3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4020666ENW voor werkstudenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten geslaagd zijn voor 'Algemene psychologie' en 'Ontwikkelingspsychologie'. Studenten die ingeschreven waren in een verkort traject kunnen dit opleidingsonderdeel opnemen. Inschrijven voor dit opleidingsonderdeel is enkel mogelijk voor werkstudenten. Dagstudenten kunnen enkel registreren voor opleidingsonderdelen waarvan de code eindigt op een R.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Klinische- en Levenslooppsychologie
Onderwijsteam
Eva Dierckx (titularis)
Inge Debast
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
13 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
66 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

- Theorieën i.v.m. het ouder worden (biologisch,cognitief, psychosociaal).
- Ontwikkeling (biologisch, cognitief, psychosociaal) tijdens de volwassenheid: gezond en pathologisch ouder worden.

Oefeningen/groepstaak:

Oefening: Kennismaking met de ervaringswereld van de ouderen en het afnemen van cognitieve testen en vragenlijsten. Het kritisch kunnen bekijken van eigen testresultaten in vergelijking met resultaten uit recent wetenschappelijk onderzoek (groepstaak).

Studiemateriaal
Handboek (Aanbevolen) : Adult development and aging, Biopsychosocial perspectives, Susan Krauss Whitbourne - Stacey B. Whitbourne, 7de, J. Wiley & Sons - New York - Toronto., 9781119667452, 2020
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Psychogerontologie, Slides, Eva Dierckx
Bijkomende info

- Susan Krauss Whitbourne  "Adult development and aging - biopsychosocial perspectives". J. Wiley & Sons - New York - Toronto.

- Slides

Leerresultaten

Algemene competenties

De studenten kunnen de ontwikkeling tijdens de levensloop beschrijven vanuit het kader van ontwikkelingsopgaven/ontwikkelingstheorieën.
De studenten hebben inzicht in de ontwikkeling (gezond en pathologisch) tijdens de late volwassenheid en dit op biologisch, cognitief, psycho-, sociaal- en emotioneel vlak.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 70% van het eindcijfer

ZELF Groepswerk bepaalt 30% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen schriftelijk theorie met een wegingsfactor 70 en aldus 70% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Theorie: Schriftelijk examen met open vragen (70%)

Binnen de categorie ZELF Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Groepstaak met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Oefeningen : 30% (oefeningen zijn verplicht).

Aanvullende info mbt evaluatie

70% op het schriftelijk examen voor de theorie, 30% op de groepstaak.

Deelcijfers (vanaf min. 10/20) mogen overgedragen worden van 1ste naar 2de zittijd. Het examen mag niet naar een volgend academiejaar overgedragen worden.

Het deelcijfer van de groepstaak mag max. 2 academiejaren overgedragen worden.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting klinische psychologie
Master in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Master in de agogische wetenschappen: profiel onderwijsagogiek
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)