8 ECTS credits
216 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1009594ANR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Bewegings- en Sportwetenschappen
Onderwijsteam
Evert Zinzen
Kristine De Martelaer
Kristof Huts
Daan Vaesen
Dirk Aerenhouts (titularis)
Jelle Decoene
Daphne Van Dessel
Jelle Vonckx
Sam Jespers
Tonia Aleida Verhoef
Onderdelen en contacturen
13 contacturen Hoorcollege
156 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
21 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Dit onderdeel omvat basketbal, handbal, voetbal, volleybal en badminton. Het behandelt basistechnieken, basistactieken en de reglementen van deze specifieke sporten. Een meer gedetailleerde inhoudsbeschrijving wordt gegeven in het document inhoudsbeschrijving op het leerplatform.

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Initiator basketbal - modules 2 en 3, https://www.sport.vlaanderen/, 9781090239587
Handboek (Vereist) : Initiator voetbal - modules 2 en 3, https://www.sport.vlaanderen/, 9781090239594
Handboek (Vereist) : Initiator volleybal - modules 2 en 3, https://www.sport.vlaanderen/, 9781090236913
Handboek (Vereist) : Initiator handbal - modules 2 en 3, https://www.sport.vlaanderen/, 9781090239600
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Cursus_AJ_basketbal, Daphne Van Dessel
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Shuttle Time, Badminton World Federation, 2020
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Jeugdvolleybal: Aangepaste spelvormen voor club en school, Rousseaux, E, Rutten, J., Spaenjers, M., info@volleyvlaanderen.be, 2003
Handboek (Aanbevolen) : Leren Voetballen, Een spelgerichte methode, VANSTEENBRUGGE, P., GOETHALS R., VAN RENTERGHEM, B., PVLO, Gent, 9789070870546, 2004
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Let’s play Mini-Handball, Steen Hjorth, www.ihf.info
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Spelregels Handbal: Spelregels Zaalhandbal van de Internationale Handbal Federatie, http://www.handbal.be
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : CD ROM: New didactics in teaching invasion games with application to basketball and team handball, UGent
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Videobeelden van demonstratietechnieken
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Beeldmateriaal (IBV dvd’s)
Bijkomende info

De specifieke inhoud van dit opleidingsonderdeel vereist een voldoende aanwezigheid om zich de praktische vaardigheden eigen te maken en ook om alzo, in een latere fase, het leerproces beter te kunnen begeleiden.

Als men tussen de 2 en 10 minuten te laat komt in de les is dit een halve aanwezigheid. Meer dan 10 minuten te laat is een afwezigheid (al dan niet gewettigd).

De student kan slechts deelnemen aan de examens als hij voldoende aanwezigheden heeft:
Een onderdeel vindt 1 maal per week plaats gedurende 1 semester: een student mag maximaal 2 keer ongewettigd afwezig zijn;
Een onderdeel vindt 2 maal per week plaats gedurende 1 semester: een student mag maximaal 4 keer ongewettigd afwezig zijn;
Een onderdeel vindt 1 maal per week plaats gedurende 2 semesters: een student mag maximaal 4 keer ongewettigd afwezig zijn;
Etc.

Extra cursusmateriaal, supplementair aan het verplichte cursusmateriaal, kan worden aangeboden via het leerplatform of andere elektronische dragers.

Leerresultaten

Algemene competenties

De studenten beschikken over de kennis van de
- basisregels van de sport en van de verschillende spelvormen (indien van toepassing)
- basis techniek
- basis tactiek
- algemene motoriek: oog-hand-bal/pluim coördinatie en oog – voet – bal coördinatie
- basis fysieke conditie: anaërobe uithouding, snelkracht, coördinatie en reactievermogen
- basis van de methodische opbouw mbt de techniek, tactiek, motoriek en fysieke conditie

De studenten kunnen
- een demonstratie geven van de basis techniek en tactiek van de specifieke sport
- samenwerken en –spelen (21st century skills)
- leiding geven en aanvaarden binnen spelsituaties (21st century skills)

De studenten beschikken over de juiste attitudes om
-  een gezonde en sportieve levensstijl promoten en beoefenen
- initiatief en verantwoordelijkheid nemen ter bevordering van het goede verloop van de lessen
- vrijwillig op regelmatige basis aan sport te doen en de fysieke basisvaardigheden te onderhouden en aan te scherpen
- via een open en leergierige mentaliteit bijsturing en opbouwende kritiek te aanvaarden
- uit eigen fouten te leren en hieraan gericht te werken
- eigen sterke punten te delen met anderen
- een beleefde en voorbeeldige communicatiestijl te hanteren (21st century skills)
- afspraken op een punctuele wijze na te komen

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 18% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 82% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Basketbal met een wegingsfactor 36 en aldus 3.6% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: zie specificaties op het leerplatform
  • Handbal met een wegingsfactor 36 en aldus 3.6% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: zie specificaties op het leerplatform
  • Voetbal met een wegingsfactor 36 en aldus 3.6% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: zie specificaties op het leerplatform
  • Volleybal met een wegingsfactor 36 en aldus 3.6% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: zie specificaties op het leerplatform
  • Badminton met een wegingsfactor 36 en aldus 3.6% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: zie specificaties op het leerplatform

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Basketbal met een wegingsfactor 18 en aldus 18.2% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: zie specificaties op het leerplatform
  • Handbal met een wegingsfactor 18 en aldus 18.2% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: zie specificaties op het leerplatform
  • Voetbal met een wegingsfactor 18 en aldus 18.2% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: zie specificaties op het leerplatform
  • Volleybal met een wegingsfactor 18 en aldus 18.2% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: zie specificaties op het leerplatform
  • Badminton met een wegingsfactor 9 en aldus 9.1% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: zie specificaties op het leerplatform

Aanvullende info mbt evaluatie

*PRAKTIJK : Informatie over de bepaling van de score op praktijk per onderdeel (sport), wordt medegedeeld via het leerplatform.

*THEORIE EXAMEN
De theorie die gepaard gaat met deze verschillende sporten (gelijk aan de onderdelen van het theorie examen) wordt op één gezamenlijk tijdstip na het eerste en één gezamenlijk tijdstip na het tweede semester schriftelijk afgenomen. De te kennen onderdelen worden bij aanvang van het academiejaar op het leerplatform meegedeeld. De delen (sporten) afgelegd tijdens de eerste periode van de eerste zittijd zijn finaal en worden niet herhaald in het tweede semester.

Elk onderdeel (sport) krijgt een score op 20 en dus een gelijk gewicht in de berekening. Bij onvoldoendes op theorie onderdelen (sporten) EN met een gemiddelde van de theorie scores GROTER of gelijk aan 10/20, is de volgende regel voor het eindcijfer van toepassing:
- 2 x 9/20 = gemiddelde
- 1 x 8 /20= gemiddelde
- meer dan 2 buisptn = 7/20 of laagste cijfer
- Bij onvoldoendes op onderdelen en met een gemiddelde van de scores LAGER dan 10/20: laagste cijfer.

Dit theorie examen geeft een niet afgeronde totaalscore op 20.

TOTAAL EINDCIJFER :
De som van de totaalscores (82% praktijk, 18% theorie) wordt herleid naar een afgeronde (kleiner dan 0,5 afronding naar beneden, groter dan of gelijk aan 0,5 afronding naar boven) score op /20. Bij onvoldoendes op onderdelen (praktijk of theorie van de aparte bewegingsvormen)
EN met een gemiddelde van de scores GROTER of gelijk aan 10/20, is de volgende regel voor het eindcijfer van toepassing:


- 2 x 9/20 = gemiddelde
- 1 x 8 /20 = gemiddelde
- meer dan 2 buisptn = 7/20 of laagste cijfer
- Bij onvoldoendes op onderdelen en met een gemiddelde van de scores LAGER dan 10/20: laagste cijfer.


Overdraagbaarheid van deelresultaten naar 2de zittijd: In de 2de zittijd zullen alle deelscores >= 50/100, zowel op theorie als op praktijk, automatisch overgenomen worden en dienen bijgevolg enkel de onderdelen waar 49/100 of minder op gescoord werd hernomen te worden. In geen geval kan een student afzien van de automatische overdracht van de deelresultaten.

Indien men niet slaagt voor dit vak na de 2de zittijd en dit bijgevolg in een volgend academiejaar dient te hernemen, dan dient voor elk onderdeel waar je een tekort voor hebt zowel het praktijk als theorie gedeelte hernomen te worden. De overdracht van scores op onderdelen (sporten) waar men wel een voldoende had voor zowel de theorie als de praktijk gebeurt automatisch, en hoeft dus niet te worden aangevraagd.

Indien men teveel ongewettigde afwezigheden heeft (zoals bepaald in de rubriek “bijkomende info”), mag u niet deelnemen aan het examen in eerste en tweede zittijd en zal u een resultaatsscore van 0/20 krijgen in beide zittijden. Indien een student omwille van een kwetsuur niet in staat is om aan de examens deel te nemen, is procesevaluatie onmogelijk wanneer hij/zij meer dan de helft van de lesmomenten (gewettigd of ongewettigd) afwezig was. In dat geval krijgt de student als eindresultaat een afwezig.

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Standaard traject