5 ECTS credits
143 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1009868CNR voor alle studenten in het 2e semester met een gespecialiseerd bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt ‘Neurofysiologie van beweging en pijn’ en 'Onderzoeksmethodologie in de bewegingswetenschappen' gevolgd, alvorens ‘Motorisch leren en psychomotorische ontwikkeling’ op te nemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Bewegings- en Sportwetenschappen
Onderwijsteam
Tijl Lindekens
Eva D'Hondt (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
9 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
20 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

THEORIE:

In de hoorcolleges (HOCs) van dit opleidingsonderdeel wordt er (aan de hand van voorbeelden uit onderzoek en praktijk) uitgebreid stilgestaan bij een aantal theoretische concepten en basisprincipes inzake de (bij)sturing van doelgericht en gecoördineerd menselijk bewegen en het (aan)leren van bewegingsvaardigheden (= deelcomponent Motorisch Leren (ML)) enerzijds, alsook inzake de motorische ontwikkeling in verschillende vaardigheidsdomeinen en de bijhorende perceptuele ontwikkeling van de mens tijdens de levensloop (= Psychomotorische Ontwikkeling (PO)) anderzijds. Hierbij staat het bestuderen van menselijke beweging op gedragsniveau (en de veranderingen daarin) centraal, rekening houdend met verschillende beïnvloedende factoren en onderliggende mechanismen.

PRAKTIJK:

De voorziene werkcolleges en praktische oefeningen (WPOs) laten de studenten toe om aan de hand van enkele leuke experimenten en uitdagende opdrachten verschillende ML & PO principes, die in de HOCs aan bod kwamen, meer concreet te gaan toepassen en uit te diepen. Naast het verwerven van meer inzicht, leren ze ook verschillende meet- en testmethoden eigen aan het vakgebied efficiënt hanteren en bijhorende resultaten kritisch te interpreteren.

Studiemateriaal
Handboek (Aanbevolen) : Life Span Motor Development, Haywood K., Getchell N., 7de, Human Kinetics, 9781492566908, 2019
Handboek (Aanbevolen) : Understanding Motor Development, Infants, children, adolescents, adults, Gallahue D., Ozmun J., Goodway J., 7de, McGraw-Hill Education, 9780071086356, 2012
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : PowerPoint presentaties (aangevuld met eigen nota's), Canvas
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Werkboek bij de praktische oefeningen, Canvas
Handboek (Aanbevolen) : Motor Learning and Control, Concepts and applications, Magill R.A., Anderson D., 12de, McGraw-Hill Education, 9781260570557, 2020
Handboek (Aanbevolen) : Motor Learning and Performance, A situation-based learning approach, Schmidt R.A., Wrisberg C.A., 6de, Human Kinetics, 9781492571186, 2019
Bijkomende info

Aanwezigheid in de hoorcolleges (HOCs) is geen verplichting om toegelaten te worden tot het examen. Bij alle practica (WPOs) is 100% aanwezigheid VERPLICHT! Bij een eventuele afwezigheid, dient de student dit ten laatste binnen de week na het desbetreffende practicum per e-mail aan de assistent van het opleidingsonderdeel te melden. De student dient dan een inhaalpracticum te volgen, dat per afzonderlijk WPO slechts éénmalig georganiseerd wordt, en dit tijdens de reguliere lesweken en dus vóór aanvang van de 1ste zittijd. In geval van een gewettigde afwezigheid, dient de student hiervoor een bewijs in te dienen op het faculteitssecretariaat. Afwezigheden wegens topsportactiviteiten van de studenten met een topsportstatuut dienen bij aanvang van het semester gecoördineerd te worden door de dienst Topsport en Studie om een alternatieve datum van WPO en/of vervangopdracht te voorzien.

Leerresultaten

Algemene leerresultaten

ML:

- De studenten begrijpen en kunnen de verschillende benaderingen en informatieverwerkingsmodellen met betrekking de (bij)sturing van beweging, alsook de belangrijkste basisprincipes van motorische controle omschrijven.

- De studenten verwerven inzicht in het motorisch leerproces, de factoren die dit mee kunnen beïnvloeden en waarop men dus kan inspelen bij het (aan)leren van motorische vaardigheden.

- De studenten maken kennis met verschillende meet- en testmethoden ter beoordeling van motorisch gedrag, leren deze efficiënt hanteren en de resultaten ervan kritisch interpreteren.

PO:

- De studenten hebben inzicht in de verschillende ontwikkelingsdomeinen van de mens tijdens de levensloop, met een specifieke focus op deelaspecten van de (psycho)motoriek.

- De studenten leren de motorische ontwikkeling van de mens in verschillende leeftijdsfasen en contexten begrijpen en ecologisch doorgronden.

- De studenten maken kennis met de meest relevante onderzoeksinstrumenten en -methoden die bij de studie van motorische ontwikkeling worden gebruikt, leren deze efficiënt hanteren en de resultaten ervan kritisch interpreteren.

ML & PO:

- De studenten (h)erkennen de belangrijke link tussen perceptie en actie inzake motorisch leren en psychomotorische ontwikkeling.

- De studenten kunnen de opgedane kennis toepassen op bewegingsvaardigheden uit het dagdagelijkse leven en ook specifiek vertalen binnen het domein van lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 70% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 30% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Theorie met een wegingsfactor 1 en aldus 70% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Praktijk met een wegingsfactor 1 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

De evaluatie van het THEORIE-gedeelte gebeurt aan de hand van een schriftelijk examen over het geheel van de leerstof (HOCs & WPOs). Zowel kennis als inzicht worden vereist. Er is geen mogelijkheid tot mondelinge verderzetting bij het examen. 

De evaluatie van het PRAKTIJK-gedeelte omvat de beoordeling van het compleet ingevulde en individueel uitgewerkte werkboek, gekoppeld aan de experimenten en opdrachten uit de WPOs.

[OPGELET:] Afwezigheid op een verplicht onderdeel van de evaluatie, leidt tot een ‘afwezig’ als resultaatcode. Ook bij het niet respecteren van vooraf gecommuniceerde deadlines, krijgt de student een ‘afwezig’ als resultaatcode voor de desbetreffende zittijd.

[OPGELET:] Een student die afwezig is bij één of meerdere verplichte practica (WPOs), dit niet tijdig meldt (= ten laatste binnen de week na het desbetreffende practicum) en/of dit niet inhaalt op het daartoe voorziene moment (= éénmalig georganiseerd per WPO tijdens de reguliere lesweken), mag niet deelnemen aan het examen in 1ste en 2de zittijd en zal als resultaatcode 0/20 krijgen in beide zittijden.

[OPGELET:] Een student die (telkens) gewettigd afwezig is bij één of meerdere verplichte practica (WPOs), deze afwezigheid telkens tijdig meldt (= ten laatste binnen de week na het desbetreffende practicum) én ook  inhaalt op het daartoe voorziene moment (= éénmalig georganiseerd per WPO tijdens de reguliere lesweken), krijgt de overeenkomstige deelscore (voor het Examen Praktijk) in de 1ste zittijd toegekend. Een student die (eenmalig of meermaals) onwettig afwezig is bij één of meerdere verplichte practica (WPOs), krijgt sowieso een ‘afwezig’ als overeenkomstige deelscore (het Examen Praktijk) en dus ook als resultaatcode in de 1ste zittijd. Bij het tijdig melden (= ten laatste binnen de week na het desbetreffende practicum) én inhalen van een verplicht practicum op het daartoe voorziene moment (= éénmalig georganiseerd per WPO tijdens de reguliere lesweken) wordt de overeenkomstige deelscore (voor het Examen Praktijk) voor de student die (eenmalig of meermaals) onwettig afwezig pas in de 2de zittijd toegekend.

[OPGELET:] Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel moet zowel voor het Examen Theorie als voor het Examen Praktijk minimum 10/20 behaald worden! ! In het geval er een onvoldoende is op één of meerdere examenonderdelen, wordt er afgeweken van het gewogen gemiddelde en wordt de laagste van beide deelscores gehanteerd als totaalscore. Het deelresultaat van een examenonderdeel wordt, bij een resultaat van minstens 10/20, automatisch overgedragen naar de 2de zittijd. Indien het opleidingsonderdeel opnieuw opgenomen dient te worden, zal het deelresultaat van een examenonderdeel, bij een resultaat van minstens 10/20, ook automatisch worden overgedragen naar het volgend academiejaar. Een student kan niet afzien van deze automatische overdracht(en) van het deelresultaat.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Verkort traject na vooropleiding professionele Bachelor onderwijs: secundair onderwijs met optie LO
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Verkort traject na vooropleiding (Revalidatiewetenschappen en) Kinesitherapie
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: topsport
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de lichamelijke opvoeding: Standaard traject