3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1012321ANR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Neen
Inschrijvingsvereisten
Omwille van specifieke risico’s en veiligheidsredenen, moet je geslaagd zijn voor 'Anatomie van het bewegingsstelsel', 'Anatomie, fysiologie en pathofysiologie van zenuwstelsel en zintuigen' en 'Anatomie van organen en embryologie' alvorens dit opleidingsonderdeel te kunnen opnemen. Om te kunnen ingeschreven zijn als tutor moet men tevens geselecteerd worden na een gesprek waarin gepeild wordt naar motivatie en attitude.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Basis (bio-) medische wetenschappen
Onderwijsteam
Nicole Pouliart (titularis)
Jonathan Tresignie
Justine Loncke
Fréderick Garrousse
Onderdelen en contacturen
90 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

De student fungeert als tutor bij de praktische oefeningen en het zelfstandig werk van jongerejaars studenten voor de volgende opleidingsonderdelen: Anatomie van het Bewegingsstelsel OF Dissectie.

Het hoofddoel van deze cursus is om de ontwikkeling van "soft skills" te stimuleren (zie bij leerdoelen).

Bijkomende info

Geen

Leerresultaten

Algemene competenties

De tutor coacht een groep studenten bij het behalen van de doelstellingen van het praktisch werk waarvoor hij/zij de manager is. Het gaat daarbij om het behalen van de dissectieminima. De tutor stimuleert zijn groepsleden om adequaat voorbereidend werk te doen, zich correct te gedragen tijdens de activiteiten in de snijzaal, collegiaal samen te werken aan het   verwezenlijken van de dissectieminima en helpt hen om onvolkomenheden bij te werken. (Medisch deskundige, Professional, Communicator, Samenwerker, Manager)

Een tutor kan op een heldere en gestructureerde manier een demonstratie geven over anatomische structuren op modellen en dissectiestukken. (Professional, Communicator).

Zo nodig bemiddelt de tutor tussen de verschillende leden van hun groep en/of de onderwijsstaf. De tutor wordt hierin ondersteund door de titularis en de practicumcoördinator. (Professional, Communicator, Samenwerker, Manager)

De tutoren rapporteren op regelmatige basis over de progressie van hun groep aan de onderwijsstaf. (Manager, Communicator)

De tutor besteedt aandacht aan een veilige omgeving en de persoonlijke veiligheid in de snijzaal. (Gezondheidspromotor)

De tutor coacht de jongerejaars studenten op inhoudelijk vlak. (Medisch Deskundige, Professional, Communicator, Wetenschapper)

De tutor dient zijn kennis van anatomie te verdiepen, te beheersen en te kunnen overbrengen naar anderen.

Tutoren helpen de jongerejaars om op adequate en wetenschappelijk correcte manier om te gaan met informatiebronnen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Labowerk bepaalt 50% van het eindcijfer

ZELF Verslag bepaalt 25% van het eindcijfer

Andere bepaalt 25% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Labowerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • demonstratie dissectie met een wegingsfactor 2 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De studenten worden geëvalueerd op hun demonstratie van een toegewezen dissectie-regio op het einde van de dissecties

Binnen de categorie ZELF Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Verslag met een wegingsfactor 1 en aldus 25% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De studenten worden geëvalueerd op volledigheid van het reflectieverslag dat ingediend wordt voor de lentevakantie en op het einde van de dissecties. Tijdens het semester wordt het tussentijds verslag gebruikt om bij te sturen waar nodig en zijn feedbackgesprekken mogelijk

Binnen de categorie Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Peer assessment met een wegingsfactor 1 en aldus 25% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De tutor wordt via een peerassessment geëvalueerd door de jongerejaars studenten die door deze student-tutor werden begeleid

Aanvullende info mbt evaluatie

Dit opleidingsonderdeel wordt geëvalueerd op basis van de activiteiten tijdens het academiejaar. Deze evaluatie omvat:

  • Een reflectieverslag (20%)
  • Twee peerassessments door de jongerejaarsstudenten (20%)
  • De beoordeling van de demonstratie van een toegewezen regio (20%)
  • Het opstellen van de opdrachten doorheen het jaar dat door het onderwijsteam geëvalueerd wordt (20%) 
  • De begeleiding doorheen het jaar dat door het onderwijsteam geëvalueerd wordt (20%)

Details over de modaliteiten van deze onderdelen zijn beschikbaar via het leerplatform en worden grondig met de tutoren besproken.

Er wordt een gewogen gemiddelde van de verschillende onderdelen gemaakt op voorwaarde dat de student voor elk van de onderdelen minstens 50% haalt. Indien de student voor één van de onderdelen een cijfer lager dan 50% haalt, is het eindcijfer voor het gehele studiedeel gelijk aan het laagste cijfer. 

Een herkansing in 2de zittijd is voor geen enkel onderdeel mogelijk.    

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de geneeskunde: Standaard traject (6 jaar)