6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1021953BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Free De Backer (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
154 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Grote maatschappelijke uitdagingen vragen om systeemveranderingen. Om de professionals van morgen te bekwamen in het aanpakken van deze uitdagingen, combineert dit opleidingsonderdeel inspirerende digitale modules rond projectmanagement en wicked challenges met een onmiddellijke toepassing op een complex praktijkprobleem aangereikt vanuit het werkveld. 

De cursus is georganiseerd volgens de principes van Community Engaged Research and Learning. Een project in samenwerking met een externe partnerorganisatie vormt de achtergrond voor het leren en tevens een gelegenheid om de nieuw verworven kennis toe te passen.

Een complex praktijkprobleem wordt geanalyseerd vanuit een inter-/transdisciplinair perspectief waarvoor oplossingen worden ontworpen rekening houdend met alle aspecten van het probleem en de randvoorwaarden van de gegeven praktijkcontext. Het werk bevat voldoende theoretische onderbouw en concrete toelichtingen zodat het door een externe partner zonder veel bijkomende uitleg kan worden geïnterpreteerd.

 
Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Online leermodules worden aan de studenten via het elektronisch leerplatform Canvas ter beschikking gesteld aangevuld met een zelf samen te stellen projectvoorstel (met wetenschappelijke bronnen) door de student in relatie tot hun praktijkprobleem.
Bijkomende info

Meer informatie m.b.t. het studiemateriaal volgt tijdens de eerste les.

Online leermodules worden aan de studenten via het elektronisch leerplatform Canvas ter beschikking gesteld en zijn het verplicht studiemateriaal. Ter ondersteuning van de online leermodules worden volgens een flipped classroom benadering begeleid ateliers aangeboden. 

De instructietaal is hoofdzakelijk Engels ten gevolge van samenwerking met internationale partnerinstellingen. Vragen tijdens het semester kunnen worden gesteld en beantwoord in het Nederlands of Engels. 

 

Leerresultaten

Algemene competenties

Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de volgende opleidingsspecifieke leerresultaten van de bachelor Agogische Wetenschappen (zie overzichtsdocument): 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 13, 18, 19, 20, 21.

Verder bereiken de studenten in dit opleidingsonderdeel de volgende vakspecifieke leerresultaten:

De student:

  • Kan concepten, theorieën en inzichten uit de aangereikte kaders (strategisch management, project management, transdisciplinariteit, wicked challenges, kritisch denken, systeemdenken, communicatievaardigheden) herkennen en inzichtelijk toepassen op actuele uitdagingen;
  • Kan een systematische analyse van een probleem uitvoeren via een interdisciplinair literatuuronderzoek;
  • Kan onderzoeksmethoden toepassen om via stakeholders een probleem te onderbouwen;
  • Kan een complex praktijkprobleem analyseren vanuit een transdisciplinair perspectief;
  • Kan deliverables voor een probleem ontwerpen rekening houdend met alle aspecten van het projectvoorstel en de contextuele omstandigheden;
  • Kan onder begeleiding over het project en de ontworpen deliverables op een heldere, wetenschappelijk verantwoorde wijze schriftelijk en mondeling rapporteren.
 
 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Praktijkopdracht bepaalt 80% van het eindcijfer

Andere bepaalt 20% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Paper/Pitch casus met een wegingsfactor 80 en aldus 80% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Paper en pitch projectvoorstel voor een publiek van deskundigen uit het werkveld (in groep, met peer assessment en evaluatie van samenwerking met partner en onderwijsteam).

Binnen de categorie Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Permanente evaluatie met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Permanente evaluatie tijdens het semester via meerkeuzevragen over online leermodules en bijhorende begeleide ateliers (individueel, zonder giscorrectie).

Aanvullende info mbt evaluatie

Studenten moeten in totaal, als gemiddelde van alle onderdelen, minimaal 10/20 halen om te slagen voor dit vak. Als je een voldoende hebt voor de permanente evaluatie, maar het gemiddelde van alle onderdelen niet minimaal 10/20 is, mag je dit deelcijfer waarvoor je in de eerste zittijd slaagde meenemen naar de tweede zittijd en hoef je het dus niet opnieuw af te leggen. 

In de eerste zittijd is het eindcijfer voor de praktijkopdracht (paper en pitch) niet noodzakelijk gelijk voor alle groepsleden. Het individueel cijfer is afhankelijk van een correctie door peer-evaluatie en evaluatie van de samenwerking met partner en onderwijsteam waarbij de individuele bijdrage geëvalueerd wordt. 

In de tweede zittijd wordt de paper van het projectvoorstel een individuele opdracht volgens dezelfde vereisten van de eerste zittijd. De pitch van het projectvoorstel wordt enkel uitgevoerd voor de titularis waarbij ook mondelinge vragen worden gesteld over de online leermodules. Studenten die participeerden aan de eerste zittijd werken individueel verder op hun projectvoorstel. Studenten die niet participeerden aan de eerste zittijd sturen een e-mail naar de docent (uiterlijk op 1 juli).

Als je voor ten minste één van de onderdelen afwezig bent, krijg je een "Afwezig" als eindcijfer voor het opleidingsonderdeel. 

De deelresultaten van de afzonderlijke opdrachten zijn niet overdraagbaar naar volgend academiejaar.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Sociale Agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Culturele Agogiek