3 ECTS credits
75 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1009886CNR voor alle studenten in het 1e semester met een gespecialiseerd bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Kinesitherapie, Menselijke Fysiologie en Anatomie
Onderwijsteam
Romain Meeusen
Steven Provyn (titularis)
Kevin De Pauw
Jonathan Tresignie
Jo Verschueren
Sander De Bock
Renée Govaerts
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
13 contacturen Lecture
13 contacturen Practical exercises
Inhoud

De plaats van de ergonomie en de ergonoom wordt belicht vanuit een markt-economisch perspectief enerzijds, en vanuit een volksgezondheidsperspectief anderzijds.  Beide benaderingen zijn gerelateerd aan zowel kortstondig - langdurig ziekteverzuim in een micro context (bedrijf, KMO, organisatie) en in een macro context (steden, gewesten, federaal, ...).  De ergonoom wordt tegelijk ook geplaatst binnen de krijtlijnen van een ontwerper ... van het systeem ergonomisch proces. 
Maar de belangrijkste taak voor een REVAKI gediplomeerde ligt in het analyseren en beoordelen van de fysieke arbeidsbelasting; in het gebruik (design) van materialen en in het oplossen/bijsturen van houdingen en bewegingen in de werkplaats, in de sport, in het dagelijkse leven, ...
Het onderscheid wordt gemaakt tussen betrouwbare meettechnische en empirische methodes.  
Ergonomische toepassingen in de werkplaats, in de sport, met betrekking tot meetinstrumentarium en in de gezondheidszorg worden toegelicht. 
Een eerste algemeen kader binnen de letselpreventie zal hierin geschetst worden, dat nadien wordt doorgetrokken naar verschillende populaties waaronder patiënten en patiënten met en amputatie tot gezonde personen en arbeiders in bedrijven.
De "sequence of prevention" wordt aangereikt aan de hand van voorbeelden uit de (sport)praktijk. Typische preventiestrategieën worden geïllustreerd en getoetst aan de bestaande internationale literatuur (Evidence Based Practice). Tevens wordt er overschouwend gekeken naar de preventie en veiligheid op het werk en de kinepraktijk.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Powerpoint presentaties, Canvas
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Ergonomische en preventie wetenschappelijke publicaties op aangeven van de titularis
Bijkomende info

De HOC preventie vergen geen verplichte aanwezigheid.

Leerresultaten

Algemene competenties

De  leerdoelen van dit OO zijn:

  • De student heeft inzicht in het ontwerpen en/of verbeteren van gebruiksvoorwerpen en technische systemen, taken en bewegingen die de veiligheid, de gezondheid, het comfort en het doeltreffend functioneren van personen bevorderen in hun omgeving.
  • De student kan zelfstandig een situatie analyseren, beoordelen en een remedie ontwikkelen, uitwerken.
  • De student verwerft kennis en inzicht in de preventie van (sport)letsels
  • De student heeft verwerft en inzicht in de preventie en veiligheid op het werk en de kinepraktijk.
  • De student past onder begeleiding de aangeleerde kennis en inzichten binnen de preventie toe.
  • De student is zich bewust van de veranderlijkheid van wetenschappelijk onderzoek in het domein van (sport)preventie door bijvoorbeeld externe omstandigheden of nieuwe inzichten.

Wetenschapper competentie 3

De student kan bestaand wetenschappelijk onderzoek op kwaliteit beoordelen, selecteren, interpreteren en de gevolgen voor de praktijk destilleren.

Wetenschapper competentie 3

De student past de gehanteerde wetenschappelijke standaarden en de deontologische code hierbinnen, toe. Hij is zich ook bewust van de veranderlijkheid van wetenschappelijk onderzoek door externe omstandigheden of nieuwe inzichten. Dit omvat tevens een ingesteldheid tot levenslang leren.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 50% van het eindcijfer

Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Ergonomie met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Preventie met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Voor het examenonderdeel ergonomie is aanwezigheid verplicht (100%) voor alle WPO's. Indien de student ongewettigd afwezig is geweest, krijgt de student een -2 op het examenonderdeel ergonomie. Bij een wettige afwezigheid neemt de student contact op met de docent om de afwezigheid in te halen.
In geval er onvoldoendes zijn op bepaalde onderdelen (een cijfer lager dan 8/20), wordt er afgeweken van het gewogen gemiddelde en zal het laagste cijfer als eindcijfer gehanteerd worden.
Een deelresultaat van het examen "Ergonomie en Preventie" wordt, bij een resultaat van minstens 10/20, automatisch overgedragen naar tweede zit. Er worden geen deelresultaten overgedragen naar een volgend academiejaar.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel onderzoeksmatige verdieping
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel onderzoeksmatige verdieping
Schakelprogramma Master of Science in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Standaard traject