6 ECTS credits
176 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 2012079BNW voor werkstudenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.
Het doel van dit opleidingsonderdeel is kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes bij te brengen inzake de rol van de gerontoloog als beginnend onderzoeker. Dit opleidingsonderdeel geeft tevens een inhoudelijke aanzet voor de masterproef.
Het opleidingsonderdeel bestaat uit HOC, WPO (interactieve lessen) en zelfstandig werk.
HOC:
- Basisprincipes systematisch literatuuronderzoek, verschil systematische review-narratieve review
- Systematiek formuleren van vraagstellingen naar wetenschappelijke evidentie, PICO-methode
- Principes, vocabularium en werking databases PubMed, Web of Knowledge, PsychINFO
- Beoordelingscriteria wetenschappelijke literatuur
- Onderzoeksdesigns, bijhorende data-analyse, implicaties voor proefopzet
- Opzet wetenschappelijk onderzoek, stappenplan, ethische overwegingen, berekening steekproefgrootte
WPO:
- onder de vorm van workshops werken de studenten opdrachten uit ten aanzien van systematisch literatuuronderzoek en opstellen onderzoeksprotocol, onder begeleiding van de docent
- studenten bespreken samen hun vorderingen inzake systematisch literatuuronderzoek en opstellen onderzoeksprotocol, en geven feedback aan elkaar
- problemen die studenten ondervinden bij het schrijven van hun eindproducten worden klassikaal besproken
- studenten leren een ppt-presentatie maken en verzorgen rond een systematisch literatuuronderzoek en een onderzoeksprotocol.
ZELF:
- de student werkt zelfstandig onder begeleiding van de promotor en een AAP GERO een literatuurstudie en onderzoeksopzet uit.
- de student beschikt over een zelfstudiehandleiding (verkrijgbaar op het digitale teleleerplatform van de VUB) aan de hand waarvan hij de WPO en HOC voorbereidt
Begeleidende teksten, zelfstudiehandleiding en templates voor de verslagen worden ter beschikking gesteld op het digitale teleleerplatform van de VUB.
Het doel van dit opleidingsonderdeel is kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes bij te brengen inzake de rol van de gerontoloog als beginnend onderzoeker. Dit opleidingsonderdeel geeft tevens een inhoudelijke aanzet voor de masterproef.
De student is in staat om:
- een gerontologisch/geriatrisch onderzoeksprobleem te detecteren en te vertalen naar een onderzoeksvraag;
- op basis van een onderzoeksvraag op een sytematische manier wetenschappelijke en internationale literatuur op te zoeken en te beoordelen;
- vanuit een gerontologisch/geriatrisch perspectief de relevante literatuur te interpreteren en hiervan een beknopt wetenschappelijk verslag te maken;
- op basis van een onderzoeksvraag een gepast onderzoeksopzet uit te werken.
-De voorbereiding masterproef leidt tot een systematische review en een onderzoeksprotocol.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Masterproef bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Masterproef dient men volgende opdrachten af te werken:
- In het begin van het academiejaar zullen de themata voor masterproeven voorgesteld worden door de promotoren. Idealiter selecteert de student een thema uit deze lijst en neemt hij contact op met de promotor voor de inhoudelijke begeleiding.
- Eerste week na de wintervakantie: indienen van het systematisch literatuuronderzoek bij de titularis; dit wordt voorzien van een score en feedback door de promotor; deze beoordeling telt mee voor 1/8 van het eindcijfer
- Eerste week na de lentevakantie: indienen van het onderzoekprotocol;bij de titularis; dit wordt voorzien van een score en feedback door de promotor, deze beoordeling telt mee voor 1/8 van het eindcijfer
-1e dag van de blokweek van de 2e examenperiode: indienen finale versie systematische review en onderzoeksprotocol. In de examenperiode presenteert de student de systematische review en het onderzoeksprotocol aan de hand van een power-point presentatie (max. 2x 5minuten). De presentatie en de finale manuscripten worden beoordeeld door de titularis of OAP, deze beoordeling telt mee voor 3/4 van het eindcijfer.
Beoordeling tweede zittijd:
-Aanvang 2e zittijd: de student levert nieuwe werkstukken (2) in betreffende het systematische literatuuronderzoek én het onderzoeksprotocol, samen met de beoordeling van de promotor (cfr eerste zittijd, deze beoordeling telt mee voor 2x 1/8 van het eindcijfer). In de examenperiode presenteert de student de systematische review en het onderzoeksprotocol aan de hand van een power-point presentatie (max. 2x 5minuten). De presentatie en de manuscripten worden beoordeeld door de titularis of OAP, deze beoordeling telt mee voor 3/4 van het eindcijfer.
Om te kunnen slagen voor dit OO dient de student een voldoende cijfer te behalen op zowel de systematische review (totaal score docent + score promotor >9/20) als op het protocol (totaal score docent + score promotor >9/20) afzonderlijk. Bij een onvoldoende op één van beide delen, wordt het eindcijfer het laagste deelcijfer.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Schakelprogramma Master of Science in het management, zorg en beleid in de gerontologie: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in het management, zorg en beleid in de gerontologie: Standaard traject