6 ECTS credits
160 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 2012088BNW voor werkstudenten in het 2e semester
met een verdiepend bachelor niveau.
- Semester
- 2e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Geneeskunde en Farmacie
- Verantwoordelijke vakgroep
- Gezondheidswetenschappen
- Onderwijsteam
- Koen Putman
(titularis)
Amber Werbrouck
- Onderdelen en contacturen
- 26 contacturen Hoorcollege
20 contacturen Werkvormen en Praktische Oef.
160 contacturen Zelfwerk en -studie
- Inhoud
Dit opleidingsonderdeel omdat zowel micro-economische aspecten (toegepast binnen de gezondheidszorg) alsook gezondheidseconomische aspecten.
Volgende aspecten komen aan bod binnen het luik micro-economie, toegepast binnen de gezondheidszorg:
- Algemene micro-economische begrippen
- Vraag en aanbod
- Martkwerking (bv. perfecte marktwerking, monopolie)
- De rol van verzekering binnen de gezondheidszorg
Volgende aspecten komen aan bod binnen het luik gezondheidseconomische evaluaties:
- Basisprincipes en algemene begrippen
- Basisaspecten van een kostenanalyse
- Meten en waarderen van effecten
- Economische evaluatie aan de hand van besliskundige modellen (beslisbomen & Markov modellen)
- Bepalen, rapporteren en interpreteren van onzekerheid in gezondheidseconomische evaluaties
- Budget impact analyses
- De beperkingen van quality-adjusted life years (QALY)
- Belgische richtlijnen inzake gezondheidseconomische evaluaties
- Gezondheidseconomische evaluaties: rol binnen health technology assessments (HTA)
- Kritisch beoordelen van gezondheidseconomische evaluaties
De theoretische aspecten hierin worden inzichtelijk gemaakt door telkens voorbeelden te gebruiken die dicht aanleunen bij de gezondheidszorg. Daarnaast worden er werkcolleges aangeboden waarbij verschillende aspecten uit de hoorcolleges aan bod komen. Voor deze werkcolleges is een basiskennis van Microsoft Excel sterk aangeraden. Aanvullende informatie en zelftesten zijn beschikbaar op Canvas om eigen kennis en inzichten te testen.
- Studiemateriaal
- Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides en oefeningen Formatieve toetsen (optioneel)
- Bijkomende info
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
- Leerresultaten
-
Algemene competenties
ALGEMENE COMPETENTIES
- De student begrijpt de micro-economische aspecten inclusief schaarste, opportuniteitskost, productiemogelijkheden, pareto-efficientie, utiliteit, marge, productiefuncties, kostenfuncties, vraag, aanbod, marktevenwicht, marktwerking, monopolie, verwachte waarde en kan deze vertalen naar concrete toepassingen binnen de gezondheidszorg.
- De student begrijpt de basisprincipes van de gezondheidseconomie en de gezondheidseconomische methodes, inclusief doelmatigheid, de verschillende types van gezondheidseconomische evaluaties, incrementele kosteneffectiviteits ratio (IKER), quality-adjusted life years (QALY), kosten, effecten, perspectief, tijdshorizon, verdisconteren en kan deze vertalen naar concrete toepassingen binnen de gezondheidszorg.
- De student is in staat verschillende methodes voor een gezondheidseconomische evaluatie te onderscheiden, inc. trial-based vs. model-based evaluaties, en Markoc modellen vs. beslisbomen
- De student kan een gezondheidseconomische evaluatie conceptueel en praktisch uitwerken en daarvoor de gepaste methoden toe te passen en te interpreteren.
- De student is in staat gezondheidseconomische evidentie (bv. een wetenschappelijke publicatie) te synthetiseren, kritisch te beoordelen, te becommentariëren en de translatie te maken naar de Belgische context.
- De student kan kritisch reflecteren over de geziene principes, en kent ook de beperkingen van enkele gezondheidseconomische concepten, zoals QALY.
- De student kan de rol van een gezondheidseconomische evaluatie kaderen binnen het grotere geheel van wetenschappelijke evidentie die nodig is om de onderbouwde beleidsmatige en management-gerelateerde beslissingen te nemen in de gezondheidszorg.
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
- Examen
met een wegingsfactor 1
en aldus 100% van het totale eindcijfer.
- Aanvullende info mbt evaluatie
De evaluatie bestaat uit een schriftelijk examen (gesloten boek) waarbij zowel theoretische aspecten worden getoetst, oefeningen worden opgelost en een kritische reflectie wordt gemaakt over een gezondheidseconomische evaluatie.
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor management en beleid van de gezondheidszorg
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Schakelprogramma Master of Science in het management en het beleid van de gezondheidszorg: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Science in het management, zorg en beleid in de gerontologie: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in het management, zorg en beleid in de gerontologie: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in het management en het beleid van de gezondheidszorg: Standaard traject