6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1010157BNW voor werkstudenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Dit vak is enkel toegankelijk voor werkstudenten.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Melissa Samaes
Peter Cosyns
Steven Goderis
Ben Gruwier
Pieter Martens
Barbara Veselka (titularis)
Marc De Bie
Onderdelen en contacturen
6 contacturen Hoorcollege
12 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
120 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Dit opleidingsonderdeel wordt aangeboden in de vorm van workshops, die telkens worden geleid door een specialist. In elke workshop wordt een specifiek soort artefacten belicht: bv. ceramiek (Melissa Samaes),  prehistorische stenen artefacten (Prof. Dr. Marc De Bie), historische bouwmaterialen (Prof. Dr. Pieter Martens), glas (Dr. Peter Cosyns) en dierlijk bot (Dr. Ben Gruwier) en menselijk bot (Prof. Dr. Barbara Veselka). De studenten worden in een workshop 'geologie' vertrouwd gemaakt met verschillende mogelijke grondstoffen waaruit artefacten kunnen zijn gemaakt - telkens geplaatst in een breder geografisch/geologisch kader (Prof. Dr. Steven Goderis). Bovendien wordt er ook aangeleerd hoe je een relationele databank moet opstellen en gebruiken, hoe je een wetenschappelijke/technische tekening moet maken van artefacten en hoe je artefacten moet fotograferen (Melissa Samaes). Tenslotte zullen de studenten het verschil tussen menselijk en dierlijk bot bekijken (Prof. Dr. Barbara Veselka en Dr. Ben Gruwier). 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Tekst- en beeldmateriaal wordt uitgedeeld tijdens de workshops en/of ter beschikking gesteld, Canvas
Bijkomende info

Aangezien het aanleren van praktische vaardigheden centraal staan in dit opleidingsonderdeel, is aanwezigheid op de workshops essentieel. Bijgevolg mag je maar voor maximum twee workshops afwezig zijn, waarvoor je dan telkens een vervangende literatuurstudie moet uitvoeren.

Leerresultaten

Algemene competenties

Op het einde van dit opleidingsonderdeel:

  • is de student in staat om zelfstandig de ingeoefende vormen van materiële cultuur en hun basiscomponenten te duiden en te analyseren
  • kan de student zelfstandig adequate informatie verzamelen en assimileren over een leerstofonderdeel

Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de volgende leerresultaten van de bacheloropleiding Kunstwetenschappen en Archeologie:

2. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie heeft inzicht in de iconografische, stilistische en technische aspecten van artistieke en materiële cultuur.

3. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie brengt de voornoemde kennis in verband met kennis van een brede culturele en maatschappelijke context en heeft inzicht in hoe artistieke productie en materiële cultuur dragers zijn van veranderlijke culturele, sociale, economische en ideologische waarden.

5. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie heeft kennis van de essentiële heuristische en analytische onderzoekstechnieken, met inbegrip van terreinmethoden, natuurwetenschappelijke technieken en discoursanalyse.

6. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie kan het referentiekader kritisch hanteren.

8. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie bestudeert onder deskundige begeleiding primaire bronnen en voert een kritische, internationale literatuurstudie uit in functie van een specifieke probleemstelling.

9. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie selecteert en gebruikt onder deskundige begeleiding adequate kwalitatieve en/of kwantitatieve onderzoeksmethoden en biedt daarmee een antwoord op specifieke onderzoeksvragen.

10. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie rapporteert mondeling en schriftelijk over het onderzoeksproces en –resultaten aan diverse doelgroepen.

11. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie heeft actieve ervaring met ofwel tentoonstellingspraktijk, erfgoedzorg, terreinonderzoek en/of materiaalstudie.

14. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie is inventief, creatief en ondernemend en heeft geleerd zijn eigen weg te zoeken, met een open geest en vrij van vooroordelen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
WPO Praktijkopdracht bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • opdrachten workshops met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Opdrachten aansluitend bij de workshops.

Aanvullende info mbt evaluatie

Opdrachten aansluitend bij de workshops.
Prof. Dr. Barbara Veselka coördineert en beheert de resultaten van de verschillende workshops.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: minor Human Sciences
Bachelor in de geschiedenis: minor Social Sciences
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Profiel profiel Kunstwetenschappen en archeologie
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Profiel profiel Archeologische Wetenschappen