6 ECTS credits
156 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1009366BER voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt ‘Communicatiewetenschappen I’ gevolgd, alvorens dit opleidingsonderdeel op te nemen. Deze inschrijvingsvereiste is enkel geldig voor studenten in de bachelor Communicatiewetenschappen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Communicatiewetenschappen
Onderwijsteam
Katia Segers (titularis)
Onderdelen en contacturen
24 contacturen Hoorcollege
130 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

“Corporate communication” omvat het geheel van instrumenten en activiteiten dat een bedrijf of organisatie verbindt met de buitenwereld. Corporate communicatie is een strategische tool die organisaties en bedrijven toelaat niet alleen bedrijfscontinuïteit (licence to operate) te behouden, maar tevens om competitief voordeel te behalen door in dialoog te gaan met de verschillende stakeholders.

Meer concreet bevat corporate communicatie de verspreiding van informatie naar interne en externe stakeholders door een variëteit aan specialisten (organisatiecommunicatie en marketingcommunicatie) en generalisten (managementcommunicatie) met als doel deze stakeholders te informeren, motiveren en overtuigen. ‘Stakeholders’ van een bedrijf of organisatie zijn consumenten, investeerders, personeel, overheden, consumentengroepen, concurrenten, business-to-businesspartners, de media, .... Elk van de drie luiken van corporate communicatie (management-, marketing en organisatiecommunicatie) zal bepalend zijn voor de inhoud en succes van de Sustainable Corporate Story. Een steeds belangrijker en centraler aspect van de SCS is de Corporate Social Responsiblity, de maatschappelijke verantwoordelijkheid van het bedrijf.

In deze cursus bestuderen we de verschillende aspecten en praktijken van corporate communicatie en hun impact op de hedendaagse maatschappij. Daarbij worden de inzichten vanuit de academische literatuur getoetst aan de praktijkervaring aangereikt door professionals.
De cursus vertrekt vanuit het handboek (Van Riel, C. (2010) Identiteit en imago.) maar wordt opgevat als een combinatie van hoorcolleges, een leesoefening en gastcolleges van vooraanstaande professionals als Ann Caluwaerts (Telenet), Frédéric Petit (Infrabel), Chris Van Roey (UBA), Eveline De Ridder (Whyte), Kris Hoflack (Vlaams Parlement), …

Het doel van deze cursus is om studenten een rijk inzicht te bieden in, en een kritische reflectie te kweken ten aanzien van alle aspecten van corporate communicatie, zowel op het academisch als het professionele terrein.

 

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Identiteit en imago, Recente inzichten in corporate communication – theorie en praktijk, Cees B.M. van Riel, 4de herziene druk, Academic service, 9789052617640, 2010
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Reader met wetenschappelijke artikels
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Eigen notities van de hoorcolleges en gastcolleges
Bijkomende info

Toelichting werkvormberekening

Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
- Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
- Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting

HOC: 24 uur

  • hoorcolleges: 14 uur
  • gastcolleges: 10 uur

ZELF: 130 uur

  • cursus bijhouden tijdens het semester, a rato van 2 uur per bijeenkomst: 26 uur (13 x 2 uur)
  • zelfstandig verwerken van handboek en wetenschappelijke artikels: 64 uur (8 dagen van 8 uur)
  • voorbereiden examen: 40 uur (5 dagen van 8 uur)
Leerresultaten

Algemene competenties

Dit studiedeel draagt bij aan volgende algemene leerresultaten van de bachelor communicatiewetenschappen:

  • De studenten hebben specifiek kennis en begrip van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities binnen communicatiewetenschappelijke benaderingen van media, strategische communicatie en marketing.
  • De studenten hebben inzicht in de positie en onderlinge relatie van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities binnen het vakgebied en dit steeds in verhouding tot andere theorievorming, methoden, concepten en modellen in andere disciplines (interdisciplinariteit).
  • De studenten hebben kennis over en inzicht in de in het veld toepasbare onderzoeksmethoden.
  • De studenten hebben kennis en begrip van de structuren, werking en processen binnen media- en communicatieorganisaties, media- en communicatiepraktijken en media- en communicatiemarkten en hun relaties met media, strategische communicatie en marketing.
  • De studenten kunnen tendensen en probleemgebieden in een medialandschap detecteren, analyseren en de maatschappelijke, professionele en beleidsimplicaties hiervan inschatten, vanuit een theoretisch referentie- en analysekader dat aansluit bij het veld van communicatiewetenschappelijke benaderingen van media, strategische communicatie en marketing.
  • De studenten geven blijk van een kritische houding ten aanzien van bronnenmateriaal en literatuur.
  • De studenten kunnen een eigen wetenschappelijk onderbouwd oordeel ontwikkelen en hierbij in de geest van het vrije onderzoek - dat is vanuit een open, kritisch-constructieve en a-dogmatische houding - handelen. Zij gaan hierbij niet op zoek naar 'ultieme waarheden', maar spelen vanuit een open houding in op wetenschappelijke debatten en de relatieve onzekerheid van inzichten.
  • De studenten kunnen kritisch en zelf-reflectief, binnen een langetermijnperspectief, uitgaand van een interdisciplinaire invalshoek, en zich hoedend voor monocausale interpretaties de impact inschatten van sociale, culturele, economische, ethische, technologische, politieke, juridische en andere factoren op communicatieprocessen.
  • De studenten reflecteren over de eigen positie als wetenschapper, duiden de eigen aannames en identificeren en expliciteren kritisch eigen vooronderstellingen.
  • De studenten geven blijk van een eerlijke attitude, ethische houding en geëngageerde ingesteldheid wat toelaat een relevante bijdrage te leveren aan actuele wetenschappelijke en maatschappelijke debatten.
  • De studenten kunnen vanuit een open attitude functioneren in een cultureel diverse internationale context. Zij reflecteren kritisch over de eigen (geografische, sociale, culturele, lokale, persoonlijke,…) positie.
  • De studenten ontwikkelen een attitude van luisterbereidheid en respect voor elkaar om op basis van wetenschappelijk en empirisch onderbouwde argumenten discussies aan te gaan.
  • De studenten kunnen begeleid zelfstandig, creatief, kritisch en ondernemend leren en handelen.
  • De studenten geven blijk van een geïnteresseerde, leergierige en zoekende ingesteldheid en beschikken over een open attitude ten aanzien van een leven lang en zelfstandig leren.

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Posterpresentatie met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Het mondeling examen bestaat uit de presentatie door de student van een wetenschappelijke poster die de weerslag biedt van een eigen (beperkt) onderzoek over een zelfgekozen onderwerp binnen een gemeenschappelijk thema dat jaarlijks kan variëren en door de docent wordt meegedeeld en toegelicht uiterlijk tijdens de laatste les voor de paasvakantie.

Tijdens het examen – dat mondeling en digitaal zal verlopen via Teams – presenteert de student haar/zijn poster gedurende maximum 8 minuten. Aansluitend volgt een vraag- en antwoordsessie.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de communicatiewetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor communicatiewetenschappen
Master in de psychologie: Afstudeerrichting arbeids- en organisatiepsychologie
Schakelprogramma Master of Science in de communicatiewetenschappen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de communicatiewetenschappen: Standaard traject