3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4018335ENR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten geslaagd zijn voor 'Topsportspecifieke carrièreplanning II' EN ingeschreven of geslaagd zijn voor 'Topsportspecifieke carrièreplanning III'. Ook moet men geslaagd zijn voor minstens 45 studiepunten uit het 3de bachelorjaar. Bovendien moet men in het systeem gekend zijn als topsporter met het statuut A-internationaal.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Bewegings- en Sportwetenschappen
Onderwijsteam
Paul Wylleman
Evert Zinzen (titularis)
Kristine De Martelaer
Koen De Brandt
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
90 contacturen Self study
Inhoud

In het schriftelijk seminariewerk dienen volgende aspecten aan bod te komen:

  • Bespreking van de eigen ‘topsport en studie’-carrière vanuit een holistisch ontwikkelingsperspectief
  • Kristische evaluatie van de genoten duale carrière ‘topsport en studie’-begeleiding (bvb. van de dienst Topsport en Studie VUB; Sport Vlaanderen; de eigen federatie etc.)  
  • Duidelijke omlijnde toekomstvisie (korte-, middellange-, en langetermijndoelstellingen) vanuit een holistisch perspectief: sportieve, academische/vocationele, psychologische, psychosociale, financiële doelen.
  • Uitwerken van een mogelijke piste in de na-topsportcarrière.

 

Wetenschappelijke onderbouwing en correcte bronvermelding doorheen het hele seminariewerk is een vereiste. De referentiestijl APA 6th dient gehanteerd te worden.

De student dient in alle delen van het seminariewerk terug te koppelen naar (i) de geziene leerstof van andere opleidingsonderdelen, (ii) zelf opgezochte wetenschappelijke literatuur, en (iii) de online tools/oefeningen die via Canvas beschikbaar zijn. Alle Canvas-tools dienen geïntegreerd te worden in het seminariewerk. De student is vrij om te kiezen in welke delen van het seminariewerk deze geïntegreerd worden.

De student kan steeds contact nemen met de coördinator van de dienst Topsport en Studie voor tussentijdse feedback.

Bijkomende info

Raadpleeg specifieke literatuur ivm je sport !

Het is sterk aanbevolen om dit studiedeel maar op te nemen samen met de laatste vakken van je Master opleiding zodat je goed kan refereren naar deze vakken in je seminariewerk.

Leerresultaten

Algemene competenties

Kennis:

A. Op het vlak van de combinatie van studie en topsportbeoefening:
a. de principes onderliggend aan zelfstudie.
B. Op het vlak van topsportbeoefening:
a. de vaardigheden en mogelijkheden vereist op fysiek, technisch, tactisch en mentaal vlak ten aanzien van de voorbereiding op en deelname aan trainingen en wedstrijden;
b. de begeleidingsmethodes (op technisch, conditioneel, medisch en mentaal vlak) die gehanteerd worden door de eigen trainer(s);
c. de basis van de methodische opbouw met betrekking tot de techniek, tactiek, motoriek en fysieke conditie voor de begeleiding van een topsporter in de eigen sport van een gelijkwaardig sportief niveau.
C. Op het vlak van carrière-ontwikkeling en –planning:
a. de principes onderliggend aan de carrièreplanning van een topsporter op het sportieve, psychologische, psychosociale en studie-/professionele niveau.
D. Op het vlak van studie- en/of topsportgerelateerde doelstellingen:
a. de principes onderliggend aan de werking van en de begeleiding verschaft door de dienst Topsport en Studie;
b. de principes onderliggend aan de werking van en de begeleiding verschaft door een topsportschool.

Kunnen

A. Op het vlak van de combinatie van studie en topsportbeoefening:
a. tot een planning van de eigen combinatie van studie en topsportbeoefening tijdens het academiejaar en tot de evaluatie van deze planning komen;
b. de analyse, evaluatie en voorstellen tot optimaliseren van de mogelijkheden voor topsportstudenten tot zelfstudie van twee opleidingsonderdelen (worden opgelegd).
B. Op het vlak van topsportbeoefening:
a. de eigen vaardigheden en de ter beschikking gestelde mogelijkheden ten aanzien van de eigen topsportbeoefening kritisch bekijken en evalueren;
b. de begeleidingsmethodes (op technisch, conditioneel, medisch en mentaal vlak) die gehanteerd worden door de eigen trainer(s) kritisch bekijken en evalueren;
c. beschrijven hoe je een topsporter in de eigen sport van een gelijkwaardig sportief niveau zou begeleiden met nadruk op leerlijn van de technieken, specifieke conditieopbouw, tactiek, mentale leerlijn, sociale en studie/tewerkstellingsaspecten.
C. Op het vlak van carrière-ontwikkeling en –planning:
a. komen tot een reflectie op en planning van de eigen toekomstige carrière als topsporter en als voormalige topsporter.
D. Op het vlak van studie- en/of topsportgerelateerde doelstellingen:
a. komen tot een analyse, evaluatie en voorstellen tot optimaliseren van de werking van en de begeleiding verschaft door de dienst Topsport en Studie;
b. komen tot een analyse, evaluatie en voorstellen tot optimaliseren van de werking van en de begeleiding verschaft door de topsportschool van de eigen sportfederatie of van een andere topsportschool (wordt opgelegd) indien er geen topsportschool georganiseerd wordt door de eigen sportfederatie.

Attitudes
- gezonde, kritische levensstijl
- leergierigheid
- vatbaar voor kritiek
- sociaal functioneren (oa spreken voor publiek)
 

 

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Presentatie bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Presentatie met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Samengesteld punt op seminariewerk, presentatie en verdediging.

Aanvullende info mbt evaluatie

Een seminariewerk rond de hierboven beschreven inhoud wordt mondeling gepresenteerd (15 minuten presentatie en 10 minuten antwoorden op vragen) op een vooraf onderling te bepalen datum binnen de eerste periode van de eerste zittijd of in de tweede zittijd. Het werk en de presentatie worden in hun geheel beoordeeld. Aandacht wordt hierbij besteed aan de chronologische opvolging en volledigheid van het werk, de kritische evaluatie van de eigen ontwikkeling maar ook over zijn/haar begeleiding op de in “inhoud” vernoemde aspecten, de wetenschappelijke onderbouwing en correcte bronvermedling, het inzicht in de trainingsopbouw, de vlotheid en coherentie van de presentatie…
Het seminariewerk wordt op papier (2 ex.) en via email (topsport.studie@vub.be) aangeleverd uiterlijk op de datum van het openen van de respectievelijke zittijd (zie academische kalender VUB).

Puntenverdeling: 50% op het schriftelijk werk, 30% op de presentatie en 20% op de verdediging.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel sporttraining en coaching
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel sportbeleid en sportmanagement
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel onderzoeksmatige verdieping
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel onderwijs