3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4011118FNR voor alle studenten in het 1e semester met een gespecialiseerd master niveau.
- Handelingsgerichte en wetenschappelijke assessment van een psychopathologische probleem of een problematische opvoedings- of onderwijsleersituatiesituatie bij een minderjarige
- Componenten van diagnostische verslaggeving
- Componenten van handelingsplanning
- SMART doelen formuleren
- Evaluatietechnieken (m.i.v. het kiezen van adequate (psychodiagnostische) instrumenten, ...)
- Evidence-based behandelingmethoden en interventies bij jongeren, adolescenten en gezinnen
-Verschillende niveaus van argumentatie voor het handelingsplan
- gesprektechnieken bij zeer moeilijk bespreekbare problemen zoals verwaarlozing en mishandeling
- motiverende gesprektechnieken
- grenzen van hulpverlening en overwegingen m.b.t. het spanningsveld tussen vrijwillige en gedwongen hulpverlening
- waarde van clienttevredenheidsmetingen
- basisopleiding Geweldloos Verzet
Niet van toepassing
De student kan:
- Bij een reële casus (aanvullend) (onderkennend, classificerend, handelingsgericht) diagnostisch onderzoek gebaseerd op het hypothesetoetsend model verrichten.
- op basis van dit onderzoek een integratief beeld opstellen en een voorstel inzake behandeling/begeleiding formuleren
- Een handelingsplan opstellen
- Een handelingsplan evalueren (m.i.v. het kiezen van adequate (psychodiagnostische) instrumenten, ...)
- Het handelingsplan motiveren en beargumenteren op 3 niveaus (indicatiestelling, theoretisch en wetenschappelijk, de 5 B's)
De student kan:
- praten met een mishandelende ouder over de mishandeling
- een mishandelende ouder motiveren zich te laten begeleiden
- de grenzen van de vrijwillige hulpverlening (in het belang van de minderjarige) aanduiden
- De student kent het model van Geweldloos Verzet en heeft inzicht in het protocol voor ouders en de interventiegebieden.
- De student kan een aantal acties van Geweldloos Verzet uitvoeren.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
WPO Presentatie bepaalt 25% van het eindcijfer
ZELF Paper bepaalt 75% van het eindcijfer
Binnen de categorie WPO Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:
Schriftelijk rapport over de diagnostische fase, het handelingsplan, de aanbevolen evidence-based methodiek/behandeling en verantwoording van het handelingsplan/methodiek gekozen in functie van de casus waarover diagnostiek werd gepleegd (75%) en presentatie daarvan (25%).
Procedure 2e zit: nieuwe beoordeling
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting klinische psychologie