6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1012487ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Liesbeth De Donder (titularis)
Onderdelen en contacturen
39 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

Gemeenschapsontwikkeling is een proces gericht op het versterken van gemeenschappen. Doel is gemeenschappen in staat te stellen hun eigen behoeften en uitdagingen te identificeren en aan te pakken. Essentiële componenten daarbij zijn het opbouwen van sociaal kapitaal, het vergroten van de veerkracht van de gemeenschap, en het bevorderen van sociale rechtvaardigheid en gelijkheid. Deze cursus biedt een interdisciplinaire, kritische en reflectieve inkijk in de principes en praktijken van gemeenschapsontwikkeling, inclusief het vermogen om behoeften en troeven van de gemeenschap te identificeren en te analyseren, samen te werken met een diversiteit aan leden van de gemeenschap, effectieve strategieën voor gemeenschapsverandering te ontwikkelen en te implementeren, en het effect van gemeenschapsinterventies kritisch te evalueren.

De cursus bestaat uit drie delen. Deel 1 onderzoekt verschillende theorieën, modellen, concepten en strategieën van gemeenschapsontwikkeling. Doel is om deze concepten en strategieën voor gemeenschapsontwikkeling kritisch te analyseren, met aandacht voor systeembevestiging en systeemverandering. Waar gemeenschapsontwikkeling gericht op het remediëren van problemen ongelijkheden kan in stand houden en gemeenschappen net verdeeld houdt, kan gemeenschapsontwikkeling ook een vorm van verzet aannemen, waarbij rechten en macht worden opgeëist, met als doel structuren en systemen te transformeren.  Het tweede deel, "praxis", bestaat uit een sprekersreeks gericht op toegepaste praktijken en casussen - bedoeld om studenten te helpen theorieën, modellen, concepten en strategieën van gemeenschapsontwikkeling te concretiseren, en vaardigheden te ontwikkelen. Doorheen deel 2 worden studenten vertrouwd met een scala aan benaderingen en methoden van gemeenschapsontwikkeling, zoals bijvoorbeeld asset-based community development, buurtmapping, deep democracy, commons of ingrepen in de publieke ruimte. Deel drie zijn discussiesessies waarbij studenten deel 1 en deel 2 aan elkaar linken, en een eigen visie op principes en praktijken van gemeenschapsontwikkeling ontwikkelen. 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Powerpointslides, teksten, artikels worden aan de studenten via het elektronisch leerplatform Canvas ter beschikking gesteld.
Bijkomende info

Meer informatie m.b.t. de inhoudstafel en het studiemateriaal volgt tijdens de eerste les. 

Lesmateriaal is het verplicht studiemateriaal en de eigen lesnotities. Aanvullende teksten, oefeningen en presentaties worden ter ondersteuning van de hoorcolleges aan de studenten via het elektronisch leerplatform Canvas ter beschikking gesteld.

Leerresultaten

Algemene competenties

Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de volgende opleidingspecifieke leerresultaten van de bachelor Agogische Wetenschappen (zie overzichtsdocument): 

  • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 12, 18

Verder bereiken de studenten in dit opleidingsonderdeel de volgende vakspecifieke leerresultaten: 

  • De student heeft inzicht in de aangeleverde theorieën, modellen, concepten en strategieën en kan deze hanteren om maatschappelijke fenomenen en agogische interventies te analyseren en te duiden.

  • De student kan beargumenteerd en kritisch een professioneel standpunt formuleren aangaande gemeenschapsontwikkeling en de rol daarin van participatie. 
  • De student kan in groep wetenschappelijke teksten over het gekozen thema zoeken, analyseren en toepassen op de theorieën, modellen, concepten en strategieën die in de lessen werden besproken.
  • De student kan vanuit de theorieën, modellen, concepten en strategieën die in de lessen werden besproken. creatief voorstellen tot agogische interventie en actie in het domein van gemeenschapsontwikkeling formuleren.



Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 70% van het eindcijfer

WPO Groepswerk bepaalt 30% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 70 en aldus 70% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Schriftelijk examen m.b.t. hoorcolleges en readers

Binnen de categorie WPO Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Bijdrage in de werkgroepen met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Bijdrage in de werkgroepen

Aanvullende info mbt evaluatie

Studenten moeten op elk onderdeel minimaal 10/20 te halen om te slagen voor dit vak. Als je een onvoldoende hebt voor één van de [twee] onderdelen, krijg je het laagste deelpunt als eindcijfer. Het deelcijfer waarvoor je in de eerste zittijd slaagde, mag je meenemen naar de tweede zittijd en hoef je het dus niet opnieuw af te leggen.  

De student die de taak toch wenst te hernemen stuurt een e-mail naar de docent (uiterlijk op 5 juli). In de tweede zittijd wordt de groepsopdracht vervangen door een alternatieve opdracht. 
 
Als je voor tenminste één van de onderdelen afwezig bent, krijg je een "Afwezig" als eindcijfer voor het opleidingsonderdeel. 

De deelresultaten van de afzonderlijke opdrachten zijn niet overdraagbaar naar volgend academiejaar. 

Het eindcijfer voor WPO groepswerk is niet noodzakelijk gelijk voor alle groepsleden. Het individueel cijfer is afhankelijk van een correctie door peer-evaluatie waarbij de individuele bijdrage geëvalueerd wordt.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Sociale Agogiek
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de gedragswetenschappen: Agogische wetenschappen
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek