6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4020164FNR voor alle studenten in het 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Engels
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Taal- en Letterkunde
Onderwijsteam
Mathias Meert (titularis)
Onderdelen en contacturen
13 contacturen Hoorcollege
13 contacturen Werkvormen en Praktische Oef.
75 contacturen Zelfwerk en -studie
Inhoud

While the ‘narrative turn’ in the humanities and social sciences expanded the study of narrative to various disciplines, narrative research has undergone a ‘medial turn’. This course focuses on narrative and storytelling across media and demonstrates the productivity of medium awareness in the analysis of narrative. The course examines a variety of media – ranging from theater, radio play, and film to graphic novels, video grames, music, and tv series – to focus on how media affect storytelling (differently) and what (new) forms of narrativity emerge in each medium.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : A reader with selected primary and secondary sources will be provided on Canvas.
Bijkomende info

Additional reading (basis of definitions and analytical categories to be introduced by the lecturer):

Bolter, Jay David & Richard Grusin. Remediation: Understanding New Media. 1999. Cambridge/London: The MIT Press, 2000.

Grishakova, Marina & Marie-Laure Ryan (eds.). Intermediality and Storytelling. Berlin/New York: de Gruyter, 2010.

Heinen, Sandra & Roy Sommer (eds.). Narratology in the Age of Cross-Disciplinary Research. Berlin/New York: de Gruyter, 2009.

Herman, David, Manfred Jahn & Marie-Laure Ryan (eds.). Routledge Encyclopedia of Narrative Theory. 2005. London/New York: Routledge, 2008.

Kelleter, Frank (ed.). Media of Serial Narrative. Columbus: The Ohio State University, 2017.

Meelberg, Vincent. New Sounds, New Stories: Narrativity in Contemporary Music. Amsterdam: Leiden University Press, 2006.

Mildorf, Jarmila & Till Kinzel. Audionarratology: Interfaces of Sound and Narrative. Berlin/New York: de Gruyter, 2016.

Mitchell, J. T. W. Picture Theory: Essays on Verbal and Visual Representation. Chicago/London: The University of Chicago Press, 1994.

Page, Ruth E. Stories and Social Media: Identities and Interaction. New York: Routledge, 2013.

Rippl, Gabriele (ed.). Handbook of Intermediality: Literature – Image – Sound – Music. Berlin/New York: de Gruyter, 2015.

Ryan, Marie-Laure & Jan-Noël Thon (eds.). Storyworlds across Media: Toward a Media-Conscious Narratology. Lincoln/London: University of Nebraska Press, 2014.

Thon, Jan-Noël. Transmedial Narratology and Contemporary Media Culture. Lincoln/London: University of Nebraska Press, 2016.

Verstraten, Peter. Film Narratology. Toronto: University of Toronto Press, 2009.

Leerresultaten

Algemene competenties

The course familiarizes students with a broad range of media and raises their medium awareness. Its transmedial narratological approach enables students to approach different media (both old and new) by focusing on their ways of storytelling and, thus, provides students with a solid basis for future intermedial research. The design of the course sets out from the assumption that students are familiar with prose narration and have already acquired a basic knowledge of narratological concepts that the course will allow them to refresh, transfer, and expand to other media. Students will learn how to recognize and examine the specifics of storytelling in different media. Given the ubiquitous nature of narrative, the critical skills acquired in this course will be highly transferable and useful in various professional fields. On the whole, the course enables students to better understand how media shape narrative and why and how we tell stories (differently).

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 60% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 10% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 10% van het eindcijfer

HOC Praktijkopdracht bepaalt 20% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Mondeling met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Written quiz met een wegingsfactor 10 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Written quiz in week3 of semester

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Participatie klas met een wegingsfactor 10 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Active participation in class

Binnen de categorie HOC Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Practical exercise met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Practical exercise (i.e. in-class presentation o example case

Aanvullende info mbt evaluatie

The final grade is based on the following categories:

Active participation in class determines 10% of the final mark.

Practical exercise (i.e. in-class presentation of example case) determines 20% of the final mark.

Written quiz in week 3 determines 10% of the final mark.

Oral exam determines 60% of the final mark.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de taal- en letterkunde: profiel letterkunde - 1 taal
Master in de taal- en letterkunde: profiel letterkunde - 2 talen
Master in de taal- en letterkunde: profiel intermedialiteit - 1 taal
Master in de taal- en letterkunde: profiel intermedialiteit - 2 talen
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Literary Studies 1 Language (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Literary Studies 2 Languages (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Intermediality - 1 language (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Intermediality - 2 languages (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Literary Studies 1 Language Double Degree (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Literary Studies 2 Languages Double Degree (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Intermediality 1 Language Double Degree (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Intermediality 2 Languages Double Degree (enkel aangeboden in het Engels)
Educatieve master in de talen: 1 taal (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de talen: 2 talen (120 ECTS, Etterbeek)