3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4011336FNR voor alle studenten in het 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.
Om zich te kunnen inschrijven dienen studenten stage te lopen of stage gelopen te hebben of over voldoende klinische ervaring te beschikken vanuit eerdere studies/jobs (Deze ervaring dient aangetoond te worden in een gesprek met de docent).
Volgende thema's komen in de lessen aan bod:
uitleg taak en wijze van examineren, fasen in het behandelproces, intake en anamnese, goede gespreksvoeringstechnieken, herkennen van psychiatrische ziektebeelden, herkennen van persoonlijkheidsstoornissen, de diagnostische cyclus in de praktijk, het (psycho)diagnostisch verslag, evidence-based practice.
Aan de hand van dossiers uit de klinische praktijk oefenen de studenten vaardigheden in om te komen tot een hypothetische probleemsamenhang.
De studenten krijgen de gelegenheid om aan de hand van concrete dossiergegevens en video's uit de praktijk diagnose-en indicatiestelling te oefenen.
Doel: komen tot evidence-based practice als scientist practitioners
Voor meer uitleg: eva.dierckx@vub.be
De lessen zijn onder andere gebaseerd op:
- handboek: Van Deth, R. (2019). Psychiatrie: van diagnose tot behandeling. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum (notities en ppt, beschikbaar op Canvas)
- handboek: Sprey, A. (2017). Praktijkboek persoonlijkheidsstoornissen: diagnostiek, cognitieve gedragstherapie en therapeutische relatie. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum (notities en ppt, beschikbaar op Canvas)
- Video: Psychopathologie (Open Universiteit)
- DVD: Psychologische Gespreksvoering (Lang, G. & van der Molen H. T.; Erasmus Universiteit Rotterdam)
- Casusmateriaal vanuit de praktijk (test-en achtergrondgegevens)
- Presentaties van de door de studenten gebrachte casussen
- ....
Aanvullend studiemateriaal:
Het studiemateriaal met betrekking tot de opleidingsonderdelen die vermeld staan bij de prerequisites.
Studenten moeten in staat zijn om bij verschillende ziektebeelden (psychopathologieën bij volwassenen) te komen tot een goede diagnose, indicatiestelling en prognose; dit door middel van een adequate keuze van testinstrumenten en integratie van testresultaten in een logische probleemsamenhang.
Studenten moeten in staat zijn om behandelplannen op te stellen en aanbevelingen voor therapie te geven.
Studenten dienen een goed evenwicht te vinden tussen evidence-based en practice-based werken.
Studenten moeten komen tot zelfstandig denken, gebruik makend van inzichtelijke kennis en een kritisch denkvermogen en rekening houdend met de beroepspraktijk, daarbij de rol aannemend van scientist-practitioner.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 50% van het eindcijfer
ZELF Groepswerk bepaalt 50% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:
Het examen bestaat uit 2 delen:
(1) Groepstaak waarin een casus vanuit de praktijk wordt voorgesteld (verschillende fasen in het behandelproces: intake, hypothesevorming, diagnosestelling, aanwijzingen voor therapie en psychodiagnostisch verslag) (50%)
- Mondelinge presentatie: 20% (4 van de 20 punten)
- Schriftelijk verslag: 30% (6 van de 20 punten)
(2) Mondeling examen met uitgebreide schriftelijke voorbereiding waarin een door de docent aangebrachte casus moet worden behandeld (uitgaande van dossiergegevens wordt van de student verwacht dat hij/zij een onderbouwde hypothese m.b.t. diagnose en indicatiestelling kan formuleren)
- Mondeling examen casus: 50% (10 van de 20 punten)
Deelcijfers (vanaf min. 10/20) mogen overgedragen worden van 1ste naar 2de zittijd en mogen max. 2 academiejaren overgedragen worden.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting klinische psychologie