6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1012487ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Liesbeth De Donder (titularis)
Onderdelen en contacturen
39 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

Het maatschappelijke middenveld, waaronder we het geheel van vrijwillige organisaties tussen burger en overheid verstaan, bevat tal van heterogene werkvelden, werkvormen, actoren en bewegingen, die divers zijn georganiseerd (Vlaanderen, Europa, wereld).

Vanuit het sleutelbegrip "participatie" en "gemeenschap" bespreken we diverse (uiteenlopende en op elkaar verder bouwende) sociaal-normatieve benaderingen, modellen, kaders, toepassingen en contexten van dit middenveld.

 De cursus is opgebouw rond 4 grote luiken:

1 Middenveldparticipatie: maatschappelijke achtergrond, evolutie in Europees perspectief, verschil in participatie

2) (de)/(re)Politisering van het middenveld

3) Gemeenschapsvormende dimensie van middenveld: aandacht voor sociaal kapitaal, sociale cohesie in kwetsbare buurten

4) Methodieken om gemeenschapsontwikkeling te initiëren, stimuleren, ondersteunen.

Educatieve, participatieve en ontwikkelingsthematieken zijn een deel van de maatschappij. Daarom leren we onderzoeksmatig om te gaan met deze materie vanuit een interdisciplinair en multifunctioneel perspectief:


1. De interdisciplinaire aanpak:
 sociologisch – psychologisch – filosofisch

2. Multifunctioneel 
= Begeleiding, Innovatie in beleid en praktijk, Onderzoek 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Reader door studenten opgesteld na screening
Handboek (Vereist) : Politieke ruimte, Schuermans, Die Keure, 9789048618347, 2014
Bijkomende info

Lesmateriaal zijn de powerpoints en lesnotities. Aanvullend tekstmateriaal wordt aan de studenten via het leerplatform ter beschikking gesteld.

Daarnaast krijgen de studenten in groep de opdracht om theoretische en toegepaste artikels te verzamelen. Na screening en selectie tijdens een discussiemeeting met de docent (2u) wordt van dit materiaal een tweede reader samengesteld. Zo hebben studenten de kans om zelf thema's aan te brengen.

Verplicht Handboek: Schuermans, G. (2014). Politieke ruimte. Brugge: Die Keure. 

Leerresultaten

Algemene competenties

De student heeft inzicht in de aangeleverde modellen en kan deze hanteren om maatschappelijke fenomenen en agogische interventies te analyseren en te duiden.

De student kan in groep wetenschappelijke teksten over het gekozen thema analyseren en toepassen op de theorieën en modellen die in de lessen werden besproken.
De student kan beargumenteerd en kritisch een professioneel standpunt formuleren in het spanningsveld tussen individu-staat-markt en tussenactoren.

De student kan creatief voorstellen tot agogische interventie en actie in het domein van middenveldparticipatie en gemeenschapsontwikkeling formuleren.



Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 70% van het eindcijfer

WPO Groepswerk bepaalt 30% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 70 en aldus 70% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Schriftelijk examen m.b.t. hoorcolleges en readers

Binnen de categorie WPO Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Bijdrage in de werkgroepen met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Bijdrage in de werkgroepen

Aanvullende info mbt evaluatie

- De totaalscore van de student in de werkgroep (PRAC teamwork) is niet noodzakelijk gelijk voor alle groepsleden. Het individueel cijfer is afhankelijk van een correctie door peer-evaluatie.

- De student moet hebben deelgenomen aan alle onderdelen van het examen – zoniet krijgt hij een ‘afwezig’ op het puntenblad. 

- Studenten moeten op de 2 opdrachtcategorieën slagen om finaal geslaagd te zijn

- Het deelresultaat van WPO Groepswerk wordt automatisch overgedragen naar de tweede zittijd, bij een resultaat van minstens 10/20. De student die de taak toch wenst te hernemen stuurt een e-mail naar de docent uiterlijk op 10 juli.

- Het deelresultaat van WPO Groepswerk of Examen Schriftelijk kan niet worden overgedragen naar volgend academiejaar.

Het eindcijfer zal gelijk zijn aan het laagste deelcijfer wanneer de student niet voor alle onderdelen slaagde. 

Voor aanvullende informatie over het vak: zie Canvas.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Sociale Agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Culturele Agogiek
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Culturele Agogiek
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de gedragswetenschappen: Agogische wetenschappen
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Culturele Agogiek
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de onderwijskunde: Standaard traject