6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4020165FNR voor alle studenten in het 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Engels
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Taal- en Letterkunde
Onderwijsteam
Ludovic De Cuypere (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
13 contacturen Lecture
13 contacturen Practical exercises
75 contacturen Self study
Inhoud

This course takes the student on a journey to what Roman Jakobson famously called “the essence of language”. We study how the form of a linguistic sign is related to its meaning. Following Ferdinand de Saussure, many linguistic schools of thought maintain that this relationship is inherently arbitrary. There are, however, linguistic signs whose form is directly related to its meaning. Onomatopoeic words, such as cuckoo, are clear examples of this - the form of the word resembles the sound referred to. In contemporary linguistic research, this phenomenon is studied under the name of “iconicity”. Over the past few decades, iconicity has emerged as a fundamental explanatory notion in phonology, morphology and syntax. Using English as the language of study, students learn to understand the semiotic foundations of the concept of iconicity and how iconicity informs the debate about the relationship between language and cognition. The course critically reflects on the empirical evidence for iconicity in English. The course is designed as an activity-based learning course, using micro-teaching and empirical research as its main learning tools.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : On-line corpora, Ludovic De Cuypere
Bijkomende info

The course is taught in English.

See CANVAS for more information about the practical organization of the course.

Leerresultaten

Algemene competenties

Upon succesful completion of this course you will be able to:

- explain the notion of iconicity to peers and a lay audience

- provide examples of iconicity in English on a phonological, morphological and syntactic level

- use the proper terminology associated with the debate on iconicity in language (e.g., icon, index, symbol, arbitrary, firstness, secondness, thirdness, similarity)

- critically reflect on the epistemological problems associated with the empirical study of iconicity

- perform an experiment that aims to evaluate the phonological iconicity of English

- analyse the results of this experiment by means of the appropriate statistical analyses

- critically reflect on the results of experiments that aim to evaluate iconicity in language

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
HOC Presentatie bepaalt 40% van het eindcijfer

HOC Paper bepaalt 60% van het eindcijfer

Binnen de categorie HOC Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Micro Teaching met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie HOC Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Report met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

 

 

Nonattendance

Nonattendance of the micro teaching assignment results in a zero mark. 

Second exam session

For the second exam session students are evaluated based on an updated version of the report

COVID 19 Measures

Micro teaching will be done online (via Big Blue Button on CANVAS), in case on campus teaching is not possible. 

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de taal- en letterkunde: Italiaans-Duits
Master in de taal- en letterkunde: profiel letterkunde - 1 taal
Master in de taal- en letterkunde: profiel taalkunde - 1 taal
Master in de taal- en letterkunde: profiel letterkunde - 2 talen
Master in de taal- en letterkunde: profiel taalkunde - 2 talen
Master in de taal- en letterkunde: profiel intermedialiteit - 1 taal
Master in de taal- en letterkunde: profiel intermedialiteit - 2 talen
Master in de taal- en letterkunde: profiel neuro- en psycholinguïstiek - 1 taal
Master in de taal- en letterkunde: profiel neuro- en psycholinguïstiek - 2 talen
Master in de taal- en letterkunde: profiel meertaligheid en vreemdetaalverwerving - 1 taal
Master in de taal- en letterkunde: profiel meertaligheid en vreemdetaalverwerving - 2 talen
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Literary Studies 1 Language (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Literary Studies 2 Languages (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Linguistics 1 Language (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Linguistics 2 Languages (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Psycholinguistics and Neurolinguistics 1 Language (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Psycholinguistics and Neurolinguistics 2 Languages (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Multilingualism and Foreign Language Acquisition 1 Language (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Multilingualism and Foreign Language Acquisition 2 Languages (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Intermediality - 1 language (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Intermediality - 2 languages (enkel aangeboden in het Engels)
Educatieve master in de talen: 1 taal (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de talen: 2 talen (120 ECTS, Etterbeek)