10 ECTS credits
280 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4014144FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten geslaagd zijn voor 'Navorsingsmethodes en statistiek in de revalidatiewetenschappen' OF 'onderzoeksmethodologie en statistiek in de revalidatiewetenschappen 2' EN reeds geslaagd zijn voor minstens 140 ECTS credits op bachelorniveau (waaronder alle opleidingsonderdelen van het 1e en 2e bachelorjaar). OF studenten van het voorbereidingsprogramma moeten ingeschreven of geslaagd zijn voor 'Onderzoeksmethodologie in de revalidatiewetenschappen 1', 'onderzoeksmethodologie en statistiek in de revalidatiewetenschappen 2' en 'onderzoeksmethodologie en statistiek in de revalidatiewetenschappen 2'
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
LK Academische eenheid
Onderwijsteam
David Beckwee
Matthias Eggermont
Lynn Leemans
Patrick Mullie (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
13 contacturen Lecture
120 contacturen Self study
Inhoud
  • Hoocolleges, interactieve lessen en zelfstandig werk
  • Omgaan met literatuur-databanken in het domein van de revalidatiewetenschappen.
  • Een gerichte en efficiënte literatuursearch te verrichten.
  • De gevonden literatuur kritisch te lezen en te onderwerpen aan een kwaliteitscontrole.
  • Academische schrijfstijl
  • Structuur en opzet van systematische literatuurstudie
  • Opstellen van een onderzoeksprotocol

Het volume zelfstandig werk wordt geschat op gemiddeld 10h/lesweek.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Handouts van de ppt-presentaties, werkopdrachten en aanvullende informatie, Canvas
Handboek (Aanbevolen) : Evidence-Based Rehabilitation, A guide to practice, Law M & McDermid J eds., 3de, SCLACK Inc. USA, 9781617110214, 2013
Handboek (Aanbevolen) : Lezen en beoordelen van onderzoekspublicaties, Een handleiding voor studenten hbo en wo-gezondheiszorg, geneeskunde en gezondheidswetenschappen, W.S. Jansen G.J: Jansen, 8de druk, ThiemeMeulenhoff bv, 9789006643428, 2016
Handboek (Aanbevolen) : Inleiding in evidence-based medicine, Klinisch handelen gebaseerd op bewijsmateriaal, -Offringa M, Assendelft W, Scholten R eds., 5de herziene druk, Bohn Stafleu van Loghum, Houten (NL), 9789036819770, 2018
Bijkomende info

Vermits de verschillende opdrachtfasen handelen over het voorbereidend werk van een deel van de eindverhandeling, zal de student op regelmatige wijze deze opdrachten bespreken met zijn promotor.

Leerresultaten

Algemene competenties

De leerdoelen van dit OO zijn:
  • De student verwerft kennis, inzicht en vaardigheden betreffende de opzet van wetenschappelijk onderzoek op basis van een onderzoeksvraag.
  • De student is in staat om op basis van een onderzoeksvraag een systematische literatuurstudie uit te voeren.
  • De student is in staat om op basis van de onderzoeksvraag en de uitgevoerde systematische literatuurstudie een projectvoorstel voor de masterproef op te stellen.
  • De student is in staat om bevindingen uit eigen systematisch literatuuronderzoek en aan daarop gebaseerd projectvoorstel op een wetenschappelijke wijze schriftelijk EN mondeling te rapporteren naar het docentencorps en studiegenoten.
  • De voorbereiding masterproef leidt tot een sytematische review betreffende een (sub)vraagstelling die verband houdt met het onderzoeksdomein van de revalidatiewetenschappen
  • De voorbereiding masterproef leidt tot een projectvoorstel, welke de basis vormt voor de masterproef (literatuurstudie + experimentele deel).

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • examen met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Systematische review bepaalt 50% van het eindcijfer en protocol bepaalt 50% van het eindcijfer

    Binnen de categorie systematische review dient men volgende opdrachten af te werken:
    • 1e en 2e zittijd: Beoordeling werk en presentatie door de docent met een wegingsfactor 2 en aldus 25% van het totale eindcijfer.
    • 1e en 2e zittijd: Peer-assessement presentatie door 2 medestudenten met een wegingsfactor 1 en aldus 12.5% van het totale eindcijfer.
    • 1e en 2e zittijd: Beoordeling promotor met een wegingsfactor 1 en aldus 12.5% van het totale eindcijfer.

    Binnen de categorie protocol dient men volgende opdrachten af te werken:
    • 1e en 2e zittijd: Beoordeling werk en presentatie door de docent met een wegingsfactor 2 en aldus 25% van het totale eindcijfer.
    • 1e en 2e zittijd: Peer-assessement presentatie door 2 medestudenten met een wegingsfactor 1 en aldus 12.5% van het totale eindcijfer.
    • 1e en 2e zittijd: Beoordeling promotor met een wegingsfactor 1 en aldus 12.5% van het totale eindcijfer

Aanvullende info mbt evaluatie
Dit is een jaar-opleidingsonderdeel met één evaluatiemoment in juni. De beoordeling geschiedt door de docenten, de promotor en medestudenten (peer-assessment).
  • 1e zittijd:
    • Aanvang blokweek examenperiode: indienen van de systematische review samen met de beoordeling door de promotor plus een projectvoorstel met betrekking tot de voorziene globale aanpak van de masterproef, eveneens met de beoordeling van de promotor (telt mee voor 4/16 van het eindcijfer). Het format voor de systematische review en het onderzoeksprotocol zijn beschikbaar op Canvas. Tijdens de eerste zittijd presenteert de student (power-point presentatie van maximaal 10 minuten) de systematische review en het projectvoorstel. De presentatie wordt beoordeeld door 2 medestudenten, die meetelt voor 4/16 van het eindcijfer. De docenten beoordelen de presentatie, systematische review en het projectvoorstel voor 8/16 van het eindcijfer.
  • 2e zittijd:
    • In de tweede zittijd worden op de eerste dag van de zittijd alle manuscripten zoals beschreven voor 1e zittijd opnieuw ingediend samen met de beoordelingen door de promotor (telt mee voor 4/16 van het eindcijfer). De student zal beide onderdelen presenteren onder de vorm van een power-point presentatie (maximaal 10 minuten). De beoordeling van de manuscripten en de presentaties geschiedt door de docenten (telt mee voor 12/16 van het eindcijfer). Indien de student in de tweede zittijd een herwerkte versie van een in de eerste zittijd ingediend manuscript aanbiedt, dient deze vergezeld te zijn van een duidelijk overzicht waarin punt-per-punt de aangebrachte wijzigingen worden opgegeven en gemotiveerd.
Opmerking: Om te kunnen slagen voor dit OO dient de student een voldoende cijfer te behalen op zowel de systematische review (totaal score docent + score promotor >9/20) als op het protocol (totaal score docent + score promotor >9/20) afzonderlijk. Bij een onvoldoende op een van de delen, wordt het eindcijfer het laagste deelcijfer.
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij ouderen
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij neurologische aandoeningen
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij inwendige aandoeningen
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij musculoskeletale aandoeningen - optie manuele therapie
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij musculoskeletale aandoeningen - optie sportkinesitherapie
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Verkort traject revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij inwendige aandoeningen
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Verkort traject Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij musculoskeletale aandoeningen met optie sportkinesitherapie
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: verkort traject revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij musculoskeletale aandoeningen met optie manuele therapie
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Verkort traject revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij neurologische aandoeningen
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Verkort traject Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij ouderen