3 ECTS credits
75 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1009886CNR voor alle studenten in het 1e semester met een gespecialiseerd bachelor niveau.
De plaats van de ergonomie en de ergonoom wordt belicht vanuit een markt-economisch perspectief enerzijds, en vanuit een volksgezondheidsperspectief anderzijds. Beide benaderingen zijn gerelateerd aan zowel kortstondig - langdurig ziekteverzuim in een micro context (bedrijf, KMO, organisatie) en in een macro context (steden, gewesten, federaal, ...). De ergonoom wordt tegelijk ook geplaatst binnen de krijtlijnen van een ontwerper ... van het systeem ergonomisch proces.
Maar de belangrijkste taak voor een REVAKI gediplomeerde ligt in het analyseren en beoordelen van de fysieke arbeidsbelasting; in het gebruik (design) van materialen en in het oplossen/bijsturen van houdingen en bewegingen in de werkplaats, in de sport, in het dagelijkse leven, ...
Het onderscheid wordt gemaakt tussen betrouwbare meettechnische en empirische methodes.
Ergonomische toepassingen in de werkplaats, in de sport, met betrekking tot meetinstrumentarium en in de gezondheidszorg worden toegelicht.
Een eerste algemeen kader binnen de letselpreventie zal hierin geschetst worden, dat nadien wordt doorgetrokken naar verschillende populaties waaronder patiënten en patiënten met en amputatie tot gezonde personen en arbeiders in bedrijven.
De "sequence of prevention" wordt aangereikt aan de hand van voorbeelden uit de (sport)praktijk. Typische preventiestrategieën worden geïllustreerd en getoetst aan de bestaande internationale literatuur (Evidence Based Practice). Tevens wordt er overschouwend gekeken naar de preventie en veiligheid op het werk en de kinepraktijk.
De HOC preventie vergen geen verplichte aanwezigheid.
De leerdoelen van dit OO zijn:
De student kan bestaand wetenschappelijk onderzoek op kwaliteit beoordelen, selecteren, interpreteren en de gevolgen voor de praktijk destilleren.
De student past de gehanteerde wetenschappelijke standaarden en de deontologische code hierbinnen, toe. Hij is zich ook bewust van de veranderlijkheid van wetenschappelijk onderzoek door externe omstandigheden of nieuwe inzichten. Dit omvat tevens een ingesteldheid tot levenslang leren.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 50% van het eindcijfer
Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Voor het examenonderdeel ergonomie is aanwezigheid verplicht (100%) voor alle WPO's. Indien de student ongewettigd afwezig is geweest, krijgt de student een -2 op het examenonderdeel ergonomie. Bij een wettige afwezigheid neemt de student contact op met de docent om de afwezigheid in te halen.
In geval er onvoldoendes zijn op bepaalde onderdelen (een cijfer lager dan 8/20), wordt er afgeweken van het gewogen gemiddelde en zal het laagste cijfer als eindcijfer gehanteerd worden.
Een deelresultaat van het examen "Ergonomie en Preventie" wordt, bij een resultaat van minstens 10/20, automatisch overgedragen naar tweede zit. Er worden geen deelresultaten overgedragen naar een volgend academiejaar.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel onderzoeksmatige verdieping