6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4012354FNR voor alle studenten in het 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Koen Lombaerts (titularis)
Onderdelen en contacturen
22 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
92 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Het opleidingsonderdeel is georganiseerd volgens de principes van Community Engaged Research and Learning. Een project in samenwerking met een externe partnerorganisatie vormt het uitgangspunt voor het leren en leidt tot het toepassen de nieuw verworven kennis.

 

In een case-based aanpak wordt een complex praktijkprobleem geanalyseerd vanuit een inter-/transdisciplinair perspectief waarvoor oplossingen worden ontworpen rekening houdend met alle aspecten van het probleem en de randvoorwaarden van de gegeven praktijkcontext. Het werk bevat voldoende theoretische onderbouw en concrete toelichtingen, zodat het door een opdrachtgever vanuit een bestaande praktijkorganisatie kan worden geïmplementeerd.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Canvas modules
Bijkomende info

PowerPoint presentaties, teksten, artikelen, rapporten en video's worden via het leerplatform Canvas beschikbaar gesteld aan studenten.

Meer informatie m.b.t. de leerinhoud, het verplichte en optionele studiemateriaal, de studietijdberekening en de werkvormen (‘flipped classroom’) volgt tijdens de eerste les.

Het gebruik van generatieve AI is toegestaan, bijkomende details zullen worden gedeeld tijdens de lessen en via het Canvas cursusplatform. Elk gebruik van generatieve AI moet op een passende manier worden aangegeven. 

Ter ondersteuning van de colleges worden online leermodules aangeboden via Canvas.

Gastcolleges kunnen worden ingepland in het opleidingsonderdeel.  

Studenten worden aangemoedigd om actief deel te nemen tijdens de werkcolleges aan alle activiteiten en groepsdiscussies. 
 

Leerresultaten

Algemene competenties

Het opleidingsonderdeel draagt bij tot de opleidingsspecifieke leerresultaten van de Master Onderwijskunde. Meer specifiek betreft het de leerresultaten: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9 ,10 ,11, 12, 13, 14, 17 (zie overzicht opleidingsspecifieke leerresultaten van de Master Onderwijskunde)

 

Studenten zullen ook vakspecifieke leerresultaten behalen. Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:

  • Een literatuurstudie uit te voeren die bijdraagt tot een systematische analyse van een authentiek praktijkprobleem. 
  • Onderzoeksmethoden toe te passen om stakeholders te betrekken en diepgaande inzicht te verwerven in het praktijkprobleem. 
  • Een complex en authentiek praktijkprobleem te analyseren vanuit een inter- en transdisciplinair perspectief.
  • Vanuit de verworven inzichten doorheen de hele opleiding MSc. Onderwijskunde producenten (‘deliverables’) ontwerpen om bij te dragen tot een oplossing in het praktijkprobleem, rekening houdend met alle contextuele factoren. 
  • Hiervoor een projectvoorstel te schrijven en de ontworpen producten tijdens een pitch voor te stellen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Praktijk bepaalt 80% van het eindcijfer

Andere bepaalt 20% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Paper + presentatie met een wegingsfactor 80 en aldus 80% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Paper en presentatie projectvoorstel voor een publiek van deskundigen uit het werkveld (in groep met verplichte peer assessment)

Binnen de categorie Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Permanente evaluatie met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Permanente evaluatie tijdens het semester via meerkeuze test over de online leermodules (Canvas) en werkcolleges (individueel)

Aanvullende info mbt evaluatie

De eindbeoordeling bestaat uit:

  • -       Examen Praktijk (80%): Wetenschappelijke paper en presentatie aan een publiek van experten uit het werkveld (in eenb projectgroep met verplichte peer assessment).
  •           Permanente Evaluatie (20%) tijdens het semester via een multiple choice test over de online leerinhouden en werkcolleges (individueel).

Studenten moeten op elk onderdeel minimaal 10/20 halen om te slagen voor dit vak. Als een onvoldoende wordt behaald voor één van de twee onderdelen, ontvangt de student het laagste deelpunt als eindcijfer. Het deelcijfer waarvoor de student slaagde in de eerste zittijd kan worden overdragen naar de tweede zittijd en hoeft niet opnieuw worden afgelegd.

In de tweede zittijd wordt het Examen Praktijk vervangen door een individuele opdracht volgens dezelfde eisen van de eerste sessie (details omtrent de procedure zijn beschikbaar op het Canvas leerplatform).

Het totaalcijfer van de student voor groepsactiviteten is niet noodzakelijk hetzelfde voor alle groepsleden. Het individuele cijfer is afhankelijk van een peer-evaluatie waarbij de individuele bijdrage van elke student wordt geëvalueerd, en kan worden bepaald op basis van de interactie met het docententeam.

De multiple-choice evaluatie wordt gequoteerd door positieve scoring met Hogere Cesuur.

In het geval van afwezigheid voor een van de onderdelen, zal de student een “Afwezig” krijgen als eindbeoordeling voor het gehele opleidingsonderdeel. Indien een opdracht niet wordt ingediend, ontvangt de student een “Afwezig” als eindbeoordeling voor het gehele opleidingsonderdeel.

Deelcijfers zijn niet overdraagbaar naar het volgende academiejaar.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de onderwijskunde: Standaard traject