5 ECTS credits
130 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4018356ENR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.
Deze cursus richt zich naar algemene methodische en didactische aspecten van het leiding geven binnen het domein van de jeugdsport. De belangrijkste factoren zullen worden besproken die kunnen bijdragen tot het aanbieden van een kwaliteitsvolle begeleiding van jeugdleden in de sport. Hierbij staan 3 elementen centraal: de positie en motieven van de jongere, de rol van de jeugdsportbegeleider (vooral dan de gehanteerde begeleidingsstijl) en de activiteit zelf (zoals training en/of wedstrijd). Deze elementen worden ook steeds in een bredere context geplaatst (in relatie tot anderen: zoals mbt. ouders, andere jeugdleden, bestuursleden, sportfederatie). De inhoud wordt aangebracht zowel vanuit een algemeen als vanuit een sportspecifiek kader. Dit laatste is daarbij steeds gericht op de eigen expertise en ervaringen van de studenten zelf.
In dit opleidingsonderdeel wordt voor de theorie gewerkt met leervragen rond een deel van de cursustekst die de student dan telkens tegen de volgende les moet voorbereiden. Een deelname aan de theorielessen wordt dan ook ten stelligste aangeraden.
Na afloop dient de student in staat te zijn om:
- de belangrijkste motivationele aspecten van de jeugdsportbegeleiding te kennen
- de belangrijkste methodische en didactische aspecten van een kwalitatieve jeugdsportbegeleiding te kunnen beschrijven
- de organisatorische verantwoordelijkheden van jeugdsportbeleiders te kunnen beschrijven
- een eigen visie te kunnen formuleren met betrekking tot de jeugdsportbegeleiding binnen een sportclub naar keuze
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 50% van het eindcijfer
WPO Presentatie bepaalt 50% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie WPO Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:
Theorie: De student wordt geëvalueerd op basis van de gemaakte voorbereiding en de eigen inbreng tijdens de groepsdiscussies waar de leervragen worden besproken. (50%)
Praktijk: De student wordt geëvalueerd op basis van de mondelinge presentatie van het resultaat van de praktijkopdracht (50%)
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel sporttraining en coaching
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel fysieke activiteit, fitheid en gezondheid
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel sportbeleid en sportmanagement
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel sporttraining en coaching
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel onderzoeksmatige verdieping
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel onderwijs