6 ECTS credits
156 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4009535FNR voor alle studenten in het 1e semester
met een gespecialiseerd master niveau.
- Semester
- 1e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
- Verantwoordelijke vakgroep
- Sociologie
- Onderwijsteam
- Bram Spruyt
(titularis)
- Onderdelen en contacturen
- 9 contacturen Hoorcollege
59 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
107 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
- Inhoud
- Kennismaking met hedendaags cultuuronderzoek.
- Hedendaags cultuuronderzoek kritisch benaderen, zowel wat betreft zijn wetenschappelijke, theoretische als maatschappelijke relevantie.
- Hedendaags cultuuronderzoek leren evalueren op zijn empirische kwaliteit.
- De resultaten van hedendaags cultuuronderzoek leren vertalen naar maatschappelijk gebruik en beleid.
- Sterke nadruk ligt op het mondeling presenteren van wetenschappelijke bevindingen en inzichten.
Elk jaar worden een aantal thema’s gekozen, die verschillende aspecten van de theorievorming en van het cultuuronderzoek belichten. De thema’s zijn uiteenlopend in die zin dat ze betrekking hebben op wetenschapsinterne discussies, op maatschappelijke discussies en op beleidsproblemen.
Tijdens voorbije academiejaren kwamen ondermeer volgende thema's aan bod: De betekenis van post-traditie, individualisering versus de symbolische samenleving; structuratie en destructuratie van smaken; rationalistische en symbolische benaderingen van de onveiligheidsgevoelens; culturele verklaringen voor etnocentrisme.
Zie studiewijzer (Pointcarré) voor concrete invulling en praktische organisatie van dit opleidingsonderdeel.
- Bijkomende info
Bij de aanvang van de cursus wordt een literatuurlijst en lessenplan overhandigd.
Toelichting werkvormberekening
- Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
- Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
- Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten
Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting
DAGSTUDENTEN
HOC: 9 uur (3 x 3 uur)
- introductie op het boek ‘Vreemden’ + les over presentatietechnieken: 6 uur (2 x 3 uur)
- gastcollege (laatste week van het semester): 3 uur
WPO: 59 uur
- 6 presentatierondes van telkens 3 uur: 18 uur
- voorbereiden eigen presentatieronde: 8 uur (1 dag)
- voorbereiden van de andere presentatierondes (doornemen van de teksten die door de andere studenten worden gepresenteerd): 20 uur (5 x 4 uur)
- opdracht ‘Wie zijn vreemdelingen?’: 4 uur (1/2 dag)
- reviewverslag: 8 uur
- individuele feedback (tijdens spreekuur of via e-mail): 1 uur
ZELF: 88uur
- verwerken van het boek ‘Vreemden’: 64 uur (8 dagen van 8 uur)
- zoeken van bijkomende teksten bij de cursus: 24 uur (3 dagen van 8 uur)
WERKSTUDENTEN
HOC: 3 uur
- introductie op het boek ‘Vreemden’ + les over presentatietechnieken: 1 x 3 uur
WPO: 49 uur
- 4 presentatierondes van telkens 2 uur: 8 uur
- voorbereiden eigen presentatieronde: 8 uur (1 dag)
- voorbereiden van de andere presentatierondes (doornemen van de teksten die door de andere studenten worden gepresenteerd): 12 uur (3 x 4 uur)
- opdracht ‘Wie zijn vreemdelingen?’: 4 uur (1/2 dag)
- reviewverslag: 16 uur (extra opdracht t.o.v de dagstudenten)
- individuele feedback (tijdens spreekuur of via e-mail): 1 uur
ZELF: 107 uur
- verwerken van het boek ‘Vreemden’: 64 uur (8 dagen van 8 uur)
- bekijken opname gastcollege: 3 uur
- zoeken van bijkomende teksten bij de cursus: 24 uur (3 dagen van 8 uur)
- zelfstandig doornemen artikels rond ‘hoe schrijf ik een reviewverslag’: 16 uur (2 dagen van 8 uur)
- Leerresultaten
-
Algemene competenties
Na het volgen van de cursus moet de student in staat zijn om:
- de thema’s te situeren in de context van cultuursociologische en sociologische theorieën en onderzoekstradities,
- het onderzoek kritisch te bespreken en te evalueren,
- de resultaten ervan te situeren in de context van maatschappelijke discussies,
- de resultaten te vertalen naar beleidsaanbevelingen.
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 30% van het eindcijfer
Examen Andere bepaalt 70% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
- Schriftelijk Examen
met een wegingsfactor 30
en aldus 30% van het totale eindcijfer.
Toelichting: In tweede zittijd betreft het een 100% schriftelijk examen
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
- Actieve Bijdrage Discussies
met een wegingsfactor 10
en aldus 10% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Actieve bijdrage aan de discussies
- Optreden Disputant
met een wegingsfactor 30
en aldus 30% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Optreden/presentatie als disputant
- Presentatie Referaathouder
met een wegingsfactor 30
en aldus 30% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Presentatie als referaathouder
- Aanvullende info mbt evaluatie
1ste zittijd: beoordeling op basis van de deelname aan de lessen, schriftelijke opdracht, (mondelinge) opdrachten en schriftelijk examen.
2de zittijd: 100% schriftelijk proef.
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de sociologie: Standaard traject
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: politieke wetenschappen en sociologie (90 ECTS, Etterbeek)