5 ECTS credits
130 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4018348DNR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend master niveau.
Introductie in gezondheidseconomie
Rol van gezondheidseconomische evaluatie in het beleid. Huidige problemen met economische evaluaties. Economische voordelen van lichaamsbeweging en sport. Economische nadelen van lichaamsbeweging en sport. Beheer van fitness en sportcentra.
Functie van de meta-analyses binnen de gezondheidseconomie - interpreteren en opstellen van een meta-analyse in het domein van fysieke activiteit, fitheid en gezondheid.
Taak: balansanalyse van een Fitness of Sport Centrum geregistreerd in de Balanscentrale van de Nationale Bank van België
Lesmateriaal: PowerPointpresentaties + eigen nota's. Delen van het onderwijs kunnen ook als online-lessen of als e-learning (blended learning) georganiseerd worden. De studenten worden hieromtrent tijdig ingelicht.
Het verwerven van inzichten in de gezondheidseconomische kosten en baten van lichaamsbeweging en sport.
Het verwerven van inzichten in economische aspecten van het beheer van fitness en sportcentra.
Dit opleidingsonderdeel draagt bij aan de opleidingsgerelateerde rollen en competenties van LO & Bewegingswetenschappen.
*“klant” kan worden aanzien als de cliënt, de deelnemer, de atleet, de leerling
Niveau 1: Basis kennis en/of gedrag, met begeleiding, toepassing binnen afgebakende context
Niveau 2: Past competentie zelfstandig toe in relatief eenvoudige overzichtelijke situatie
Niveau 3: Zelfstandige toepassing van competentie in meer complexe situaties
Niveau 4: Flexibele toepassing van competentie in complexe situaties. Is in staat om competentie te evalueren en anderen bij toepassing te ondersteunen.
Adviesverstrekker:
- De student verstrekt een klant* en zijn omgeving advies (4)
- De student verstrekt een klant* en zijn omgeving informatie (4)
- De student verstrekt een klant* en zijn omgeving feedback (4)
Beroepsinnovator:
- De student is zelfkritisch en creatief ten aanzien van de kwaliteit van zijn beroepssituatie (2)
- De student volgt evoluties en trends op (4)
Beroepsontwikkelaar:
- De student implementeert nieuwe kennis (3)
- De student gaat probleemoplossend te werk (4)
- De student ontwikkelt beleidsvoorbereidende activiteiten en participeert aan het beleid (2)
- De student leert levenslang (4)
Coach:
- De student werkt individueel (2)
- De student werkt in een team (3)
Educator:
/
Manager:
- De student stelt een plan op (3)
- De student implementeert een plan en voert het uit (3)
- De student organiseert efficiënt en automatiseert (3)
- De student geeft en krijgt leiding (3)
- De student onderhandelt (2)
- De student evalueert (3)
- De student onderneemt en doet aan netwerking (1)
- De student beheert administratie (1)
- De student plant en beheert de financiën (3)
Promotor:
- De student promoot een gezonde levensstijl (3)
- De student verdedigt het vakbelang (4)
Wetenschapper:
- De student evalueert wetenschappelijke literatuur (4)
- De student verricht wetenschappelijk onderzoek. Dit impliceert het onderzoeksprobleem identificeren en concretiseren in onderzoeksvragen, de selectie van een verantwoorde onderzoeksmethode en de collectie, de verwerking en de evaluatie van de data (4)
- De student dissemineert het gevoerde wetenschappelijk onderzoek om te evalueren en daaruit conclusies te trekken (4)
OLR:
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer
WPO Groepswerk bepaalt 50% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie WPO Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:
Schriftelijk Examen (MC en open vragen) en evaluatie van het ingeleverde werkstuk (Balansanalyse).
Verdeling van de punten: 50% Schriftelijk Examen en 50% op het werkstuk. Indien er voor een onderdeel minder dan 8/20 wordt behaald, wordt er geen gemiddelde gemaakt en wordt het laagste deelcijfer het eindcijfer.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel sporttraining en coaching
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel sportbeleid en sportmanagement
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel fysieke activiteit, fitheid en gezondheid
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel fysieke activiteit, fitheid en gezondheid
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel onderzoeksmatige verdieping
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel onderwijs