4 ECTS credits
110 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1009603ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.
Deze cursus richt zich op het potentieel van sport in relatie tot de persoonlijke en sociale ontwikkeling van specifieke kwetsbare doelgroepen (jongeren in een maatschappelijk kwetsbare positie, ouderen en personen met een beperking). Hierbij staan 2 aspecten centraal: inclusie in sport (deelname aan sport) en inclusie door sport (sport als middel tot ontwikkeling). Bij het eerste aspect worden sportparticipatiecijfers besproken en de drempels die bestaan voor kwetsbare groepen. Het tweede aspect gaat vooral in op de voorwaarden die nodig zijn om sport als middel tot ontwikkeling te kunnen inzetten. Naast theoretische inzichten in het werken met bijzondere doelgroepen, wordt ook aandacht besteed aan beleidsgeoriënteerde aspecten in relatie tot inclusie in en door sport voor personen in een maatschappelijk kwetsbare positie.
Niet van toepassing
Specifieke leerresultaten:
Het doel van dit opleidingsonderdeel is de student inzicht te geven in de mogelijkheden om sport en beweging te gebruiken als een bewegingsagogisch middel en in de diverse aspecten van het bewegingsagogisch proces.
De student moet na het volgen van dit opleidingsonderdeel in staat zijn om:
-een eigen visie te formuleren op de sociale betekenis van bewegingsactiviteiten
-de belangrijkste principes van het bewegingsagogisch proces te benoemen en toe te lichten;
-het belang van beweging in het agogische werk aan te geven en toe te lichten;
-de typische leefwerelden, situaties, bijzondere betekenissen en methodische aanpakken van het bewegingsagogisch handelen bij een aantal specifieke doelgroepen te kunnen benoemen en toe te lichten
-een bewegingsagogisch proces te kunnen voorebereiden, organiseren en evalueren
Algemene leerresultaten:
De student:
-Heeft inzicht in de bouw, ontwikkeling(sfasen) en functioneren van de mens in verschillende leeftijdsgroepen om de risico’s van een ongezonde levensstijl te begrijpen en het belang van beweging te promoten (wetenschapper, promotor & adviesverstrekker)
-Kan een gezond persoon a.h.v. verantwoorde wetenschappelijke begeleidings- en/of trainingsschema’s begeleiden (wetenschapper, promotor & adviesverstrekker, educator & coach)
-Kan het eigen competentieprofiel toetsen aan het functioneren in het werkveld en de opleidingsmogelijkheden, en kan kritisch reflecteren over zichzelf en anderen (beroepsinnovator)
-Is in staat om zichzelf efficiënt en effectief te organiseren (manager)
-Heeft kennis van pedagogische principes met inbegrip van diversiteit (educator & coach)
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer
WPO Presentatie bepaalt 40% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie WPO Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:
De totaalscore van de student in de werkgroep is niet noodzakelijk gelijk voor alle groepsleden. Het individueel cijfer is afhankelijk van een correctie door peer-evaluatie.
De student moet hebben deelgenomen aan alle onderdelen van het examen – zo niet krijgt deze een ‘afwezig’ op het puntenblad.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: topsport