5 ECTS credits
134 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1009852ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.
In HOC worden de basisbeginselen van de sportsociologie aangeleerd. Er wordt daarbij ingegaan op de belangrijkste sociologische (handelings)theorieën relevant voor de sport en de verschillende sociale functies en betekenissen van sport. Dit dient dan vervolgens als een algemeen kader om de plaats van sport binnen een aantal grote maatschappelijke ontwikkelingen te situeren en kritisch te bespreken. Hierbij gaat de aandacht ook uit naar de relatie tussen sport en lichaams- en bewegingscultuur en worden bepaalde thema’s hierbinnen behandeld. Daarnaast wordt ook aandacht besteed aan methodologische aspecten en valkuilen van het meten van de algemene sportdeelname en wordt de participatiegraad van kansengroepen besproken.
Voor de WPO wordt er ingezoomd op genderongelijkheid in de sport, een maatschappelijke uitdaging die ook in de nog steeds mannelijk gedomineerde sportsector erg present is. Er wordt hiervoor gebruik gemaakt van een Massive Open Online Course (MOOC) waarbij zes thema’s uit het ecosysteem van de sport aan bod komen. De studenten hun (voormalige) betrokkenheid wordt hierbij aangegrepen als een startpunt om bijkomende inzichten te verwerven met betrekking tot hun eigen ervaringen en betrachtingen over gender(en) in de sport (de constructie en deconstructie van gender). Voor ieder thema maken de studenten via de MOOC twee afzonderlijke taken en een discussie-opdracht. Om verdere verdieping te faciliteren schrijven de studenten individueel een reflectiepaper. De inhoudelijke kern van de paper omvat een reflectie vanuit vier verschillende perspectieven (persoonlijk vlak, academisch vlak, professioneel vlak en sociaal-maatschappelijk vlak) met betrekking tot twee aspecten: (1) een specifiek thema uit de MOOC en (2) de MOOC als online leerplatform.
niet van toepassing
Na afloop dient de student in staat te zijn om:
- de belangrijkste sociologische (handelings)theorieën relevant voor de sport te kennen
- de belangrijkste sociale functies en betekenissen van de sport te kennen
- de belangrijkste hedendaagse ontwikkelingen binnen de sport aan de hand van sociologische theorieën te kunnen verklaren
- op basis van gepubliceerde wetenschappelijke inzichten een eigen visie kunnen formuleren op een aantal maatschappelijke ontwikkelingen in de sport
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer
ZELF Paper bepaalt 40% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:
Nvt
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Verkort traject na vooropleiding professionele Bachelor onderwijs: secundair onderwijs met optie LO
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: topsport
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de lichamelijke opvoeding: Standaard traject