18 ECTS credits
490 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4010531ENR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
De 'Masterproef sociologie' kan maar worden opgenomen op voorwaarde dat de student kan afstuderen. Studenten die hun vooropleiding aan de VUB hebben gedaan, hebben 'Bachelorproef sociologie' (bachelorstudenten) of 'Werkcollege onderzoeksproject' (studenten in schakel- of voorbereidingsprogramma) gevolgd, alvorens dit opleidingsonderdeel op te nemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Sociologie
Onderwijsteam
Christophe Vanroelen
Wendy Van Den Broeck
Julie Vanderleyden
Promotor . (titularis)
Onderdelen en contacturen
8 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
482 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Dit opleidingsonderdeel omvat zowel de masterproef - het werkstuk waarmee de masteropleiding wordt voltooid – als het masterseminarie – het begeleidingsproces dat de studenten moet helpen bij het uitwerken van de masterproef. Beide onderdelen worden geëvalueerd en dragen aldus bij aan het eindresultaat voor dit opleidingsonderdeel.

De masterproef dient een op zichzelf staand en volgens de geldende wetenschappelijke standaarden gedegen en publiceerbaar wetenschappelijk werk te zijn. In de masterproef geeft de student blijk van analytisch en synthetisch vermogen. De student toont aan in staat te zijn theoretische inzichten en de verschillende vaardigheden en competenties van sociologisch onderzoek, verworven doorheen de opleiding, toe te kunnen toepassen op een concreet sociaalwetenschappelijk probleem. Met andere woorden, met de masterproef toont de student aan een wetenschappelijk proces te kunnen doorlopen, teneinde met de daaruit voortvloeiende onderzoeksconclusies een wetenschappelijke meerwaarde te leveren tot een bepaald deelgebied van de sociologie. De masterproef wordt geëvalueerd door een jury.

Het masterseminarie stelt zich tot doel het ontwikkelingsproces van de masterproef te begeleiden. Hiertoe worden over het ganse academiejaar contactmomenten en opdrachten voorzien die tot doel hebben: (1) de praktische informatie over de masterproef te communiceren; (2) de student te begeleiden bij het afbakenen van een onderwerp; (3) de studenten ondersteuning te bieden op methodologisch vlak en op het vlak van rapportering van de onderzoeksresultaten. Het onderdeel ‘masterseminarie’ wordt geëvalueerd aan de hand van een aantal opdrachten die de voortgang van het masterproefproces weerspiegelen.

Bijkomende info

De administratieve en inhoudelijke procedures voor de masterproef verlopen digitaal in het ‘Master Thesis Information System’ (MaThIS). De student neemt hierin initiatief.

De masterproef wordt geschreven in de taal van de opleiding. In Nederlandstalige opleidingen kan de masterproef, mits goedkeuring van de promotor, in het Engels of in het Frans worden geschreven. De opdrachten voor het onderdeel ‘masterseminarie’ worden geschreven in de taal van de masterproef.

Een handleiding met bijkomende informatie (deadlines, vorm van indienen, beoordeling…) is terug te vinden op de cursusruimte (Canvas) van dit opleidingsonderdeel en wordt beschouwd als volwaardig onderdeel van deze opleidingsonderdeelfiche.

De facultaire regels met betrekking tot de masterproef zijn tevens opgenomen in het Onderwijs- en Examenreglement met facultaire aanvullingen, hoofdstuk V _ Masterproef: https://student.vub.be/ES#reglementen-en-formulieren


Dit opleidingsonderdeel kan niet gevolgd worden onder creditcontract omdat het een werkstuk betreft waarmee de masteropleiding wordt voltooid.

Leerresultaten

Algemene vaardigheden

Dit studiedeel draagt bij aan volgende leerresultaten van de master sociologie:

Cognitieve vaardigheden:

  • De studenten weten hoe een wetenschappelijk onderzoek gestructureerd wordt, gepland wordt, hoe literatuur opgezocht, verwerkt en gerefereerd wordt;
  • De studenten kennen de relevante concepten uit de internationale sociologische theorievorming met betrekking tot het onderwerp van hun masterproef;
  • De studenten zijn in staat de complexiteit rond een onderwerp te reduceren tot een praktisch uitvoerbare onderzoeksvraag;
  • De studenten kunnen een zinvolle en eenduidige onderzoeksvraag destilleren uit een ruimere probleemstelling;
  • De studenten kunnen hun onderzoeksvraag inbedden binnen een realistisch en relevant onderzoeksplan en dat vervolgens op een correcte wijze uitvoeren;
  • De studenten zijn in staat de vorderingen en problemen rond hun onderzoek in te schatten en oplossingen en verdere stappen te formuleren;
  • De studenten slagen erin om op een synthetische wijze de belangrijkste bevindingen van hun onderzoek te duiden en te kaderen binnen de relevante sociaalwetenschappelijke theorie;
  • De studenten zijn in staat de sterke punten en beperkingen van het uitgevoerde onderzoek in te schatten en te beschrijven;
  • De studenten kunnen op een kritische manier de maatschappelijke en sociologische relevantie en meerwaarde van hun onderzoek beschrijven;
  • De studenten kunnen de resultaten van het uitgevoerde onderzoek op een adequate en overzichtelijke manier rapporteren;
  • De studenten zijn in staat de vorderingen en problemen rond hun onderzoek in te schatten en oplossingen en verdere stappen te formuleren.

Reactieve vaardigheden:

  • De studenten geven door middel van de masterproef blijk van een algemene kritisch-reflecterende onderzoeksingesteldheid.

Interactieve vaardigheden:

  • De studenten kunnen op een kernachtige en aantrekkelijke manier onderzoeksresultaten communiceren aan een ruim publiek.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 20% van het eindcijfer

Masterproef bepaalt 80% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Tussentijdse resultaten met een wegingsfactor 5 en aldus 5% van het totale eindcijfer.
  • Verslagen onderzoeksplanning met een wegingsfactor 10 en aldus 10% van het totale eindcijfer.
  • Procesevaluatie met een wegingsfactor 5 en aldus 5% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Masterproef dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Masterproef met een wegingsfactor 100 en aldus 80% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën: ‘Masterproef’, bepaalt 80% van het eindcijfer; ‘Opdrachten masterseminarie’, bepaalt 20% van het eindcijfer

Onderstaande is van toepassing op beide zittijden:

  • De student is verplicht zijn/haar masterproef elektronisch op te laden door de faculteit aangegeven antiplagiaatserver en het afgedrukte bewijs hiervan te bezorgen bij het inleveren van de papieren exemplaren.
  • De student die een masterproef inlevert verklaart zich akkoord met de plagiaatregels: https://student.vub.be/ES#masterproef.
  • De beoordeling van de masterproef gebeurt in overeenstemming met het beoordelingsformulier terug te vinden op het elektronisch leerplatform Canvas.
  • De masterproef in de sociologie wordt verplicht mondeling verdedigd. Elke student verdedigt zich met betrekking tot de inhoud en de vorm van de masterproef.
  • De promotor (of een ander lid van de commissie) deelt na afloop van de beraadslaging het eindcijfer voor het examenonderdeel 'Masterproef' aan de student mee.
  • Studenten dienen geslaagd te zijn op het examenonderdeel 'Masterproef' (80% van de totale beoordeling) om te kunnen slagen op het hele opleidingsonderdeel masterproef.

Onderstaande is van toepassing op de tweede zittijd:

In het geval dat studenten niet slagen voor de opdrachten van het masterseminarie in de eerste zittijd, zullen ze in de tweede zittijd een aangepaste opdracht krijgen, waarmee ze de ontwikkeling en het vorderingsproces van hun masterproef communiceren. Afhankelijk van de situatie kunnen bijkomende elementen aan deze opdracht worden toegevoegd (vb. uitwerking onderzoeksvragen, methode, …). De student zal hierover persoonlijke aanwijzingen krijgen van de voor het masterseminarie verantwoordelijke docent of assistent.

 

 

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de sociologie: Standaard traject