6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4020086ENR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Engels
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Taal- en Letterkunde
Onderwijsteam
Katrien Mondt (titularis)
Esli Struys
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
13 contacturen Lecture
13 contacturen Practical exercises
75 contacturen Self study
Inhoud

This course focuses on the linguistic and cognitive development of the multilingual child, in interaction with multilingual policies in various domains, such as the family, daycare centre, school, and wider society. The first part zooms in on the linguistic and cognitive development in the preschool period and the role that family and institutional language policies play at this early age. The second part concerns formal education at primary, secondary and tertiary levels with special attention for various types of (second and foreign) language education, multilingual education, and their effectiveness in terms of language and cognitive outcomes. In the third and last part, which is a case study of multilingual education in Belgium, this course will discuss multilingual policies in the Regions and Communities of Belgium (with a special focus on Brussels), and their relationship to the development of the multilingual child.

The first two parts of this course will use the principles of blended learning, with group assignments to be prepared at home, and in-depth discussions in class, once in every two weeks.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Reader, provided by the teacher
Bijkomende info

Esli.Struys@vub.be

Leerresultaten

Algemene competenties

Students know the main conceptual and theoretical frameworks on the linguistic and cognitive development of the multilingual child in interaction with societal multilingualism in various domains.

Students have insight into various multilingual education practices around the globe, and they can relate their own language educational background to multilingual policies in Belgium or other cases discussed in class.

Students can critically reflect on the scientific literature on multilingual education and they can communicate their reflections in a written report and an oral presentation.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Individuele paper met een wegingsfactor 10 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Individuele paper met kritische reflectie op een gekozen wetenschappelijk artikel in het vakgebied van meertalig onderwijs

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Individuele presentatie met een wegingsfactor 10 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Individuele presentatie die gebaseerd is op de feedback op de paper

Aanvullende info mbt evaluatie

All information regarding evaluation will be announced timely on the online learning platform. The student is responsible for ensuring that he/she is registered on the online learning platform. If the student encounters problems with registration on the online learning platform, he/she is expected to notify the teacher as soon as possible by email.

The student will be graded for each evaluation component. If the student has not participated to one or more of the evaluation components, he/she will be given an ‘absent’ score. The paper will be evaluated with the assistance of software for detecting plagiarism.

The evaluation components are the same for the first and the second session. The results of individual components may, upon written request of the student via email, be transferred to the next exam session. 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de onderwijskunde: Standaard traject
Master in de taal- en letterkunde: profiel taalkunde - 1 taal
Master in de taal- en letterkunde: profiel taalkunde - 2 talen
Master in de taal- en letterkunde: profiel neuro- en psycholinguïstiek - 1 taal
Master in de taal- en letterkunde: profiel neuro- en psycholinguïstiek - 2 talen
Master in de taal- en letterkunde: profiel meertaligheid en vreemdetaalverwerving - 1 taal
Master in de taal- en letterkunde: profiel meertaligheid en vreemdetaalverwerving - 2 talen
Master of Educational Sciences: Standaard traject (enkel aangeboden in het Engels)
Master in het vertalen: 2 talen
Master in het tolken: 2 talen
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Linguistics 1 Language (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Linguistics 2 Languages (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Psycholinguistics and Neurolinguistics 1 Language (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Psycholinguistics and Neurolinguistics 2 Languages (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Multilingualism and Foreign Language Acquisition 1 Language (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Multilingualism and Foreign Language Acquisition 2 Languages (enkel aangeboden in het Engels)
Educatieve master in de talen: 1 taal (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de talen: 2 talen (120 ECTS, Etterbeek)