3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4011232DNR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep en betrokken faculteiten/vakgroepen
Elektriciteit
Elektrotechniek-Energietechniek
Elektronica en Informatica
Onderwijsteam
Peter Van Den Bossche (titularis)
Hichem Sahli
Valéry Ann Jacobs
Leo Van Biesen
Onderdelen en contacturen
24 contacturen Hoorcollege
12 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

1. rationale: (L. Van Biesen)

Algemene inleiding tot de automatische navigatie. Kort historisch perspectief (Welke middelen werden in de loop van de geschiedenis van de mensheid aangewend om plaatsbepaling te bekomen en te navigaren? Hoe werd een gegist bestek bereikt?). Inleiding tot de geodesie en aangewende kaartprojectiesystemen in de navigatie (Latitude en Longitude. Motivatie van de nautische mijl en knoop. Mercator en Lambertprojecties. Referentie ellipsoïdes en datum, WGS84).

2. Segmenten: (L. Van Biesen)
De 4 verschillende segmenten in automatische navigatie worden ingeleid en met mekaar vergeleken (Luchtvaart, Zeevaart, Landnavigatie en Ruimtevaart)

3. Plaatsbepalingstechnieken: (L. Van Biesen)
Korte inleiding (herhaling) van voortplanting van radiogolven (algemene electromagnetische voortplanting, antennes, voortplantingsmethodes zoals grondgolf, ionosferische voortplanting, optische zicht). Meetmethodes opgedeeld in 4 klassen (hoekrichtingsmethodes, fazemetingen, signaalsterkte metingen, tijdsmetingen). Opheffen van ambiguïteiten (met als voorbeeld GPS), hyperbolische plaatsbepalingsmethodes. Localisatie via cellulaire netwerken (GSM, UMTS).

4. Radionavigatie: (L. Van Biesen)
Gebruik in lucht- en zeevaart en in continentale navigatie van radiobakens, Decca, Loran-C. Radar. Foutmarges en toepassingsvelden (Air T, Cell-ID, Location Based Services).

5. Satellietnavigatie: (L. Van Biesen)
Studie van GPS en Differentiële GPS. GLONASS, EGNOS, WAAS, Galileo en GPS-III.

6. Landingssystemen: (L. Van Biesen)
Begeleidingstechnieken voor de automatische landing van vliegtuigen: VOR, ILS, microwave-landingssysteem.

7. Cellulaire radio en navigatie: (L. Van Biesen)
Localisatie a.d.h.v. cellulaire radio. Toepassing op GSM. Mogelijkheden in 3G mobilifonie (UMTS, Cel-ID, Location Based Services).

8. Landnavigatie: (L. Van Biesen)
Problemen bij gebruik van satellietpositionering en cellulaire radio in stedelijke gebieden (urban canyon navigatie). Methodes en sensoren voor gegist bestek (ABS, gyroscopen, accelerometers).

9. Intelligente voertuigen: (H. Sahli)
Beeldverwerking, line tracking, traffic control, positioning, anti-collision,...

Bijkomende info

De hieronder vermelde informatie is niet meer actueel en moet bijgewerkt worden. Gelieve tijdelijk de studiedeelfiche 009100 te raadplegen en de (hoofd)titularis(sen) te contacteren.

 

Verdere informatie over de vakgroep, onderzoeksprojecten e.d. kan gevonden worden op de volgende URL:

http://www.vub.ac.be/elec/
http://www.etro.vub.ac.be/ Eigen voorbereide, zeer complete en jaarlijks bijgewerkte nota's worden aan de studenten aangeboden.

Aanvullend studiemateriaal:
De cursus bevat een referentielijst met basiswerken en meer gespecialiseerde boeken. Deze boeken, maar ook proceedings, journals e.d. zijn beschikbaar in de bibliotheken van de vakgroepen ELEC en ETRO en kunnen aan de studenten uitgeleend worden.

Leerresultaten

Algemene competenties

De hieronder vermelde informatie is niet meer actueel en dient bijgewerkt te worden. Gelieve tijdelijk de informatie vermeld onder studiedeelfiche 009100 te raadplegen alsook de (hoofd)titularis(sen) te contacteren.

 

- Doelstellingen

Deze cursus beoogt studenten in de ingenieurswetenschappen vooreerst een duidelijke inleiding te verschaffen aangaande de navigatie, in de meest brede zin gesteund op historische ontwikkeling. Dit houdt in dat de basiskennis voor de wiskundige en geografische beschrijvingen hiertoe herhaald worden en dat vervolgens de theorie van de navigatie (op land, zee en in de ruimte) grondig ontplooid en bestudeerd wordt. Via voorbeelden uit de praktijk in diverse navigatiedomeinen is het de bedoeling de student vertrouwd te maken met het toepassen van de concepten en theoretische bevindingen. Vervolgens worden de meest recente technologieën theoretisch uitgewerkt en door praktische voorbeelden, met inbreng en vaardigheden van de studenten via de WPO, gestaafd en beproefd. Na het volgen van dit college moet de student in staat zijn om een gegist bestek voor te stellen, de onzekerheden hierop te kunnen bepalen en, naargelang het toepassingsveld, positie- en bewegingssensoren te kunnen voordragen, correctie- en verwerkingsalgoritmes te kunnen aanduiden en fuseringsmethodes en netwerking te kunnen analyseren. Bij het belichten van automatische navigatie en de introductie van intelligentie wordt de klemtoon uiteraard bij de voertuigen geplaatst.

- Eindtermen en examenvereisten

Dit opleidingonderdeel draagt bij tot algemene eindcompetenties van de academische Master in de Ingenieurswetenschappen.

De student zal in staat zijn om verworven kennis en probleemoplossende vermogens toe te passen binnen de multidisciplinaire contekst van navigatie voor personen (wandelaars), voertuigen, treinen, de scheepvaart en de luchtvaart.

Bij het plannen en simuleren van GNSS zal de student oordelen kunnen formuleren die rekening houden met sociaal maatschappelijke en ethische verantwoordelijkheden, om alzo duurzame oplossingen te kunnen voorstellen.

De student zal via WPO opdracht getraind worden in het overbrengen van zelf vergaarde kennis, motieven en overwegingen op een publiek van specialisten.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • examen met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Examenmoment 1ste zittijd:

    - mondeling examen L. Van Biesen: 20% (niet overgedragen naar 2e zit)
    - mondeling examen H. Sahli 20% (niet overgedragen naar 2e zit)
    - practica: verslagen 60% (onmiddellijk overgedragen naar 2de zit)


    Examenmoment 2de zittijd:

    Partim L. Van Biesen and H. Sahli:
    - mondeling examen L. Van Biesen: 20%
    - mondeling examen H. Sahli 20%
    - practica: verslagen 60% (onmiddellijk overgedragen van 1ste zit)

Aanvullende info mbt evaluatie

Consulteer voorlopig de beschrijving bij studiedeelfiche ID009100 en contacteer de (hoofd)titularis(sen).

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de ingenieurswetenschappen: toegepaste computerwetenschappen: Standaard traject