21 ECTS credits
570 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4011054FNW voor werkstudenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.
Prerequisites of inschrijvingsvereisten:
Bachelor in de Psychologie (of Schakelprogramma of Voorbereidingsprogramma of verkorte Bachelor) of m.u.v. max. 1 opleidingsonderdeel behaald hebben.
36 SP (in het algemeen) van de master behaald hebben.
De brochure 'Richtlijnen Onderwijskundige Stage' beschrijft gedetailleerd alle modaliteiten van het opleidingsonderdeel: organisatie en verloop, stageopdrachten, uitvoering en begeleiding, tussentijdse en eindevaluatie. Tevens zijn er alle begeleidende documenten in opgenomen.
Deze brochure is te vinden op www.vub.ac.be/EDWE en op de pointcarré cursuspagina.
De studenten voeren de stage uit, en worden daarbij begeleid, zowel individueel als in groep tijdens een aantal stageseminaries. Wordt bepaald in functie van de stageplaats en de aard en inhoud van de stageactiviteiten.
De stage heeft tot doel de student in het tweede Masterjaar Onderwijskunde voor een langere periode kennis te laten maken met de realiteit van het onderwijskundige werkveld. Het intentioneel opvoeden en begeleiden staat centraal, en dit steeds in samenwerking met anderen. De stagiair beschikt daarbij over verantwoorde pedagogische en onderwijskundige inzichten en attitudes, en integreert de reeds verworven wetenschappelijke kennis.
Studenten leren onder begeleiding en in een reële praktijksituatie omgaan met pedagogische en onderwijskundige methoden, inzichten en concepten. Tijdens de stage evolueert de student van een inwerken in de dienst/instelling naar een zelfstandig werken. De aan de universiteit verworven inzichten vult de student tijdens de stage aan en diept ze verder uit.
Tijdens de stage ontwikkelt de student competenties op de volgende vlakken:
- Algemene professionele vaardigheden (bv. constructieve bijdrage, verantwoordelijkheidszin, functioneren in team, ...)
- Beroepsuitoefening:
*pedagogisch werk (bv. pedagogisch handelen, inzicht in opvoedings- en onderwijsproces, ...)
*verslaggeving (bv. mondelinge rapportering, schriftelijke verslaggeving, analyse en synthese in verslaggeving/rapportering, ...)
*algemeen (bv. aangepast gebruik van vaktaal, deontologisch handelen, ...)
- Evolutie en eindniveau (bv. globale vooruitgang en evolutie, toepassing van theorie en praktijk, ...)
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Stage bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie ZELF Stage dient men volgende opdrachten af te werken:
De evaluatieprocedures en -criteria worden uitvoerig beschreven in de 'Richtlijnen Onderwijskundige Stage'.
Er is een permanente evaluatie voorzien door de stagementor (stageplaats. en een tussentijdse en eindevaluatie door de stagebegeleider (VUB). De eindevaluatie gebeurt op basis van het stageverslag, de evaluatie door de mentor en een gesprek met de stagebegeleider.
Het stageverslag kan – op voorstel van de student en met akkoord van de stageverantwoordelijke – ook in een andere taal dan het Nederlands worden geschreven.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de onderwijskunde: Standaard traject