6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4012338ENR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Koen Lombaerts (titularis)
Karen Triquet
Shihua Li
Alexis Nouelle Joson
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
26 contacturen Practical exercises
90 contacturen Self study
Inhoud

Het opleidingsonderdeel biedt een verdiepend inzicht in theorieën en onderzoek op vlak van onderwijsinnovatie als een onderdeel van de onderwijswetenschappen. Centrale topics omvatten theorieën en -modellen voor onderwijsverandering, onderzoeksbenaderingen omtrent verandering in onderwijs, soorten innovaties, implementatiestrategieën, individuele disposities tegenover innovaties, voorbeelden van innovatieprojecten, onderzoek naar de factoren en voorwaarden om onderwijsverandering te implementeren, en de rol van change agents voor onderwijsvernieuwing.

Daarnaast wordt het concept zelfregulerend leren onderzocht als een fundamenteel element van onderwijsverandering. Theorieën en onderzoek over zelfregulerend leren worden besproken in relatie tot bestaande theorieën en -modellen voor onderwijsverandering.

Verder ontwikkelen studenten vaardigheden in het omzetten en implementeren van theoretische concepten en inzichten in concrete praktische oplossingen en in het rapporteren van deze inzichten (via human-centered design thinking methodologie).

Studiemateriaal
Cursustekst (Aanbevolen) :
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) :
Bijkomende info

Een deel van het opleidingsonderdeel gebeurt via online leerinhouden en begeleiding.

Leerresultaten

Algemene competenties

Het opleidingsonderdeel draagt bij tot de domeinspecifieke leerresultaten van de master onderwijskunde (zie overzichtsdocument). Studenten verwerven inzicht in veranderingsprocessen binnen onderwijscontexten en implementatieprocessen van vernieuwing in onderwijs.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 50% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling examen theorie met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Theorie

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Formatieve evaluatie met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

De eindbeoordeling wordt berekend op basis van het mondelinge examen (50%) en formatieve evaluatie tijdens het opleidingsonderdeel en een groepspaper (50%). Bij niet deelname aan een evaluatieonderdeel kan de student niet slagen voor het geheel van het opleidingsonderdeel en wordt het eindcijfer teruggebracht naar een onvoldoende (ten hoogste 9/20). Om te slagen voor het opleidingsonderdeel moet de student minstens het equivalent van 8/20 behalen voor alle onderdelen. Indien het eindcijfer toch een cijfer van 10 of meer op 20 zou zijn, maar voor één onderdeel van de evaluatie minder dan het equivalent van 8/20 werd behaald, wordt dit teruggebracht tot het hoogste niet-geslaagd cijfer (nl. 9/20).

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Master in de onderwijskunde: Standaard traject
Master in de agogische wetenschappen: profiel onderwijsagogiek
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)