3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4011118FNR voor alle studenten in het 1e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Klinische- en Levenslooppsychologie
Onderwijsteam
Johan Vanderfaeillie (titularis)
Frank Van Holen
Delphine West
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
86 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

- Handelingsgerichte en wetenschappelijke assessment van een psychopathologische probleem of een problematische opvoedings- of onderwijsleersituatiesituatie bij een minderjarige
- Componenten van diagnostische verslaggeving
- Componenten van handelingsplanning
- SMART doelen formuleren
- Evaluatietechnieken (m.i.v. het kiezen van adequate (psychodiagnostische) instrumenten, ...)
- Evidence-based behandelingmethoden en interventies bij jongeren, adolescenten en gezinnen

-Verschillende niveaus van argumentatie voor het handelingsplan
- gesprektechnieken bij zeer moeilijk bespreekbare problemen zoals verwaarlozing en mishandeling
- motiverende gesprektechnieken
- grenzen van hulpverlening en overwegingen m.b.t. het spanningsveld tussen vrijwillige en gedwongen hulpverlening

- waarde van clienttevredenheidsmetingen

- basisopleiding Geweldloos Verzet

Studiemateriaal
Handboek (Aanbevolen) : Handelingsgerichte diagnostiek, Een praktijkmodel voor diagnostiek en advisering, Pameijer, N. & van Beukering, T., 3de, Leuven: Acco., 9789033497933, 2015
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Bundel "Doelen formuleren"
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Slides, Canvas
Handboek (Aanbevolen) : Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten deel 1, Braet, C. & Bogels, S., Amsterdam: Boom, 9789024408894, 2020
Handboek (Aanbevolen) : Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten deel 2, Braet, C. & Bogels, S., Amsterdam: Boom, 9789024408900, 2019
Handboek (Aanbevolen) : Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten set 3 delen, Braet, C. & Bogels, S., Amsterdam: Boom, 9789024408948, 2017
Bijkomende info

Niet van toepassing

Leerresultaten

Algemene competenties

De student kan:

- Bij een reële casus (aanvullend) (onderkennend, classificerend, handelingsgericht) diagnostisch onderzoek gebaseerd op het hypothesetoetsend model verrichten.

- op basis van dit onderzoek een integratief beeld opstellen en een voorstel inzake behandeling/begeleiding formuleren

- Een handelingsplan opstellen

- Een handelingsplan evalueren (m.i.v. het kiezen van adequate (psychodiagnostische) instrumenten, ...)

- Het handelingsplan motiveren en beargumenteren op 3 niveaus (indicatiestelling, theoretisch en wetenschappelijk, de 5 B's)

De student kan:

- praten met een mishandelende ouder over de mishandeling

- een mishandelende ouder motiveren zich te laten begeleiden

- de grenzen van de vrijwillige hulpverlening (in het belang van de minderjarige) aanduiden

- De student kent het model van Geweldloos Verzet en heeft inzicht in het protocol voor ouders en de interventiegebieden.

- De student kan een aantal acties van Geweldloos Verzet uitvoeren.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
WPO Presentatie bepaalt 25% van het eindcijfer

ZELF Paper bepaalt 75% van het eindcijfer

Binnen de categorie WPO Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Presentatie met een wegingsfactor 25 en aldus 25% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Presentatie van schriftelijk rapport over de diagnostische fase, het handelingsplan, de aanbevolen methodiek/behandeling en verantwoording van het handelingsplan/methodiek gekozen in functie van de casus waarover diagnostiek werd gepleegd.

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk rapport met een wegingsfactor 75 en aldus 75% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Schriftelijk rapport over de diagnostische fase, het handelingsplan, de aanbevolen methodiek/behandeling en verantwoording van het handelingsplan/methodiek gekozen in functie van de casus waarover diagnostiek werd gepleegd.

Aanvullende info mbt evaluatie

Schriftelijk rapport over de diagnostische fase, het handelingsplan, de aanbevolen evidence-based methodiek/behandeling en verantwoording van het handelingsplan/methodiek gekozen in functie van de casus waarover diagnostiek werd gepleegd (75%) en presentatie daarvan (25%).

Procedure 2e zit: nieuwe beoordeling

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting klinische psychologie