6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1009362BNR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten in de bachelor communicatiewetenschappen moeten 'Kwantitatieve methoden' en 'Kwalitatieve methoden' gevolgd hebben, alvorens dit opleidingsonderdeel op te nemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Communicatiewetenschappen
Onderwijsteam
Ilse Marien (titularis)
Axelle Asmar
Onderdelen en contacturen
18 contacturen Hoorcollege
21 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
107 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Deze cursus gaat in op volgende vragen:

  • Wat is (media- en communicatie)beleid?
  • Wat is (media- en communicatie)beleidsanalyse?
  • Welke methoden gebruik je voor de analyse van (media- en communicatie)beleid?

De nadruk ligt op het beantwoorden van de laatste vraag. De studenten maken kennis met de verschillende vragen en fases in beleidsanalytisch onderzoek en zullen verschillende methodes op het vlak van probleem structureren, voorspellen van beleid, monitoren, evalueren en aanbevelen aangeleerd krijgen en moeten toepassen in de praktijk. Methodes die onder meer aan bod komen zijn de volgende: stakeholdermapping, documentanalyse (close reading, argumentenmapping), participatieve methoden (brainstorm, PAR), advocacy coalition framework (ACF), SWOT, experteninterviews en scenariostudies.

Het doel van deze cursus is de studenten vertrouwd te maken met het veld van media- en communicatiebeleidsonderzoeksmethoden en ze een aantal methodes kritisch te laten toepassen op een zelf gedefinieerde use case en een schriftelijk examen. Op het einde van de cursus moeten studenten de verschillende belangrijke vragen en fases van beleidsanalytisch onderzoek kennen, alsook ze kunnen toepassen op specifieke casussen. De studenten moeten bekend zijn met de belangrijkste methodes van media- en communicatiebeleidsanalytisch onderzoek. Dit wil zeggen dat ze moeten weten welke de verschillende belangrijke methodes zijn, welke de kenmerken ervan zijn, in welk type van onderzoek ze kunnen gebruikt worden, en welke de voor- en nadelen van iedere methode zijn. Studenten moeten een selectie van de aangereikte methodes kunnen toepassen op een actuele beleidsproblematiek en de resultaten van hun werk schriftelijk kunnen presenteren in een professioneel dossier en kunnen toepassen in een schriftelijk examen.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides Beleidsanalyse, I. Mariën, Canvas & Perskring
Bijkomende info

De lessen zijn tweeledig opgebouwd. Er wordt in de eerste plaats ingegaan op theoretische en methodologische aspecten van beleidsanalytisch onderzoek. In de tweede plaats worden de aangereikte methoden meteen toegepast in een praktijkgerichte case. HOC en werkcolleges lopen op die manier naadloos in elkaar over.

Er wordt gewerkt met slides die te vinden zijn op Canvas. Er wordt bijkomende achtergrondinformatie en literatuur aangereikt o.b.v. de use cases van de studenten en de media- en beleidsactualiteit. 

De taakopgave wordt beschikbaar gemaakt via Canvas. Specifieke informatie over de evaluatie (professioneel dossier en schriftelijk examen) en de sancties m.b.t. te laat, het niet indienen of het afwezig zijn tijdens het examen zijn eveneens terug te vinden op de taakopgave op Canvas. Ook de specificaties voor tweede zittijd worden beschikbaar gemaakt via de taakopgave.

Toelichting doceervorm

Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
- Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
- Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting.

HOC: 18 uur

WPO: 21 uur

  • in klascontext oefenen en toepassen van analysemethoden
  • in groepjes voorbereiden van taak
  • feedbackmomenten in groep

ZELF: 107 uur

  • voorbereiden van HOC (teksten lezen, oefeningen voor groepstaak voorbereiden), à rato van 2 uur per HOC
  • groepstaak:
    • desk research (opmaak dossierkennis, bibliografie relevante beleidsdocumenten)
    • stakeholdermapping
    • documentenanalyse (close reading)
    • expert interview
    • beleidsaanbevelingen
    • redactie taak
Leerresultaten

Algemene competenties

Dit studiedeel draagt bij aan volgende algemene leerresultaten van de bachelor communicatiewetenschappen:

  • De studenten hebben kennis over en inzicht in de in het veld toepasbare onderzoeksmethoden.
  • De studenten hebben kennis en begrip van de beleidscontext waarbinnen deze media- en communicatie organisaties, -structuren en -processen tot stand komen, en dit zowel op nationaal, Europees als internationaal vlak.
  • De studenten kunnen tendensen en probleemgebieden in een medialandschap detecteren, vanuit een theoretisch referentie- en analysekader analyseren en de maatschappelijke, professionele en beleidsimplicaties hiervan inschatten.
  • De studenten geven blijk van inzicht in de diverse bronnen en opzoektechnieken.
  • De studenten geven blijk van een kritische houding ten aanzien van bronnenmateriaal en literatuur.
  • De studenten kunnen een eigen wetenschappelijk onderbouwd oordeel ontwikkelen en hierbij in de geest van het vrije onderzoek – dat is vanuit een open, kritisch-constructieve en a-dogmatische houding – handelen. Zij gaan hierbij niet op zoek naar 'ultieme waarheden', maar spelen vanuit een open houding in op wetenschappelijke debatten en de relatieve onzekerheid van inzichten.
  • De studenten reflecteren over de eigen positie als wetenschapper, duiden de eigen aannames en identificeren en expliciteren kritisch eigen vooronderstellingen.
  • De studenten geven blijk van een eerlijke attitude, ethische houding en geëngageerde ingesteldheid wat toelaat een relevante bijdrage te leveren aan actuele wetenschappelijke en maatschappelijke debatten.
  • De studenten ontwikkelen een attitude van luisterbereidheid en respect voor elkaar om op basis van wetenschappelijk en empirisch onderbouwde argumenten discussies aan te gaan.
  • De studenten kunnen begeleid creatief, kritisch en ondernemend leren en handelen.
  • De studenten passen kennis van en inzicht in de diverse aangereikte onderzoeksmethoden en -technieken van de Communicatiewetenschappen onder begeleiding toe op een algemeen en beginnend niveau.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk Examen met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.
  • Beleidsdossier met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

De beoordeling gebeurt tweeledig.

De studenten worden geëvalueerd op basis van een professioneel dossier dat in groep wordt gemaakt. Inschrijven voor dit groepswerk kan tot maximum 4 weken na het eerste hoorcollege. Nadien worden geen nieuwe studenten meer toegelaten tot het opleidingsonderdeel. 

De studenten worden individueel beoordeeld o.b.v. een schriftelijk examen.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de communicatiewetenschappen: Standaard traject
Master in de criminologische wetenschappen: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Science in de communicatiewetenschappen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de communicatiewetenschappen: Standaard traject