17 ECTS credits
450 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1013647ANR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Om in te kunnen schrijven voor dit opleidingsonderdeel moet men binnen het systeem geregistreerd zijn als student met het topsportstatuut Categorie A internationaal.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Bewegings- en Sportwetenschappen
Onderwijsteam
Paul Wylleman
Evert Zinzen
Kristine De Martelaer (titularis)
Koen De Brandt
Onderdelen en contacturen
10 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
440 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Het seminariewerk is een schriftelijk werk dat bestaat uit drie delen: (1) MONITORING, (2) TRAINER/COACH, (3) DUALE CARRIÈRE. De inhoud van deze 3 delen wordt tijdens de inleidende les in detail toegelicht.

MONITORING: In het eerste deel maakt de student een analyse van de eigen sportieve (technisch, tactisch, conditioneel, medische (blessures en preventie), academische, psychologische en (psycho)sociale ontwikkeling vanaf half oktober tot 30 april van het lopende academiejaar. Deze aspecten worden op structurele wijze gemonitord en geëvalueerd op wekelijkse, maandelijkse en semesteriële basis.

TRAINER/COACH: Een tweede deel van het seminariewerk bevat een beschrijving van hoe men een beginnende sporter in de eigen sporttak zou begeleiden met nadruk op de technische, tactische en fysieke leerlijn. Als beginleeftijd wordt vooropgesteld die leeftijd waarop gemiddeld gestart wordt met de eigen sport en de einddoelen die men wenst verwezenlijkt te zien na twee jaar training worden besproken.

DUALE CARRIÈRE: In een derde en laatste deel wordt de eigen combinatie topsport en studie kritisch geëvalueerd. De student dient tevens contact te leggen met een topsportstudent uit een hoger jaar en diens adviezen/begeleiding te evalueren. 

Wetenschappelijke onderbouwing en correcte bronvermelding doorheen het hele seminariewerk is een vereiste. De referentiestijl APA 6th dient gehanteerd te worden. 

De student dient in alle delen van het seminariewerk terug te koppelen naar (i) de geziene leerstof van andere opleidingsonderdelen, (ii) zelf opgezochte wetenschappelijke literatuur, (iii) de verplicht te volgen workshops over de combinatie topsport en studie, en (iv) de online tools en oefeningen die via Canvas beschikbaar zijn.

Alle tools die tijdens de workshops aangereikt worden en beschikbaar gesteld worden op Canvas dienen geïntegreerd te worden in het seminariewerk. De student is vrij om te kiezen in welke delen van het seminariewerk deze geïntegreerd worden.

De data voor de inleidende les en de te volgen workshops (WPO) worden bij de start van het academiejaar in overleg met de topsportstudenten vastgelegd.

 

Bijkomende info

10u WPO: inleidende les en workshops m.b.t. de combinatie topsport en studie. De planning van de WPO wordt in overleg met de topsportstudenten bepaald en via Canvas gecommuniceerd bij de start van het academiejaar.

De student dient op regelmatige basis specifieke literatuur over de eigen sport te raadplegen.

De student neemt op regelmatige basis contact met de coördinator van de dienst Topsport en Studie voor tussentijdse feedback.

 

 

 

 

 

Leerresultaten

Algemene competenties

De student heeft kennis van:

A. Op het vlak van de combinatie van studie en topsportbeoefening:
a. de vaardigheden en mogelijkheden vereist als topsportstudent ten aanzien van de eigen combinatie van universitaire studie en topsportbeoefening;
b. de principes onderliggend aan een effectieve en efficiënte tijdbeheersing;
c. de principes onderliggend aan een effectieve en efficiënte studiemethodiek.


B. Op het vlak van topsportbeoefening:
a. de vaardigheden en mogelijkheden vereist op fysiek, technisch, tactisch en mentaal vlak ten aanzien van de eigen topsportbeoefening;
b. de begeleidingsmethodes (op technisch, conditioneel, medisch en mentaal vlak) die gehanteerd worden door de eigen trainer(s);
c. de basis van de methodische opbouw met betrekking tot de techniek, tactiek, motoriek en fysieke conditie.


C. Op het vlak van carrière-ontwikkeling en –planning:
a. de principes van de ontwikkeling van de talentvolle atleet tot topsporter op het sportieve, psychologische, psychosociale en studie-/professionele niveau;


D. Op het vlak van studie- en/of topsportgerelateerde doelstellingen:
a. de principes van communicatie;
b. de principes onderliggend aan de analyse en aan het schrijven van een paper.

 


De student kan:

A. Op het vlak van de combinatie van studie en topsportbeoefening
a. tot planning en evaluatie komen van de eigen combinatie van studie en topsportbeoefening tijdens het academiejaar;
b. de eigen vaardigheden en de ter beschikking gestelde mogelijkheden ten aanzien van de eigen combinatie van universitaire studie en topsportbeoefening kritisch kunnen bekijken en evalueren;
c. tot het gebruik van tijdbeheersingstechnieken komen en dit gebruik evalueren;
d. tot het gebruik van studiemethodiek en dit gebruik evalueren.


B. Op het vlak van topsportbeoefening:
a. de eigen vaardigheden en de ter beschikking gestelde mogelijkheden ten aanzien van de eigen topsportbeoefening kritisch kunnen bekijken en evalueren;
b. de begeleidingsmethodes (op technisch, conditioneel, medisch en mentaal vlak) die gehanteerd worden door de eigen trainer(s);
c. beschrijven hoe je een beginnende sporter in de eigen sport zou begeleiden met nadruk op leerlijn van de technieken, specifieke conditieopbouw, tactiek, …. Als beginleeftijd wordt vooropgesteld die leeftijd waarop gemiddeld gestart wordt met de eigen sport en de einddoelen die men wenst verwezenlijkt te zien na twee jaar training worden besproken.


C. Op het vlak van carrière-ontwikkeling en –planning:
a. tot een analyse van de ontwikkeling van de eigen topsportcarrière komen vanaf de initiatiefase in de huidige sporttak tot en met het eerste jaar aan de universiteit.


D. Op het vlak van studie- en/of topsportgerelateerde doelstellingen:
a. effectief en efficiënt communiceren met medestudenten, andere topsportstudenten, verantwoordelijken studiebegeleiding (facultair studiebegeleider, docenten, assistenten), verantwoordelijken begeleiding combinatie studie en topsport (coördinator Topsport en Studie, carrièrebegeleider);
b. presentatie geven over de eigen topsportbeoefening en de eigen combinatie van studie en topsport aan (een combinatie van) medestudenten, andere topsportstudenten, assistenten, docenten, trainers, leerlingen/topsport, topsportcoördinatoren, topsport(school)-coördinatoren en/of ouders.

De student heeft de juiste attitude:
- gezonde, kritische levensstijl

- aanpassingsvermogen aan wisselende situaties
- leergierigheid
- initiatief nemen en zelfsturing
- afspraken nakomen
- vatbaar voor kritiek
- sociaal functioneren (oa communiceren met andere studenten; spreken voor publiek)

 

 

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Presentatie bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Presentatie van taak met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.
  • schriftelijk werk met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.
  • verdediging met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Een seminariewerk rond de hierboven beschreven inhoud wordt mondeling gepresenteerd (15 minuten presentatie en 10 minuten antwoorden op vragen) op een vooraf onderling te bepalen datum binnen de tweede periode van de eerste zittijd of in de tweede zittijd. Het werk en de presentatie worden in hun geheel beoordeeld. Aandacht wordt hierbij besteed aan de chronologische opvolging en volledigheid van het werk, de kritische evaluatie van de eigen ontwikkeling maar ook over zijn/haar begeleiding op de in “inhoud” vernoemde aspecten, de wetenschappelijke onderbouwing en correcte bronvermedling, het inzicht in de trainingsopbouw, de vlotheid en coherentie van de presentatie…

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: topsport