6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4012338ENR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.
Het opleidingsonderdeel biedt een verdiepend inzicht in theorieën en onderzoek op vlak van onderwijsverandering en -innovatie als een onderdeel van onderwijskunde en pedagogische wetenschappen. Centrale topics omvatten theorieën en -modellen voor onderwijsverandering, onderzoeksbenaderingen omtrent verandering in onderwijs, soorten innovaties, implementatiestrategieën, individuele disposities tegenover innovaties, voorbeelden van innovatieprojecten, onderzoek naar de factoren en voorwaarden om onderwijsverandering te implementeren, en de rol van change agents voor onderwijsvernieuwing.
Daarnaast wordt het concept zelfregulerend leren bestudeerd als een fundamenteel element van onderwijsverandering. Theorieën en onderzoek over zelfregulerend leren worden besproken in relatie tot bestaande theorieën en -modellen voor onderwijsverandering.
Verder ontwikkelen studenten vaardigheden in het omzetten en implementeren van theoretische concepten en inzichten in concrete praktische oplossingen en in het rapporteren van deze inzichten in een wetenschappelijke paper.
Een deel van het opleidingsonderdeel gebeurt via online leerinhouden en begeleiding.
Het opleidingsonderdeel draagt bij tot de domeinspecifieke leerresultaten van de master onderwijskunde. Studenten verwerven theoretisch en praktisch inzicht in veranderingsprocessen en betrokken actoren binnen onderwijscontexten. Studenten zijn in staat om oplossingen te ontwerpen voor een concrete onderwijsverandering en kunnen rapporteren over hoe deze verandering geïmplementeerd kan worden in onderwijs.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 50% van het eindcijfer
Examen Andere bepaalt 50% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
De eindbeoordeling wordt berekend op basis van:
- Het mondelinge examen (50%) over de inhoud van het opleidingsonderdeel en een discussie omtrent de ingediende examen voorbereidingspaper.
- Formatieve evaluatie tijdens het opleidingsonderdeel en een examen voorbereidingspaper (50%).
Bij niet deelname aan een evaluatieonderdeel kan de student niet slagen voor het geheel van het opleidingsonderdeel en wordt het eindcijfer teruggebracht naar een onvoldoende (ten hoogste 7/20). Om te slagen voor het opleidingsonderdeel moet de student minstens het equivalent van 8/20 behalen voor alle onderdelen. Indien het eindcijfer toch een cijfer van 10 of meer op 20 zou zijn, maar voor één onderdeel van de evaluatie minder dan het equivalent van 8/20 werd behaald, wordt dit teruggebracht tot het hoogste niet-geslaagd cijfer (nl. 9/20).
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Master in de onderwijskunde: Standaard traject
Master in de agogische wetenschappen: profiel onderwijsagogiek
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)