6 ECTS credits
156 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1009599CNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt ‘Sportmanagement’ gevolgd, alvorens dit opleidingsonderdeel op te nemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Bewegings- en Sportwetenschappen
Onderwijsteam
Veerle De Bosscher (titularis)
Sofie Smismans
Onderdelen en contacturen
18 contacturen Hoorcollege
13 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
90 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Tijdens het vak event- en projectmanagement, leren studenten op gestructureerde en professionele wijze een evenement plannen en organiseren. In navolging van het vak ‘inleiding tot sportmanagement’, leren de studenten een aantal principes van het operationeel management, communicatie en marketing in de sport (zie corequisites) in de praktijk toepassen. De studenten werken in team samen aan de organisatie van een kleinschalig evenement in de sport en krijgen hiervoor verschillende deelfuncties (zoals coördinatie/ Projectleider, administratief management (secretariaat), financieel management, infrastructuur & logistiek, PR-management, promotie en sponsoring, human resources management (Personeel), programma/activiteiten-manager.

De studenten dienen sportmanagementaspecten op operationeel niveau toe te passen onder de vorm van werkcolleges en zelfstandige werkvormen:

  • vanuit de perceptie van de begeleider (WPO)
  • vanuit de perceptie van organisator (WPO + ZELF)

De WPO’s bestaan uit:

  1. “kijk- en leerstage”: evaluatie van een evenement vanuit het perspectief van de begeleider: de student helpt mee met de begeleiding van een bestaand evenement (1 dag)
  2. definiëren van missie, visie, kritische succesfactoren en plan van aanpak (deelwerkplan) in functie van het zelf te organiseren evenement; dit deelwerkplan wordt continu bijgestuurd van bij de start (november) tot het evenement (maart-april)
  3. Daarnaast wordt aanbevolen als medewerker mee te helpen aan het evenement van de medestudenten

De zelfstandige of externe werkvormen bestaan uit het zelf organiseren van een kleinschalig sportevenement (zoals de sportprikkels, LUUKS, een evenement van de sportdienst, …) in tweede semester. Het doel is dat de student de theorie leert toepassen in een praktijksituatie en hierbij met diverse aspecten van eventmanagement op operationeel niveau in contact komt.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Event- en Projectmanagement, De Bosscher, V., De Knop, P., Niet gepubliceerd.
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Organisatie van sportieve evenementen., De Knop, P., Van Puymbroeck, L., De Martelaer, K., Theeboom, M., Wittock, H., http://bib.howest.be/catalog/hws01:001917731, 1995
Bijkomende info

Bijkomende informatie:

De gedetailleerde informatie kan gevonden worden op CANVAS.

Vereiste voorkennis

De vereiste voorkennis voor dit vak bestaat uit de basisprincipes van sportmanagement en marketing (co-requisite). Deze worden in de praktische oefeningen en zelfstandige werkvormen toegepast.

Aanwezigheid tijdens HOC en WPO

De aanwezigheid tijdens hoorcolleges wordt verplicht; deze verspreide theorie dient toegepast te worden in de WPO en ZELF; de WPOs (oa vergaderingen) organiseren de studenten zelf, al dan niet tijdens het daarvoor voorziene HOC. Er worden verschillende momenten voorzien waar de studenten om feedback kunnen vragen met assistent of docent en vooral de (externe) begeleiders van hun evenement. Het initiatief voor overleg komt in de eerste plaats van de student.

Bij afwezigheid in de les wordt een geldige reden gevraagd (doktersbriefje, toestemming docent). Ongeldige afwezigheid maakt deel uit van de procesevaluatie van studenten.

Timing opdrachten

De timing van de opdrachten wordt in de eerste les voorgesteld en kan per jaar verschillen. Hiervan kan afgeweken worden in functie van de lesplanning en het evenement waar de student wordt bij betrokken.

Een richtinggevende timing wordt de eerste les meegedeeld en op CANVAS geplaatst.

Over de volgorde en timing van de WPO en ZELF kan mits onderling overleg en goedkeuring van de docent afgeweken worden. Dit gebeurt steeds schriftelijk op initiatief van de student en vóóraf aan het overschrijden van de deadline.

Leerresultaten

Algemene competenties

Studenten leren op gestructureerde en professionele wijze een evenement plannen en organiseren. Hierbij leren de studenten een aantal principes van het operationeel management en marketing in de sport (zie corequisites) in de praktijk toepassen:

  • Studenten bepalen de missie, visie, kritische succesfactoren van hun evenement; De student is zelfkritisch en creatief ten aanzien van de kwaliteit en effectiviteit van de vooropgestelde doelen van het evenement.
  • Studenten maken een planning [oktober-april] en zijn in staat om zichzelf efficiënt en effectief te organiseren (manager); ze ontwikkelen voorbereidende activiteiten en in functie van bredere doelstellingen
  • De student communiceert met partners (Sport Vlaanderen, VGC, SVS, Sportdienst, Brussels Hoofdstedelijk gewest, …), informeert en verstrekt feedback; en bouwt een netwerk uit
  • De student handelt marktgericht en strategisch; ze bieden een product (sportdag) aan, rekening houdend met de wensen van de klant enerzijds, het begrote budget anderzijds, en hun missie.
  • Human resources: studenten maken een aanwervingsplan en personeelsplan; studenten leren functioneren in groep, vergaderen, problemen oplossen, communiceren met elkaar, afspraken maken;
  • Omgevingsfactoren: studenten spelen in op een veranderende omgeving en trends in de sport;
  • Financieel management: studenten leren een budget plannen, middelen vinden en activiteiten aanpassen aan de verworven middelen; studenten werken een prijssetting uit;
  • Zelfkennis: studenten ontmoeten zichzelf, leren omgaan met conflicten, evalueren elkaar en sturen elkaar bij in een leerproces. Studenten gaan probleemoplossend te werk; ontdekken welke functies bij hun profiel passen, leren leiding nemen en leiding aanvaarden, leren onderhandelen, administratie beheren, financiën beheren;
  • Studenten ontwikkelen sociale vaardigheden: studenten werken zowel individueel als in teamverband; leren samenwerken, communiceren met elkaar en met externe organisaties; leren zich aanpassen aan situaties; ontwikkelen een probleemoplossend vermogen
  • sociaal ondernemerschap: studenten worden gestimuleerd tot innovatief en sociaal ondernemerschap in het algemeen (vb. door hun evenement in te zetten in functie van een goed doel; nieuwe vormen van communicatie)

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
WPO Praktijkopdracht bepaalt 23% van het eindcijfer

ZELF Praktijkopdracht bepaalt 77% van het eindcijfer

Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Evnm.OrganstrOpstart met een wegingsfactor 1 en aldus 7.7% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Opstart evenement als organisator: bepalen van missie, visie, KSF, planning,…
  • Evnm.BegeleiderMedestud met een wegingsfactor 1 en aldus 7.7% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Evenement als begeleider: Als medewerker meewerken aan het evenement van medestudenten.
  • Evnm.Begeleider met een wegingsfactor 1 en aldus 7.7% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Evenement als begeleider: Als medewerker meewerken aan een evenement (1 dag).

Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Evnm.OrganstrVoorbereiding met een wegingsfactor 5 en aldus 38.5% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Evenement als organisator: Voorbereiding (indien extern event vervangen door beoordeling begeleider)
  • Evnm.OrganstrDag met een wegingsfactor 3 en aldus 23.1% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Evenement als organisator: Dag zelf (indien extern event vervangen door verslag student)
  • Evnm.OrganstrLogboek met een wegingsfactor 2 en aldus 15.4% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Evenement als organisator: Logboek (indien extern event vervangen door beoordeling begeleider)

Aanvullende info mbt evaluatie

De evaluatie van eventmanagement is grotendeels procesgericht. De student evolueert tijdens het academiejaar. Er wordt dan geëvalueerd in welke mate de student de beoogde competenties kan toepassen aan de hand van de WPO’s en de ZELF. Er wordt ook rekening gehouden met inzet (gedurende het evenement, of bijvoorbeeld, ongeldige afwezigheid tijdens de verplichte lessen).

 

Formatieve evaluatie: tijdens de voorbereidingsfase en na het evenement nemen de studenten deel aan een ‘peer assessement’, waarbij ze aangeven welke leeruitkomsten hun medestudenten hebben gerealiseerd.

 

De verdeling van punten gebeurt als volgt:

  1. WPO-Evenement opstart (als organisator) - WPO: bepalen van missie, visie, KSF, planning,… (10pt; evaluatie gebaseerd op structuur, originaliteit en planning)
  2. WPO- Evenement als begeleider: Als medewerker meewerken aan een evenement (1 dag) (10pt; evaluatie gebaseerd op structuur, toepassing flow chart)
  3. WPO- Evenement als begeleider: Als medewerker meewerken aan het andere evenement van medestudenten (niet gevalueerd)
  4. ZELF - Evenement als organisator – zelfstandige werkvorm (= zelfstandig meewerken aan de organisatie van een evenement)
  • Studenten die met een externe organisatie meewerken aan een evenement laten door hun begeleider een gestandaardiseerd formulier invullen.
    • Voorbereiding: 50pt (geëvalueerd door externe partners/peers/docenten)
    • D-day: 30pt (geëvalueerd door externe partners /peers/ docenten)
    • Logboek/verslag: 30pt (geëvalueerd door docenten)

 

TOTAAL: 130 PT

 

Enkel de eindscore wordt afgerond (deelscores niet).

  • Indien een student een WPO niet indiende, wordt geen eindcijfer toegekend.
  • Taken die te laat worden ingediend, worden wel nog aanvaard maar er wordt een sanctie toegekend (er wordt 20% van de score afgetrokken per kalenderdag dat de taak te laat werd ingediend). Dit geldt niet wanneer de student voorafgaand aan de deadline uitstel had gevraagd en gekregen; dit dient per email bevestigd te zijn.
  • Afwezigheden tijdens HOC zonder goedkeuring, tellen mee in de eind-evaluatie

 

 

Tweede zittijd

 

  • Het examen voor de tweede zittijd is hetzelfde als hierboven vermeld voor eerste zittijd, aangevuld met een theorie-examen.
  • Bij tweede zit: als basis voor het theorie-examen gelden de slides /cursus op CANVAS. Dit examen bestaat uit een praktische toepassingsvraag gebaseerd op de cursus. Dit examen gebeurt mondeling met een theoretische voorbereiding. Datum voor dit theorie-examen wordt door de student met de docent overlegd, in functie van de eigen eventplanning
  • Indien de student een onvoldoende behaalde voor “ZELF” in eerste zittijd: de student dient zelf op zoek te gaan naar een evenement om in de periode (juni) en neemt hiervoor zelf initiatief. De student zal in juli-augustus meedraaien als begeleider in de organisatie van een bestaand evenement (voor een minimum van 50uur), of kan desgewenst (alleen) een nieuw evenement starten. Het betreft taken op managementniveau (geen lesgeven, sportkampen) die steeds verlopen onder toezicht van een begeleider. Een takenpakket en event dient vooraf goedgekeurd te worden door de begeleider, vóór het starten van de tweede zittijd en steeds op initiatief van de student. De student neemt ten laatste eind juni contact op met de docent om alles af te stemmen. Hij/zij houdt daarbij rekening met verlofperiode van de docent.

 

Aanvullende informatie:

  • Indien de student in eerste zittijd minstens 10/20 scoorde voor de WPO’s (deelwerkplan of evenement als begeleider) wordt dit cijfer automatisch overgedragen naar de tweede zittijd of naar het volgende academiejaar. Een student kan niet afzien van de automatische overdracht van het deelresultaat.
  • Een onvoldoende voor ZELF dient volledig opnieuw te worden opgenomen
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Verkort traject na vooropleiding professionele Bachelor onderwijs: secundair onderwijs met optie LO
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Verkort traject na vooropleiding (Revalidatiewetenschappen en) Kinesitherapie
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: topsport