3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 3 met studiegidsnummer 1023677ANW voor werkstudenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Dit opleidingsonderdeel is enkel toegankelijk voor werkstudenten.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Klinische- en Levenslooppsychologie
Onderwijsteam
Nathalie Heurckmans
Imke Baetens (titularis)
Kim Coenraets
Sarah Brantegem
Pieter Govaerts
Onderdelen en contacturen
8 contacturen Hoorcollege
12 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
26 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In deze verkorte vorm (3ECTS) wordt een eerste inleiding in basiskaders en theorieën van psychologische gespreksvoering en interactionele vaardigheden besproken. In het WPO worden vaardigheden op vlak van psychologische gespreksvaardigheden en interactionele vaardigheden ingeoefend via rollenspelen, skills lab en opdrachten. Bovendien wordt een grote klemtoon gelegd op reflectieve vaardigheden ten aanzien van eigen gespreks-/interactionele vaardigheden en jouw positie als hulpverlener.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides en teksten, Canvas
Bijkomende info
De leerstof omvat:
1. Powerpoint (incl handouts) HOC en WPO
2. Alle aanvullende college/seminarie-informatie.
Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting:

DAGSTUDENTEN:
HOC: 8 uur (4 x 2 uur)
WPO: 12 uur ( 4 x 3 uur)
ZELF: 26 uur (portfolio opdrachten en take home examenvideo)

WERKSTUDENTEN:
HOC: 8 uur (6 x 2 uur lesopnames en 1x online Q&A)
WPO: 12 uur (4 x 3 uur)
ZELF: 26 uur (portfolio opdrachten en take home examenvideo)

Verplichte aanwezigheid WPO vanaf eerste les-week
Leerresultaten

Algemene competenties

1. De student kan de theoretische interpretatiekaders van gespreks- en interactionele vaardigheden beschrijven.
2. De student kan de gespreks- en interactionele vaardigheden herkennen.
3. De studenten kunnen de gespreks-en interactionele vaardigheden toepassen.
4. De student kan een persoonlijke reflectie maken over zijn eigen gespreks- en interactionele vaardigheden en over zichzelf als klinisch psycholoog

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examenvideo met verslag met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Examenvideo met reflectieverslag

Aanvullende info mbt evaluatie

Voorwaarden:

- Studenten moeten op elk onderdeel minimaal 50% (onafgerond) halen om te slagen voor dit vak. Als je een onvoldoende haalt voor één van de onderdelen, krijg je het laagste deelpunt (altijd naar beneden afgerond) als eindcijfer.


- Praktijkexamen: bestaat uit participatie, examenvideo met reflectieverslag en reflectieopdrachten.

· Participatie: aanwezigheid en actieve deelname aan WPO’s. Aanwezigheid vanaf het eerste WPO is verplicht, en noodzakelijk om te kunnen slagen op dit opleidingsonderdeel. Het is niet meer mogelijk om deel te nemen aan dit vak na de start van WPO1. Het niet respecteren van de verplichte aanwezigheid resulteert in een ‘afwezig’ voor dit onderdeel alsook een ‘afwezig’ als eindcijfer. Omwille van de aard van dit opleidingsonderdeel wordt het aantal examenkansen beperkt tot één.

· Examenvideo met reflectieverslag: het niet voldoen aan de deadlines voor indienen van opdrachten resulteert in een ‘afwezig’ voor dit onderdeel alsook een ‘afwezig’ als eindcijfer.

· Reflectieopdrachten: het niet voldoen aan de deadlines voor indienen van opdrachten resulteert in een ‘afwezig’ voor dit onderdeel alsook een ‘afwezig’ als eindcijfer.

- Indien de student in eerste zittijd voor examen, reflectieopdrachten en/of examenvideo met reflectieverslag minstens 50% (onafgerond) behaalt, wordt het deelcijfer voor dit onderdeel automatisch overgedragen naar de tweede zittijd. Indien de student in eerste zittijd een score lager dan 50% (onafgerond) behaalt op reflectieopdrachten, wordt een herwerking van de opdrachten of worden nieuwe opdrachten voorzien.


- Voor het opleidingsonderdeel participatie wordt het punt automatisch overgedragen, hiervoor is geen tweede zittijd voorzien. Wat de portfolio betreft, omvat de tweede zittijd een herwerking/aanvulling van de portfolio. Wat de examenvideo betreft, omvat de tweede zittijd het maken van een geheel nieuwe examenvideo.

- Omwille van de aard van het opleidingsonderdeel participatie, wordt het aantal examenkansen voor dit onderdeel beperkt tot één en wordt het punt van dit onderdeel uit de eerste zittijd automatisch overgedragen naar de tweede zittijd. Er wordt dus geen tweede zittijd voorzien voor dit onderdeel.

- Het is niet mogelijk om deelcijfers over te dragen naar een volgend academiejaar.

-Het gebruik van generatieve AI binnen dit opleidingsonderdeel is:

· toegestaan om te ondersteunen bij de vormgeving van de taken (bv. structureren van teksten, spelling- en grammatica-controle). Elk gebruik van generatieve AI moet op een passende manier worden aangegeven en geciteerd (gebruik APA stijl);

· niet toegestaan bij de inhoud van de taken (zoals het opstellen van focuspunten, plannen, ...)

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Arbeids- en Organisatiepsychologie
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Klinische psychologie
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de gedragswetenschappen: Psychologie
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel arbeids- en organisatiepsychologie
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel klinische psychologie