en “Hoe kunnen artistieke media ingezet worden voor sociale verandering?”. De student leert theoretische concepten te definiëren en kan die inzetten in diens weloverwogen kritische argumentatie over de wisselwerking tussen kunst, cultuur en maatschappij.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Powerpointslides, teksten, artikels worden aan de studenten via het elektronisch leerplatform Canvas ter beschikking gesteld. Meer informatie m.b.t. het studiemateriaal volgt tijdens de eerste les.
Bijkomende info

De cursus bestaat uit een verscheidenheid aan werkvormen, zoals hoorcolleges, interactieve colleges, workshops, deelname aan artistieke en culturele evenementen en schrijfsessies. Om de doelstelling van de cursus te realiseren, zal de student (i) actief deelnemen aan de verschillende groepssessies, (ii) zich op zelfstandige basis onderdompelen in het culturele aanbod van Brussel en (iii) de lesinhoud en verschillende studiematerialen verwerken tot een kritisch betoog in de vorm van een individuele schrijfopdracht.

Lesmateriaal is het verplichte studiemateriaal en de eigen lesnotities. Aanvullende teksten, artikels, oefeningen, presentaties worden ter ondersteuning van de hoorcolleges aan de studenten via het elektronisch leerplatform Canvas ter beschikking gesteld.

Meer informatie m.b.t. de studietijdberekening volgt tijdens de eerste les.

Leerresultaten

Algemene competenties

Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de volgende opleidingspecifieke leerresultaten van de bachelor Agogische Wetenschappen (zie overzichtsdocument: https://caliweb.cumulus.vub.ac.be/?page=program&id=00043&target=pr&year=2223&language=nl&output=html)

1. De agoog heeft kennis van de centrale begrippen, modellen en methoden van de steundisciplines met name de psychologie, sociologie en filosofie en andere wetenschappen die bijdragen tot het overkoepelend karakter van de agogische blik en kan deze actief en creatief aanwenden in de beroepspraktijk.
2. De agoog is in staat om de verworven kennis en inzichten te kaderen binnen het ruimere agogische inter- en transdisciplinaire denken, ze kritisch te analyseren en toe te passen.
4. De agoog is in staat om de nood aan (wetenschappelijke) informatie in een internationale en multiculturele maatschappelijke context te detecteren, te verzamelen, te analyseren en te verwerken teneinde meer inzicht te verkrijgen in de voorgelegde vragen.
5. De agoog is in staat om mondeling en schriftelijk te communiceren naar betrokkenen, doelgroepen, gemeenschappen en specialisten op een emancipatorisch gericht wijze.
8. De agoog kan in een inter- en transdisiciplinair professionele omgeving samenwerken met anderen.
15. De agoog kent en heeft een overzicht van het praktijkveld, met bijzondere aandacht voor de verschillende organisaties binnen het agogische werkveld.
19. De agoog waakt over een adequate integratie van niet alleen verschillende sectoren en domeinen van het agogische veld, maar ook aspecten als duurzaamheid, pluralisme en internationalisering/globalisering in beleid.

Verder bereiken de studenten in dit opleidingsonderdeel de volgende vakspecifieke leerresultaten:

- De student kan basisbegrippen uit de culturele en artistieke wereld definiëren en belangrijke figuren situeren.
- De student ontwikkelt kennis van hedendaagse cultuurproducten en theoretische concepten.
- De student kan de rol van kunst en cultuur in de hedendaagse samenleving beschrijven.
- De student kan op basis van weloverwogen argumenten kritisch reflecteren over de rol van kunst en cultuur in de hedendaagse samenleving, met name over de artistieke actualiteit en maatschappelijke vraagstukken die daarin aan bod komen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 20% van het eindcijfer

ZELF Praktijkopdracht bepaalt 80% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Permanente evaluatie met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Opdrachten met een wegingsfactor 80 en aldus 80% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Afwezigheid op tenminste één der verplichte examenonderdelen (schriftelijk examen tijdens permanente evaluatie en opdrachten) heeft afwezigheid voor de totaalbeoordeling tot gevolg. 

Studenten moeten in totaal als gemiddelde van alle onderdelen minimaal 10/20 halen om te slagen voor dit vak. Als je een voldoende hebt voor één van de onderdelen, maar het gemiddelde van alle onderdelen niet minimaal 10/20 is, mag je het deelcijfer waarvoor je in de eerste zittijd slaagde meenemen naar de tweede zittijd en hoef je het dus niet opnieuw af te leggen.

De tweede zittijd bestaat uit een opdracht en/of examen volgens dezelfde vereisten van de eerste zittijd. Als je voor ten minste één van de onderdelen afwezig bent, krijg je een "Afwezig" als eindcijfer voor het opleidingsonderdeel. De deelresultaten van de afzonderlijke opdrachten zijn niet overdraagbaar naar volgend academiejaar.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Sociale Agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Culturele Agogiek
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Culturele Agogiek
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de gedragswetenschappen: Agogische wetenschappen
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Culturele Agogiek