5 ECTS credits
138 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4018358ENR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.
- Tijdens hun sportcarrière doorlopen topsporters diverse fasen niet alleen op sportief niveau (van talentvolle over elite tot voormalige topsporter) maar ook op psychologisch, psychosociaal, academisch en beroepsmatig vlak. Daar iedere ontwikkelingsfase specifieke mentale eisen stelt aan de atleet is het belangrijk dat deze op een concrete en specifieke wijze kan omgaan met deze mentale vereisten om progressie te kunnen maken zowel binnen iedere fase als van de ene fase naar de andere.
- De focus wordt gericht op het 5C raamwerk m.b.t. de competenties en kwaliteiten van ‘Commitment’, ‘Communication’, ‘Concentration’, ‘Control’ en ‘Confidence’, op het exploreren van de belangrijkste gedrag bij (jonge) atleten en spelers, en op het introduceren van een reeks van strategieën die trainers, ouders en spelers kunnen gebruiken om hun ‘C’ tijdens trainingen en wedstrijden te ontwikkelen.
- De lessen kunnen in het Engels verlopen.
- Het cursusmateriaal bestaat uit slides van de lessen, wetenschappelijke artikels beschikbaar via Canvas en de VUB digitale bibliotheek, een handboek en een individueel werkboek.
- Het handboek is: Harwood, C., & Anderson, R. (2015). Coaching Psychological Skills in Youth Football: Developing The 5Cs. Bennion Kearny Limited. ISBN 978-1909125889.
- Studenten moeten een eigen handboek beschikbaar hebben voor aanvang van de eerste lessen.
- Aanwezigheid tijdens de lessen is verplicht. Studenten kunnen niet meer dan één les missen. Studenten die afwezig zullen zijn dienen via mail de docent informeren voor de start van die les die ze zullen missen. In deze mail dienen studenten informatie te verschaffen over de reden van afwezigheid, hoe ze hun actieve participatie in de oefeningen die tijdens de les worden gemaakt zullen opvolgen en continueren en hoe ze hun individueel werkboek in orde zullen houden.
- De lessen vinden plaats tijdens een beperkt aantal weken. De duur van de lessen is lang en kan tussen 5-5 uur variëren (met regelmatige pauzes).
- Indien vereist kan deze cursus in een combinatie van ‘live’ (op de campus) en afstandsonderwijs gedoceerd worden.
De student verwerft kennis inzake de ontwikkeling van de sportcarrière van talentvolle atleten; de inhoud en invloed van diverse carrièrefasen; de ontwikkeling en gebruik van mentale vaardigheden; de inhoud van mentale begeleiding; de werkwijze van de mentaal begeleider.
De student verwerft vaardigheden inzake communicatie (binnen en voor een groep), interactie en samenwerking, analyse en evaluatie van eigen individuele vaardigheden en van het groepsproces, en het opmaken van een rapport (onder werkboekvorm).
De student verwerft een attitude inzake samenwerking, leiding nemen, constructieve en positieve benadering in de communicatie.
11. kan ethisch verantwoord leiding nemen en een groep (bege)leiden en aansturen in een (onvoorspelbare) professionele, multidisciplinaire context (educator & coach, manager)
16. kan op een professionele wijze communiceren met zowel groepen als individuen uit diverse sectoren (manager, promotor & adviesverstrekker)
17. kan holistisch omgaan met de effecten van (prestatie)druk op zichzelf, individuen en in teamverband (manager, educator & coach)
19. kan participeren aan het strategisch en of operationeel management van een organisatie (manager)
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 75% van het eindcijfer
HOC Presentatie bepaalt 25% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie HOC Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:
- Een student kan enkel aan het examen deelnemen indien zij/hij aan alle van de volgende voorwaarden voldoet:
1. 100% deelname aan de praktische oefeningen tijdens de lessen;
2. een individueel werkboek hebben ingediend voor de datum die tijdens de lessen en op Canvas zal worden aangekondigd. De procedure voor het indienen van het individueel werkboek zal tijdens de lessen en op Canvas worden aangekondigd.
- Het examen bestaat uit het (individueel of in groep) presenteren van een opdracht en/of het individuele werkboek. De procedure voor het examen zal tijdens de lessen en op Canvas worden aangekondigd.
- Het eindresultaat bestaat uit: (a) de beoordeling van het examen (telt voor 75% van het eindresultaat) en (b) de beoordeling van het ingediende werkboek (telt voor 25% van het eindresultaat).
- Studenten die niet kunnen of mogen deelnemen aan het eerste examen tijdens de eerste examenperiode kan deelnemen aan het examen tijdens de tweede examenperiode indien ze hun individueel werkboek hebben ingediend voor de datum zoals aangekondigd tijdens de lessen en op Canvas. De inhoud, de procedure van indienen van het individuele werkboek wordt aangekondigd op Canvas. Het examen verloopt mondeling.
- Indien vereist kan de evaluatie van deze cursus ‘live’ (op de campus) of online of een combinatie van beide verlopen.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel sporttraining en coaching
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel fysieke activiteit, fitheid en gezondheid
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel sportbeleid en sportmanagement
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel sporttraining en coaching
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel onderzoeksmatige verdieping
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel onderwijs