6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4009129FER voor alle studenten in het 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Hans De Wolf (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
140 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Voor dit master seminarie gaan we ervan uit dat de studenten met bachelordiploma over voldoende kunstwetenschappelijke bagage beschikken om deel te nemen aan volwaardige kunstwetenschappelijke debatten. Op thematisch vlak richt dit seminarie zich tot zeer actuele problematieken zoals deze zich in de Westerse kunstwereld manifesteren. In dit seminar wordt geprobeerd de vinger aan de pols te houden van een aantal actuele evoluties waarvan kan worden verwacht dat ze een invloed zullen hebben op de wijze waarop we het begrip hedendaagse kunst in de toekomst zullen invullen. Het is daarbij ook de bedoeling op zoek te gaan naar bepaalde materies die een paradigmatische invloed hebben of kunnen hebben op het breder kunstbegrip dat in de kunst van de hedendaagse periode zal worden gehanteerd. Een goed voorbeeld daarvan is de wijze waarop de conceptuele kunst erin geslaagd is blijvend invloed uit te oefenen op elkaar opvolgende nieuwe tendenzen binnen het gebied van de hedendaagse kunst. Om deze invloeden juist in te schatten en te begrijpen dienen we uiteraard aan de slag te gaan met de juiste begrippen en ook een volledig historisch inzicht te verwerven in de onstaansgeschiedenis van de conceptuele kunst in de jaren 1960/70. Eens we deze informatie hebben, beschikken we over een uitstekende tool om de werkelijke invloed van de conceptuele kunst op recentere evoluties binnen de hedendaagse kunst te bestuderen. Tijdens het seminarie wordt een selectie van relevante wetenschappelijke artikelen gebruikt die de problematiek vanuit verschillende hoeken benaderen en de polemische momenten niet uit de weg gaan. De studenten worden doorheen het seminarie bewust van de onderliggende processen die leiden naar de concensusvorming binnen de kunstwetenschappen die hun uitwerking hebben bij het tot stand komen van de zogenaamde “canon” binnen de kunstwetenschappen.

 
Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Dia's uit de diatheek VUB.
Bijkomende info

De werkvorm is deze van het Angelsaksische seminar waarbij de studenten zich van week tot week verdiepen in het onderwerp aan de hand van de geselecteerde teksten die tijdens de week door de studenten worden gelezen en verwerkt.  Afwisselend worden deze teksten door de studenten gepresenteerd en gethematiseerd waarna alle deelnemers aan het seminarie met elkaar in debat gaan, een debat dat door de titularis wordt gemodereerd. Tijdens de eerste bijeenkomsten kiezen de studenten een onderwerp dat nauw aansluit bij de inhoud van het seminarie.  Zodra het onderwerp is besproken door de groep en goedgekeurd door de titularis begint elke individuele student met haar of zijn onderzoek.  Dit zal leiden tot de productie van een seminarpaper.  Aan het begin van elke bijeenkomst wordt geïnformeerd naar de vooruitgang van het onderzoek.  Tijdens de laatste bijeenkomst krijgen de studenten de gelegenheid om de ruwbouw van hun paper voor te stellen aan elkaar.  Voor deze bijeenkomst kan de titularis ook externe collega’s uitnodigen op basis van hun expertise die gerelateerd is met het onderwerp van het seminar.  De paper wordt ingediend op de datum van het examen.

 

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:

Master in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject

 

Leerresultaten

Algemene competenties

  1. De studenten tonen aan de maturiteit te hebben om deel te nemen aan kunsthistorische debatten.
  2. De studenten kunnen wetenschappelijke artikelen analyseren en kritisch bespreken. 
  3. De studenten kunnen zelfstandig een paper redigeren over een onderwerp gerelateerd aan het thema van het seminarie.
  4. De studenten kunnen hun paper toelichten tijdens een presentatie en leveren een constructieve bijdrage aan lopende debatten.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 50% van het eindcijfer

Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Presentatie verwerkte tekst met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Seminarpaper met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

 

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:

  • Examen Mondeling bepaalt 50% van het eindcijfer
  • Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer

De studenten worden voor de helft geëvalueerd op basis van hun medewerking tijdens het seminarie en voor de helft op hun paper.  Op de datum van het officiële examen wordt de paper ingediend en krijgen de studenten indien nodig nog de gelegenheid mondelinge toelichtingen te geven.

 

Deel 1: DEELNAME AAN DE VERSCHILLENDE SESSIES VAN HET SEMINARIE (30%)

 

  • voorbereiding leesoefeningen (20%)
  • voor de groep voorstellen van de inhoud van het gelezen artikel (25%)
  • accuraatheid van bijdragen tot het debat tijdens het seminarie (25%)
  • originaliteit van de inbreng (15%)
  • de groeicapaciteit van de student binnen de tijdsruimte van het volledige seminarie  (15%)

Deel 2: MONDELINGE PRESENTATIE VAN DE PAPER (20%)

 

  • kwaliteit van de inhoud (30%)
  • structuur van de presentatie (20%)
  • powerpoint (15%)
  • zinvolle synthese (15%)
  • kwaliteit van de antwoorden op gestelde vragen (20%)

Deel 3: PAPER (50%)

 

  • kwaliteit van de argumenten (50%)
  • betekenis van de paper voor het debat (20%)
  • kwaliteit van de verwerking van de literatuur (15%)
  • taalgebruik (5%)
  • vormelijke en editorialen kwaliteiten (10%)

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Master in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: geschiedenis (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: kunstwetenschappen en erfgoedstudies (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: wijsbegeerte (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: moraalwetenschappen en humanistiek (120 ECTS, Etterbeek)