3 ECTS credits
75 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1010496AER voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Materialen & chemie
Onderwijsteam
Hubert Rahier (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
24 contacturen Lecture
Inhoud

De cursus omvat drie luiken: een overzicht van de milieuproblemen, een inleiding tot de aanpak hiervan op verschillende nivo's (wereld tot lokaal), het ethische aspect met inbegrip van de rol van de ingenieur in het gebeuren

1. milieuproblemen en historische achtergrond
Uitputting natuurlijke rijkdommen, inkrimping zoetwater reserve, pollutie (lucht, bodem, water), bevolkingstoename, broeikaseffect, verwoestijning (landerosie), biodiversiteit
Begrip duurzame ontwikkeling

2. Politieke leefmilieuprogramma's en Algemeen milieurecht
vertrekkend vanuit de internationale context (olv de verenigde naties: United nations conference on the human environment, brundtland, rio (agenda 21)...) via Europa komen tot federaal en vlaams milieurecht, de bevoegdheidsverdeling,...
Bondig overzicht van de wetgeving inzake leefmilieu.
De instellingen en hun verantwoordelijkheden, milieuvergunningen, m.e.r.,...

3. technologische antwoorden en ethische aspecten
De rol van de ingenieur bij het oplossen of voorkomen van milieuproblemen
Vorm: case studies over (hernieuwbare)energie, duurzaam bouwen enz.

 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Overig cursusmateriaal, Canvas
Cursustekst (Vereist) : Milieuaspecten van het ingenieursberoep, H. Rahier, VUB, 2220170009049, 2022
Bijkomende info

Het grootste deel van de cursusnota's wordt via de winkel ter beschikking gesteld. De rest van het cursusmateriaal zal via het teleleerplatform (Canvas) ter beschikking gesteld worden, zoals de presentatie van de lessen, online opnames (eventueel via een ander platform).

Leerresultaten

Algemene competenties

Leerdoel
Het doel van deze cursus is drievoudig:
- een inzicht te geven in de voornaamste leefmilieuproblemen en de koppelingen tussen deze problemen en onze leefwereld
- een inzicht te geven in de voornaamste politieke leefmilieuprogramma's en in de vertaling hiervan in milieurecht (op internationaal en gewestelijk vlak)
- enkele voorbeelden te geven van hoe de ingenieur dergelijke problemen kan voorkomen of remediëren (duurzame technologie/duurzame ontwikkeling). In het kader hiervan worden ook ethische aspecten behandeld

Eindcompetenties
Kennis en inzicht: De student moet een beeld hebben van de voornaamste milieuproblemen. De student moet de mogelijkheden inzien van de ingenieur in het remediëren/voorkomen van milieuproblemen.
Oordeelsvorming: de student moet relevante informatie kunnen opzoeken en verwerken ivm leefmilieu. Ze moeten een oordeel kunnen vellen over de impact van technologie op het leefmilieu en hierdoor verschillende technologieën tov elkaar kunnen afwegen. Ook de ethische aspecten spelen hierbij een rol. Hiertoe moet ook kennis van andere vakken (fysica, scheikunde) geïntegreerd worden. Zie ook examen.

Domeinspecifieke leerresultaten:

De Bachelor in de Ingenieurswetenschappen heeft een brede fundamentele kennis en begrip van

2. ingenieurstechnische principes en de mogelijkheid om ze toe te passen om de belangrijkste technische processen te analyseren en om nieuwe en opkomende technologieën te onderzoeken;

De Bachelor in de Ingenieurswetenschappen kan

5. ingenieurstechnische problemen definiëren, classificeren, formuleren en oplossen en de beperkingen identificeren en is in staat om de taken te formuleren en af te bakenen teneinde deze te onderwerpen aan een kritisch onderzoek en om de voorgestelde oplossingen voor hun duurzaamheid en maatschappelijke relevantie te controleren;

6. de resultaten van de analyse en de modellering opvolgen, interpreteren en toepassen met het doel om op gestage wijze verbeteringen te kunnen aanbrengen ;

10 op correcte wijze over de ontwerpresultaten rapporteren aan de hand van een technisch verslag of via een paper;

12 op een logische, abstracte en kritische wijze redeneren;

De Bachelor in Ingenieurswetenschappen heeft

18. de middelen verworven voor het verzamelen van kennis gericht naar het levenslang leren.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer

ZELF Paper bepaalt 40% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • schriftelijk examen met een wegingsfactor 1 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: schriftelijk examen over de volledige leerstof.

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • paper opgegeven onderwerp met een wegingsfactor 1 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Studie over een opgegeven onderwerp. Hier wordt nagegaan of de student een leefmilieuprobleem kan herkennen en de noodzakelijke opzoekingen en berekeningen doen om de impact ervan te bepalen. De bevindingen worden weergegeven in een verslag.
    De opgedane kennis in de toolbox ingenieursvaardigheden dient benut te worden. De tekst mag max 2 blz A4 lang zijn, geschreven in times new roman 12. de tekst moet minstens 14 dagen voor het mondelinge examen ingediend worden via email.
    Studie over een opgegeven onderwerp. Hier wordt nagegaan of de student een leefmilieuprobleem kan herkennen en de noodzakelijke opzoekingen en berekeningen doen om de impact ervan te bepalen. De bevindingen worden weergegeven in een verslag.
    De opgedane kennis in de toolbox ingenieursvaardigheden dient benut te worden. De tekst mag max 2 blz A4 lang zijn, geschreven in times new roman 12. de tekst moet minstens 14 dagen voor het mondelinge examen ingediend worden via email.
    Studie over een opgegeven onderwerp. Hier wordt nagegaan of de student een leefmilieuprobleem kan herkennen en de noodzakelijke opzoekingen en berekeningen doen om de impact ervan te bepalen. De bevindingen worden weergegeven in een verslag.
    De opgedane kennis in de toolbox ingenieursvaardigheden dient benut te worden. De tekst mag max 2 blz A4 lang zijn, geschreven in times new roman 12. de tekst moet minstens 14 dagen voor het mondelinge examen ingediend worden via email.
    Studie over een opgegeven onderwerp. Hier wordt nagegaan of de student een leefmilieuprobleem kan herkennen en de noodzakelijke opzoekingen en berekeningen doen om de impact ervan te bepalen. De bevindingen worden weergegeven in een verslag.
    De opgedane kennis in de toolbox ingenieursvaardigheden dient benut te worden. De tekst mag max 2 blz A4 lang zijn, geschreven in times new roman 12. de tekst moet minstens 14 dagen voor het mondelinge examen ingediend worden via email.
    Studie over een gegeven onderwerp. Hier wordt nagegaan of de student een leefmilieuprobleem kan herkennen en de noodzakelijke opzoekingen en berekening doen om de impact ervan te bepalen. De bevindingen worden weergegeven in een verslag.
    De opgedane kennis in de toolbox ingenieursvaardigheden dient benut te worden. De tekst mag max. 2 blzn. A4 lang zijn, geschreven in times new roman 12. De tekst moet minstens 14 dgen voor het mondelinge examen ingediend woren via e-mail.

Aanvullende info mbt evaluatie

Het examen bestaat uit een opdracht die thuis gemaakt wordt en een schriftelijk deel.

Opdracht/paper: 40% van de punten: De student moet een studie doen over over een opgegeven onderwerp ( doe zelf een voorstel voor iets dat jij kan doen om een kleinere impact te hebben op ons leefmilieu). Hier wordt nagegaan of de student een leefmilieuprobleem kan herkennen en de noodzakelijke opzoekingen en berekeningen doen om de impact ervan te bepalen. De bevindingen worden weergegeven in een verslag. Het verslag moet dus een voorstel bevatten, de student moet een 0-meting uitvoeren en berekenen wat zijn veranderd gedrag zal teweeg brengen. Een foutenberekening en vermelding van de bronnen is noodzakelijk. Indien geen degelijke berekening van de verlaagde milieuimpact terug te vinden is in de tekst is de score op het totale schriftelijke deel nul. Internetberekeningen zijn niet geldig (vb berekening van de ecologische voetafdruk via een internetsite).
De opgedane kennis zoals in de toolbox ingenieursvaardigheden dient benut te worden. De tekst mag max 1 blz A4 lang zijn, geschreven in times new roman 12. Extra materiaal (detail berekeningen, figuren enz.) mogen op een tweede pagina  De tekst moet minstens de eerste maandag van de blokperiode van de junizittijd ingediend worden via email naar de titularis.
60% van de punten: schriftelijk examen over de volledige leerstof, met inbegrip van de stof gegeven door gastsprekers.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde-elektrotechniek
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: bouwkunde
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: chemie en materialen
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: elektronica en informatietechnologie
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: elektronica en informatietechnologie Profiel profiel computerwetenschappen
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: Startplan
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: biomedische ingenieurstechnieken
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: architectuur: Standaard traject
Bachelor in de industriële wetenschappen: Startplan
Bachelor in de industriële wetenschappen: elektromechanica
Bachelor in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject eektromechanica na vooropleiding prof. bachelor elektromechanica, elektrotechniek, luchtvaart, autotechnologie, mechanische ontwerp- en productietechnologie en bouw
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektromechanica na vooropleiding getuigschrift lijnpiloot
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor elektronica-ICT
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor toegepaste informatica
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor multimedia & communicatietechnologie.
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor elektrotechniek.
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor elektromechanica, luchtvaart en autotechnologie.