3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4011323FER voor alle studenten in het 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.
Tesamen volgen met of al geslaagd zijn voor klinische biologische psychologie.
In het OO Gevalstudies in de Klinische Biologische Psychologie wordt specifieke aandacht besteedt aan slaap en slaapstoornissen.Vanuit de klinische realiteit blijkt dat slaapstoornissen ubiquitair zijn (+/-40.75%; Hombali et al., 2019) bij patiënten met psychiatrische/psychologische aandoeningen (angst- en stemmingsstoornissen, PTSD, verslavingsproblematieken, …). De klinisch psycholoog die in de praktijk belandt, zal in ongeveer 1 op de 2 gevallen geconfronteerd worden met patiënten met comorbide slaapklachten. Een voldoende kennis van de biologie van slaapstoornissen, de opsporing ervan en een begrip van hun behandelingsstrategieën is dus cruciaal om een patiënt te kunnen bijstaan in het 24u-verloop van zijn/haar klachtenpatroon. Als fysiologisch verschijnsel dat haast een derde van het leven van een menselijk organisme omvat, en als apart erkend klinisch domein (circa 85 erkende slaapstoornissen volgens de ICSD-3) verdient slaap als transdiagnostisch fenomeen een belangrijke plaats in het curriculum van de klinische psycholoog, en dient als essentieel onderdeel in de opleiding biologische psychologie gezien te worden.
Tijdens de HOC worden de basisprincipes van slaap-waakregulatie in detail overlopen vanuit fysiologisch en gedragsmatig standpunt. Vaak voorkomende slaapstoornissen (slaapgerelateerde ademhalingstoonissen, motorische stoornissen, insomnie, …) worden behandeld waarbij diagnostische criteria, essentiële kenmerken, behandelprocedures, etc toegelicht worden, steeds vanuit het standpunt van de (klinisch) psycholoog. Er wordt specifieke aandacht besteed aan insomnie en de behandeling ervan. Eventuele gastlessen kunnen georganiseerd worden rond specifieke gerelateerde thema’s zoals chronische pijn en slaap, verslavingsproblematiek, fytotherapie, …).
Tijdens de WPO’s krijgen studenten ofwel 1) de kans om onder supervisie (participerend) groepssessies cognitieve gedragstherapie voor insomnie (CBT-I) te observeren ofwel 2) zelf een casus te presenteren aan hun medestudenten en hierover te reflecteren. Casussen kunnen bijv. aangebracht worden vanuit de eigen praktijk (stage) of via de docent/experten. De nadruk ligt hierbij op het kunnen formuleren van grondige hypothesen, die gestaafd worden aan de hand van relevante literatuur en via geschikt testmateriaal en/of -procedures. Op basis hiervan wordt een integratief besluit getrokken en voorstel tot behandeling/doorverwijzing geformuleerd.
Digilessen van vorige academiejaren blijven ter beschikking. Therapiesessies worden niet opgenomen, aanwezigheid tijdens deze sessies is sterk aanbevolen.
Voor het bijwonen van de therapiesessies dient een non-disclosure form ingevuld te worden om de privacy van de patiënten te vrijwaren.
Taught in Dutch.
The professor/holder can decide to teach in English if there are registrations of non-Dutch speaking students for the course (see learning agreements of incoming Socrates-exchange-students).
De student vergaart kennis en inzicht in de neurobiologische mechanismen van verschillende slaapstoornissen en kan deze koppelen aan (comorbide) symptomen, gedrag en cognities.
De student herkent op basis van de theorie kenmerken, classificatie, prevalentie en gevolgen van vaak voorkomende slaapstoornissen.
De student kan het gebruikte diagnostisch materiaal (slaapdagboek, vragenlijsten, …) scoren en de resultaten ervan interpreteren om een geïntegreerd behandelplan te komen.
De student kan aan de hand van een casusbeschrijving probleemgebieden identificeren, slaapgerelateerde aandoeningen diagnosticeren en valkuilen in het therapeutisch traject identificeren.
De student verkrijgt inzicht in de comorbiditeit van slaapstoornissen in de psychologische (klinische) praktijk en kan een adequaat voorstel tot behandeling of doorverwijzing formuleren.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Verslag bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie ZELF Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:
Klinisch (reflectie)verslag op basis van casus (op 100% van het eindresultaat): ingericht als individuele of groepstaak (afhankelijk van de groepsgrootte).
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting klinische psychologie