6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1009170BNW voor werkstudenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Aan dit vak zijn inschrijvingsvereisten gekoppeld. Om een overzicht te krijgen van de inschrijvingsvereisten ga naar https://www.vub.be/nl/studying-vub/practical-info-for-students/study-guidance/study-path/individueel-studietraject#paragraph--id--71665​ Je hebt ‘Statistiek I: meetschalen en beschrijvende statistiek’ (niet de verkorte trajecten), 'Statistiek II: kansrekening en inductieve statistiek', 'Statistiek III: univariate data-analyse' gevolgd, alvorens ‘Statistiek IV: multivariate data-analyse’ op te nemen.​ Studenten die ingeschreven zijn in een verkort traject kunnen dit opleidingsonderdeel opnemen. LET OP: inschrijven voor dit vak is enkel mogelijk voor werkstudenten. Dagstudenten kunnen registreren voor vakken waarvan de code eindigt op een R. Bij Inschrijvingen/ studentenadministratie@vub.be moet je ingeschreven zijn aan de VUB als werkstudent voor het huidige academiejaar.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Experimentele en Toegepaste Psychologie
Onderwijsteam
Alain Isaac
Olivier Mairesse (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
39 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
63 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

1) Voorbereidende beschrijvende data-analyse (analyse van missing data, nagaan van assumpties, detectie van outliers, data-transformatie, bootstrapping)

2) Algemene inleiding tot het General Linear Model

3) Enkelvoudige en meervoudige regressie-analyse

4) Logistische regressie-analyse

5) One-way ANOVA

6) Two-way ANOVA, Repeated-measures ANOVA, Mixed ANOVA

7) Factoranalyse (PCA, PFA) met inbegrip van inleiding in functionele PCA

8) Clusteranalyse met inbegrip van inleiding in functionele clusteranalyse

9) Structural Equation Modeling (PA, CFA, …) 

Studiemateriaal
Cursustekst (Vereist) : Multivariate data-analyse, Theuns - Van Den Bussche - Isaac - Muscarella, VUB, 2220170003047, 2016
Handboek (Aanbevolen) : Statistiek in de Praktijk, Theorieboek, Moore & McCabe, 5de herziene druk, Academic Service, 9789039523605, 2006
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides, datasets, etc., Canvas
Handboek (Aanbevolen) : Multivariate data analysis, Hair, Black, Babin, & Anderson, 8de, Cengage, 9781473756540, 2018
Bijkomende info
Cursus:
Theuns, P., Van den Bussche, E., Isaac, A., & Muscarella, C. Multivariate data-analyse. Brussel: VUB.
Deze cursus bevat zowel de theorie als de oefeningen.
 
Aanvullend studiemateriaal:
Via het leerplatform wordt aanvullend materiaal ter beschikking gesteld: Slides getoond tijdens de les, datasets, etc.
 
Facultatief aanvullende handboeken
 
1) (basis) Moore & McCabe (2012). Statistiek in de Praktijk (5e ed.). Academic Service (ISBN 9789039523605)
Dit eerste boek wordt enkel aanbevolen als aanvulling bij de hoorcolleges. Het omvat enerzijds zowat alle vereiste voorkennis en anderzijds behandelt het ook (in het Nederlands) de eerste hoofdstukken uit dit vak: enkelvoudige en meervoudige regressie, variantie-analyse.
 
2) (gevorderd) Hair, Black, Babin, & Anderson (2018). Multivariate data analysis (9ed.). Pearson (ISBN 9781473756540)
Dit tweede handoek behandelt enkel (voortgezette) multivariate data-analyse. Het omvat de meeste leerstof en kan bovendien ook als naslagwerk worden gebruikt voor methoden die niet aan bod komen binnen het bestek van dit opleidingsonderdeel.
 
Voor meer informatie omtrent de concrete inrichting van het studiedeel: zie het leerplatform.
Leerresultaten

Algemene competenties

- De student kan zelfstandig een data-cleaning van een realistische dataset uitvoeren en de daarbij gemaakte keuzes motiveren.
- De student kan zelfstandig een elementaire analyse van missing data processen uitvoeren en kent de basisprincipes en de risico’s van imputatiemethoden.
- De student begrijpt de theoretische achtergrond van de behandelde methoden (met name: meervoudige en logistische regressieanalyse, meervoudige variantieanalyse, factoranalyse, clusteranalyse, basis functionele data-analyse en structurele vergelijkingsmodellen).
- De student kan zelfstandig de behandelde data-analytische methoden uitvoeren op realistische data van psychologisch onderzoek met gebruik van statistische software.
- De student stelt gepaste methoden voor data-analyse voor (uit behandelde methoden) in functie van het onderzoeksdesign en de data.
- De student kan de resultaten van een data-analyse interpreteren en er correct over rapporteren zoals wordt vereist in wetenschappelijke publicaties.
- De student reflecteert kritisch over de toepasbaarheid van de behandelde methoden op data die in mindere of meerdere mate de vooropgestelde werkhypothesen schenden.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 40% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 1 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Verplicht schriftelijk examen (theorie en oefeningen "met de hand"). Schriftelijke examenproeven gebeuren met gesloten boek, een formularium (zie leerplatform) wordt bij elk examen ter beschikking gesteld.

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Praktisch examen PC-oefeningen met een wegingsfactor 1 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Verplicht praktisch examen: oefeningen op computer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Het deelresultaat van het schriftelijk of praktisch examenonderdeel wordt normaal niet overgedragen naar de tweede zittijd. Studenten die meer dan 10/20 haalden voor een examenonderdeel in de eerste zittijd, kunnen echter wel dit resultaat laten overdragen naar de tweede zittijd, mits de docent hier van op de hoogte wordt gebracht. Deelresultaten kunnen niet worden overgedragen naar een volgend academiejaar.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de psychologie: Verkort traject Profiel Arbeids- en Organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Verkort traject Profiel Klinische Psychologie
Master in de onderwijskunde: Standaard traject
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Arbeids- en Organisatiepsychologie
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Klinische psychologie
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 45 studiepunten met Profiel Klinische psychologie
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 45 studiepunten met Profiel Arbeids- en Organisatiepsychologie
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de gedragswetenschappen: Psychologie
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel arbeids- en organisatiepsychologie
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel klinische psychologie