6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1017563BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Wetenschappen en Bio-ingenieurswetensch.
Verantwoordelijke vakgroep
Geografie
Onderwijsteam
Frank Canters (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
26 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
15 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

De cursus biedt een grondige inleiding tot geografische informatieverwerking in een digitale omgeving. Tijdens de practische oefeningen (computerlabo) moet de student kunnen aantonen inzicht te hebben verworven in de digitale verwerking en analyse van ruimtelijke data en dient in staat te zijn om, met behulp van GIS software, een ruimtelijke vraagstuk zelfstandig op te lossen.

 

  1. Inleiding

a. Wat is een geografisch informatiesysteem?

b. Ruimtelijke en niet-ruimtelijke gegevens

c. Ruimtelijke gegevensmodellen: veld- en objectbenadering, modeltransformaties

d. Digitale voorstelling van ruimtelijke data: raster en vector modellen

e. Het Triangulated Irregular Network model

  1. Ruimtelijke referentiesystemen

a. Het fysisch model van de aarde: de geoïde

b. Wiskundige modellen van de aarde

c. Definitie van een geodetisch datum

d. Verband tussen geoïde, referentie-ellipsoïde en topografie

e. Definitie van een 2-dimensioneel referentiesysteem

f. Kaartprojecties: klassen,oriëntatie en eigenschappen

g. Grootschalige referentieystemen

h. Coördinaattransformatie

i. Coördinaattransformatie in praktijk

  1. Ruimtelijke analyse in een rasteromgeving

a. Synthesekartering en map algebra

b. Ruimtelijke operaties: locale, focale en zonale operaties

c. Cartografische modellering: definitie van een cartografisch model

d. Multi-criteria analyse

e. Voor- en nadelen van cartografische modellering

  1. Ruimtelijke interpolatiemethoden

a. Trend surface analyse

b. Locale veelterminterpolatie

c. Gewogen afstandsinterpolatie

d. Geostatistische interpolatie

e. Oppervlakte-interpolatie

f. Dasymetrische kartering

  1. Databeheer en ruimtelijke analyse in een vectoromgeving

a. Basisprincipes relationeel databeheer

b. Bevraging van attribuutinformatie aan de hand van SQL

c. Het object-relationeel model

d. Open GIS Simple Features specificatie

e. Mechanismen voor ruimtelijke indexering

f. Databevraging in QGIS: attribuutbevraging, ruimtelijke bevraging

g. Topologische operaties in QGIS

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Geo-informatiekunde, Cursusslides, Canvas
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Oefeningen: syllabus met opgave oefeningen en beschrijving gebruikte software (QGIS), Syllabus, Canvas
Handboek (Aanbevolen) : Geographic Information Science and Systems, Longley, P.A., Goodchild, M., Maguire, D.J. and Rhind, D.W., 4de, Wiley Higher Education, 9781118676950, 2016
Handboek (Aanbevolen) : Concepts and Techniques in Geographic Information Systems, Lo, C.P. and Yeung, A.K.W., 2de, BIB, 9780131495029, 2007
Handboek (Aanbevolen) : GIS Fundamentals, A First Text on Geographic Information Systems, Bolstad, P., 6de, XanEdu Publishing, Inc., 9781593995522, 2019
Bijkomende info

Niets te melden

Leerresultaten

Algemene competenties

Na het volgen van dit opleidingsonderdeel dient de student:

  • kennis te hebben van conceptuele ruimtelijke datamodellen en van de wijze waarop deze modellen digitaal geimplementeerd worden;
  • kennis te hebben van de componenten die een cartografisch referentiesysteem definiëren en gegevens te kunnen transformeren tussen verschillende coördinaatsystemen
  • inzicht te hebben in de wijze waarop raster en vector GIS software gebruikt wordt voor het oplossen van ruimtelijke vraagstukken;
  • de basisprincipes van kaartalgebra en het gebruik ervan in toepassingen van multi-criteria analyse te beheersen;
  • inzicht te hebben in de belangrijkste interpolatiemethoden, inclusief geostatistische interpolatie, en de methoden te kunnen toepassen;
  • op de hoogte te zijn van recente ontwikkelingen in GIS gegevensorganisatie en -beheer;
  • zelfstandig een stroomschema te kunnen opstellen voor het oplossen van een ruimtelijk vraagstuk, gebruik makend van ruimtelijke analysemethoden;
  • over de praktische vaardigheden te beschikken om zelfstandig een ruimtelijke analyse te kunnen uitvoeren gebruik makend van zowel raster als vector GIS.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 50% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling examen met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Hoorcollege: mondeling examen met schriftelijke voorbereiding

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Praktisch examen in comp-labo met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Oefeningen: praktisch examen in computerlabo (gebruik GIS-software voor zelfstandig oplossen van een ruimtelijk vraagstuk)

Aanvullende info mbt evaluatie

Hoorcollege: mondeling examen met schriftelijke voorbereiding

Oefeningen: praktisch examen in computerlabo (gebruik GIS-software voor zelfstandig oplossen van een ruimtelijk vraagstuk)

Berekening examencijfer: 50% mondeling examen + 50% praktisch examen

Studenten dienen op elk onderdeel van de evaluatie (hoorcollege en oefeningen) een score van minstens 8/20 te behalen om te kunnen slagen voor dit studiedeel. Bij een score van minder dan 8/20 op een van beide onderdelen wordt de totaalscore voor het studiedeel gelijk gezet aan het minimum van beide deelcijfers.

Deelcijfers voor het mondeling en praktisch examen worden, indien de student minstens de helft van de punten behaalt op het desbetreffende deel, overgedragen naar de tweede zittijd en naar het eerstkomende academiejaar.

De student kan afstand doen van zijn deelcijfer voor het mondeling examen of het praktisch examen, mits hij dit per e-mail meldt aan de titularis uiterlijk op 15/8 (2e zittijd) of 1/10 (geen overdracht naar het volgende academiejaar).

Eenmaal de student gemeld heeft afstand te doen van zijn deelcijfer, verliest hij het deelcijfer onherroepelijk.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de geografie: Standaard traject
Bachelor in de computerwetenschappen: Standaard traject
Master in de biologie: ecologie en biodiversiteit
Master in de biologie: onderwijs
Master in de geografie: Standaard traject
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: biologie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: chemie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: wiskunde (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: ingenieurswetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)