6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1010597BER voor alle studenten in het 2e semester van een even academiejaar (bvb. 2012-2013) met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
tweejaarlijks: 2e semester van een even academiejaar (bvb. 2012-2013)
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten minstens 30 ECTS credits op bachelorniveau behaald hebben en ingeschreven zijn voor 'Maatschappijgeschiedenis van de Nieuwe Tijd.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Geschiedenis
Onderwijsteam
Wout Saelens (titularis)
Wouter Ryckbosch
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
90 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Dit opleidingsonderdeel handelt over de intellectuele, culturele en sociale veranderingen in het Europa van de Nieuwe Tijd (1500-1800).  Daartoe wordt de ‘wetenschappelijke revolutie’ van de Nieuwe Tijd als insteek gebruikt om diverse thema’s uit de vroegmoderne geschiedenis aan bod te laten komen, waaronder de boekdrukkunst, globalisering, staatsvorming, kunst, globalisering, religie, vooruitgang, en gender. Elk van deze thema's wordt bestudeerd vanuit het perspectief van intellectuele veranderingsprocessen van de Renaissance tot de Verlichting. Tegelijkertijd worden uiteenlopende historiografische benaderingen voor het verklaren van intellectuele en wetenschappelijke verandering in het verleden geintroduceerd. 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Powerpoints en lesnota’s
Cursustekst (Vereist) : Een reader met wetenschappelijke artikels (in het Engels, Nederlands of Frans)
Bijkomende info

Een reader met wetenschappelijke artikels (in het Engels, Nederlands of Frans), powerpoints en lesnota’s.

Leerresultaten

Algemene competenties

De studenten kunnen de voornaamste aspecten van de wetenschappelijke en intellectuele ontwikkeling in vroegmodern Europa duiden.
De studenten kunnen de diverse historiografische benaderingen van de ‘wetenschappelijke revolutie’ analyseren en kritisch evalueren.
De studenten kunnen actuele debatten rond de sociale, culturele en intellectuele geschiedenis van vroegmodern Europa grondig duiden.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • paper & permanente evaluatie met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Evaluatie gebeurt op basis van permanente evaluatie en een essay / paper dat geschreven wordt na afloop van de lessenreeks. Deze paper is gebaseerd op het studiemateriaal dat doorheen de lessenreeks gelezen werd, en waarbij de inzichten die naar boven kwamen tijdens de discussiecolleges gebruikt dienen te worden.

Bij de discussie-colleges is aanwezigheid verplicht, en wordt elke week gevraagd ter voorbereiding een tekst te lezen en daarbij een ‘kritische vraag’ te bedenken en in te dienen via Canvas. Indien u meer dan tweemaal afwezig bent zonder verwittiging, of u maakt meer dan tweemaal de voorbereiding niet, dan wordt uw examenresultaat verminderd met 2/20.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Dit studiedeel maakt geen deel uit van vastgelegde afstudeervereisten. Het is aldus een vrij keuzevak.