12 ECTS credits
360 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4012413ENW voor werkstudenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend master niveau.
Het opleidingsonderdeel is samengesteld volgend de principes van blended learning en bestaat uit hoorcolleges (oa. flipped classrooms, kennisclips,...), interactieve lessen (responsie, Q&A,...) observatiestage (WPO) en zelfstandig werk.
Hoorcolleges:
Het concept van Active & Healthy Ageing wordt toegelicht. De bestaande wetenschappelijke evidentie voor interventiestrategieën ter promotie van Active & Healthy Ageing wordt besproken vanuit de verschillende dimensies van de Bio-Psycho-Sociale benaderingen.
De hoorcolleges worden ingevuld door de titularis, en aangevuld met expertcolleges door specifieke inhoudsdeskundigen.
Praktische oefeningen (WPO):
Organisatie praktische oefeningen:
Algemene bepalingen
De student dient voor elke discipline die binnen het opleidingsonderdeel aan bod komt praktijkervaring binnen de ouderensector op te doen.
Het betreft een observatiestage:
Gemiddeld wordt verwacht dat 1 dag observatiestage per discipline noodzakelijk is. Hierbij ligt de klemtoon NIET op niveau van verrichtingen, WEL op niveau van beheer/organisatie/implementatie. Dit wil zeggen dat de student de praktijksettings dient te observeren, kritisch te beoordelen en hiervan verslag uit te brengen. Doorheen de gehele oefening dient het "Masterniveau" streng bewaakt te worden. Hierbij dient de student de praktijksetting te spiegelen aan de huidige "State of the Art" binnen het betreffend domein.
De student is zelf verantwoordelijk voor het samenstellen van zijn/haar programma en kan kiezen voor verbreding of verdieping. Verbreding impliceert dat de student de verschillende disciplines losstaand van elkaar observeert en dus preferentieel in uiteenlopende contexten en op verschillende locaties. Het doel van verbreding is een zo ruim mogelijk overzicht krijgen van de organisatie van de disciplines binnen de ouderensector. Indien de student voor verdieping opteert zal rond een specifiek thema binnen de ouderensector de bijdrage van elke discipline geëvalueerd worden.
Praktische organisatie
Ondanks dat de producten op het einde van het academiejaar worden beoordeeld, zullen er tijdens het academiejaar tussentijdse deadlines zijn om bepaalde documenten op te laden op het teleleerplatform. Dit met als doel de student "on track" te houden voor het halen van de finale deadlines (zie verder). De deadlines voor het indienen van de gemotiveerde aanvraag en stagecontracten worden vastgelegd en gecommuniceerd tijdens het eerste inleidende hoorcollege; en gepubliceerd op het teleleerplatform van de VUB.
Alvorens met de praktische oefeningen kan gestart worden zal de student een gemotiveerde aanvraag indienen bij de titularis van het Opleidingsonderdeel Active Ageing. Deze aanvraag specificeert de keuze voor verbreding of verdieping en de daarbij horende persoonlijke leerdoelen. Na goedkeuring door de titularis werkt de student een concreet schema uit.
De student gaat zelfstandig op zoek naar de setting die het best overeenstemt met zijn/haar leerdoelen en legt zelf contact met potentiële begeleiders. Mits motivatie kan de student aan de titularis hulp vragen bij het identificeren van een geschikte setting. Samen met een kort CV van de begeleiders/contactpersonen ter plaatse dient de student een voorstel tot invulling in bij de titularis (data, locatie, omschrijving van de activiteiten, coördinaten begeleider). Na goedkeuring van het voorstel tot invulling door de titularis wordt een stageovereenkomst opgesteld met de betrokken begeleiders (volgens format beschikbaar op het teleleerplatform). Slechts na indiening van de ondertekende stageovereenkomst bij de titularis kan de student starten met de observatiestage.
Het verslag
Het verslag bestaat uit volgende onderdelen:
Opmerking:
De inhoud van de cursus wordt jaarlijks aangepast en eventueel aangevuld met recente inzichten en publicaties.
Er wordt gebruik gemaakt van het teleleerplatform Canvas. - Handouts presentaties.
- Begeleidende wetenschappelijke literatuur ter beschikking gesteld door docent (via Canvas).
Algemene competenties
De student kent en heeft inzicht in
De concepten en bijhorende definities van Active & Healthy Ageing.
De bestaande bio-psycho-sociale interventiestrategieën ter bevordering van Active & Healthy Ageing, evenals hun wetenschappelijke onderbouwing.
De majeure barrières voor het realiseren van Active & Healthy Ageing op micro (de oudere persoon zelf), meso (interpersoonlijk/intergenerationeel) en meta (samenleving) niveau.
De student is in staat om
Verschillende relevante praktijksettings kritisch te analyseren en te spiegelen aan de huidige "State of the Art" binnen een of meerdere domeinen van Active & Healthy Ageing.
Verbeterpunten en remediëringsvoorstellen te formuleren ter implementatie van de "State of the Art" interventiestrategieën ter bevordering van Active & Healthy Ageing.
In dit studiedeel wordt gewerkt aan de rol van de gerontoloog als deskundige & expert.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 50% van het eindcijfer
WPO Verslag bepaalt 50% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie WPO Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:
Beoordeling tweede zittijd:
Voor de tweede zittijd gelden dezelfde vereisten en wegingen als in eerste zittijd. Het verslag van de praktische oefeningen wordt ingediend via het teleleerplatform van de VUB op de eerste dag van de tweede zittijd.
Belangrijke informatie mbt beide zittijden:
Om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel dient de student een voldoende cijfer te behalen op beide onderdelen (minstens 10/20). Bij een onvoldoende op een van de delen, wordt het eindcijfer gelijkgesteld aan het laagste deelcijfer.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in het management, zorg en beleid in de gerontologie: Standaard traject